| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Jak stworzyć politykę flotową w firmie?

Jak stworzyć politykę flotową w firmie?

Dokument, w którym spisana jest polityka flotowa konkretnego przedsiębiorstwa jest niezbędny w każdej firmie, która użytkuje nawet dwa-trzy pojazdy. Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia polityki flotowej w przedsiębiorstwie?

Opisany wyżej przypadek, do którego dochodzi właściwie we wszystkich flotach, powinien zachęcić każdego zarządzającego do właściwego stworzenia i skomunikowania polityki samochodowej.  

Zobacz też: Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej?

Tworzenie polityki samochodowej w firmie - krok po kroku

Na początku menedżer floty powinien zastanowić się, kto będzie uczestniczył i wspierał go przy tworzeniu polityki samochodowej. Dobrze byłoby, gdyby do tego projektu zaangażował wewnętrznych specjalistów ze wszystkich działów tj. działu personalnego, podatkowego oraz prawnika. Każda z tych osób będzie miała merytoryczny wkład w dokument. Bez ich pomocy można popełnić błędy, które mimo posiadania car policy, nie pozwolą z niej korzystać w łatwy sposób. Z punktu widzenia personalnego, nie zaszkodzi silne wsparcie zarządu lub zaangażowanie jednego z członków.

Polityka powinna zawierać następujące elementy:

1. Wstęp

Jasna definicja, czym jest dokument i jaki ma cel. Warto nie przerażać od razu użytkownika pisząc wprost o chęci jego zdyscyplinowania, tylko ująć to w łagodniejszy sposób.

2. Metoda pozyskiwania aut.

Każde z przedsiębiorstw w jakiś sposób zdobywa dla siebie samochody. Jedne kupują je ze środków własnych, inne pozyskują je na drodze leasingu finansowego, a jeszcze inne z wynajmu długoterminowego.

3. Rodzaje środków lokomocji.

Na różnych stanowiskach (pracownik szeregowy, kierownik, dyrektor, prezes) przysługują najczęściej różne kategorie samochodów (pojazd mały, kompaktowy, klasy średniej i luksusowy). Dodatkowo firmy często ujednolicają swoje floty, korzystając z konkretnych marek – można je określić. Zapis ten jednoznacznie wskaże, na jaki środek lokomocji mogą liczyć pracownicy w przypadku awansu czy wymiany auta po jego eksploatacji. Jeśli nie chcemy usztywniać dokumentu odwoływaniem się do konkretnych marek można je wymienić w dokumencie powiązanym, do którego w polityce będzie odwołanie. Zmiana dostawcy nie spowoduje wtedy konieczności formalnej zmiany car policy. Naturalnie jeśli przedsiębiorstwo stosuje metodę user-chooser, można opisać zakres wyboru – do jakiej kwoty, w obrębie jakich marek itp.

Zobacz też: System kontroli małej floty

4. Cykl życia pojazdu w przedsiębiorstwie, warunki wymiany i sprzedaży pojazdów poeksploatacyjnych.

Warto określić wiek i przebieg, przy jakim następuje wymiana samochodu. Daje to możliwość przewidywania kosztów w czasie, nie narażając firmy na nieprzewidziane inwestycje. Dodatkowo istotne jest, w jaki sposób auta są przydzielane pracownikom. Czy użytkownik po utracie pojazdu, np. w wyniku kradzieży, szkody całkowitej czy awarii dyskwalifikującej go do ekonomicznej naprawy i dalszej eksploatacji, może liczyć na nowy środek lokomocji czy raczej używany i jakiej kategorii? Dobry pomysł stanowi określenie, w jaki sposób przedsiębiorstwo będzie się pozbywało pojazdów po zakończeniu eksploatacji. Czy pracownik otrzyma prawo pierwokupu? Jakie warunki musi spełnić (na przykład co najmniej dwuletni staż pracy w danym podmiocie). Co wpływa na cenę sprzedaży (może jakieś preferencje dla pracownika)?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »