| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Jak nie płacić dwa razy za leasing?

Jak nie płacić dwa razy za leasing?

Popularność leasingu jako formy finansowania zakupów usypia często czujność przedsiębiorców przy podpisywaniu umów. W rezultacie ponoszą oni dodatkowe koszty. Jak nie przepłacać za leasing?

Zobacz też: Wpływ czujników parkowania na koszty eksploatacji floty

Szczegółowe zapisy

Dla wielu czytanie jej na pewno nie stanowi łatwo przyswajalnej lektury, ale jak już wcześniej wspomniano, warto poświęcić cenny czas. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę? Każdy dokument OWL musi zawierać opis sposobu ustalania opłat leasingowych, w tym w jaki sposób i jak często mogą być zmieniane raty leasingowe (podnoszone, ale także obniżane). Koniecznie należy przestudiować zasady rozliczania szkody całkowitej w pojeździe (kradzież lub całkowita kasacja) oraz zapisy dotyczące rozliczenia rat leasingowych (dyskonta), ewentualnego zagospodarowania wraku, ogólne zasady dotyczące relacji korzystającego z firmą leasingową i ubezpieczycielem.

Bardzo ważnymi zapisami w OWL są zasady postępowania na wypadek wystąpienia zaległości w płatnościach czy wypowiedzenia umowy. Przyszły korzystający obowiązkowo powinien się z nimi zapoznać, a zwłaszcza ze sposobem rozliczenia rozwiązanej umowy, ewentualnymi kosztami dodatkowymi oraz z terminem zwrotu i zasadami rozliczenia wartości zwróconego/odebranego pojazdu.

Zobacz też: Kredyt, a leasing - różnice

Jak nie płacić dwa razy za leasing? Uwaga na dodatkowe opłaty

Analizując OWL należy zwrócić uwagę również na inne zapisy z uwagi na to, że w umowie leasingu występuje duża dysproporcja w obowiązkach korzystającego i finansującego. Pamiętać jednak należy, aby skupić się na tych najistotniejszych. Część z zapisów umów jest w praktyce martwa – oczywiście o ile raty leasingowe regulowane są terminowo. Kontrole w firmie korzystającego czy dotyczące pojazdu ograniczają się do przypadków bardzo szczególnych np. problemów w płatnościach, windykacji czy transakcji o bardzo wysokim poziomie ryzyka.

Ostatnim z ważnych elementów, które powinny pomóc, aby „dwa razy nie płacić” za leasing jest zapoznanie się z kosztami dodatkowymi, mogącymi zostać naliczone przez firmę leasingową. Praktycznie każda z firm posiada dokument Tabela Opłat i Prowizji (TOiP) - warto zapoznać się z kosztami dodatkowymi tam wyszczególnionymi. Może być to kilka pozycji, ale także kilka stron, wszystko zależy od usługodawcy. Wbrew pozorom mogą mieć one jednak znaczący wpływ na to czy najtańsza oferta wybrana w konkursie pozostanie nadal najtańszą.

Dodatkowe koszty ujęte w TOiP dotyczą między innymi zmiany korzystającego w trakcie umowy, zmiany terminu płatności rat, prolongaty płatności, wydłużenia lub skrócenia umowy, zgody na podnajem pojazdu, instalację dodatkowego wyposażenia, monitoringu, wydania opinii lub duplikatów, wystawienia upoważnienia do wyjazdu za granicę. Kosztem dodatkowym ujętym w TOiP jest również opłata za wznowienie umowy po jej rozwiązaniu na skutek zaległości w płatnościach rat leasingowych. Chociaż nikt podpisując umowę nie zakłada, że nie będzie spłacać rat, warto zapoznać się również i z tą ewentualnością. W skrajnym przypadku opłata ta może znacząco przewyższać koszt raty leasingowej.     

  Zobacz też: Co to jest Shell FuelSave Partner?

Tak więc, aby świadomie wybrać najlepszą propozycję leasingową, należy po prostu przeczytać ofertę i warunki umowy. Teoretycznie to proste i banalne, bo umiejętność czytania posiedliśmy w szkole podstawowej. Niestety, z powodu różnych zawiłości, nie dla wszystkich taka lektura stanowi idealny sposób na relaks przy kawie. Dlatego w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń czy niejasności należy poprosić o ich wyjaśnienie, co ważne - najlepiej na piśmie. Pamiętać należy, że warunki umowy można negocjować, a w sprawach niejasnych dotyczących umowy – domagać się zmiany lub usunięcia z umowy kontrowersyjnych zapisów.      

Tekst: Aleksandra Chrzanowska, Locandis - artykuł pochodzi z magazynu Flota Auto Biznes

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »