| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Jak stworzyć politykę flotową w firmie?

Jak stworzyć politykę flotową w firmie?

Dokument, w którym spisana jest polityka flotowa konkretnego przedsiębiorstwa jest niezbędny w każdej firmie, która użytkuje nawet dwa-trzy pojazdy. Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia polityki flotowej w przedsiębiorstwie?

Do czego służy polityka samochodowa (car policy)?

Polityka samochodowa, zwana również z mowy Szekspira car policy, to dokument wewnętrzny firmy, który w czytelny sposób opisuje prawa i obowiązki pracowników w kontekście użytkowania samochodów służbowych. Powinno go posiadać nawet przedsiębiorstwo dysponujące kilkoma czy kilkunastoma pojazdami, bowiem w razie ewentualnych spornych sytuacji będzie odgrywał niezwykle ważną rolę.

Powstanie dokumentu zwanego polityką flotową nie powinno się odbywać na zasadzie wypisania podstawowych zagadnień przez osobę odpowiedzialną za zarządzanie parkiem maszyn i rozesłanie mailem do wszystkich pracowników posiadających uprawnienia do użytkowania pojazdów firmowych. Najlepiej, by jego brzmienie zatwierdziło najwyższe kierownictwo. Powinien bowiem posiadać odpowiednią rangę, która zobowiązuje do jego respektowania absolutnie każdego kierowcę samochodu służbowego, z prezesem i członkami zarządu włącznie. Jedna z naczelnych zasad funkcjonowania polityki flotowej jest związana z tym, że w jednakowy sposób traktuje pracowników szeregowych, menedżerów oraz dyrekcję.

Zobacz też: Jak nie płacić dwa razy za leasing?

W jakich przypadkach przydatna jest polityka samochodowa w firmie?

Samochody, niezależnie czy będące własnością firmy je użytkującej czy leasingodawcy, stanowią majątek o dużej wartości, a utrzymanie ich jest kosztowne. Brak polityki flotowej lub jej niekompletność naraża przedsiębiorstwo na koszty związane z błędami lub nawet nadużyciami, jakie mogą wystąpić podczas użytkowania pojazdów. A w takich przypadkach, praktycznie nie ma możliwości, aby w łatwy i możliwie bezstresowy sposób egzekwować zwrot pieniędzy od sprawców.

Przykładowo pracownik opuszcza samochód i pozostawia w nim dokumenty pojazdu lub gubi kluczyki, a środek lokomocji zostaje skradziony. W takich przypadkach najczęściej ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, gdyż użytkownik dopuścił się rażącego niedbalstwa. Efekt łatwy do przewidzenia - firma ponosi ogromną stratę i nie ma praktycznie możliwości przeniesienia jej na kierowcę. Jak tego uniknąć? Nic prostszego. Można w polityce samochodowej opisać ten jeden z podstawowych obowiązków kierującego autem - dbaniem o dokumenty i kluczyki. Pracownik po przeczytaniu dokumentu poświadcza gotowość jego przestrzegania, będąc przy tym bardziej świadomy wystąpienia potencjalnych ryzyk. W takim przypadku najprawdopodobniej by do podobnego zdarzenia nie doszło, gdyż wzrasta poczucie odpowiedzialności za powierzone mienie. Gdyby mimo wszystko tak się stało, przedsiębiorstwo mogłoby obciążyć pracownika stratą.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych Zdanowicz i Wspólnicy Sp.K.

Profesjonalista w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego i cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »