| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Zaawansowane systemy nawigacyjne dla ciężarówek

Zaawansowane systemy nawigacyjne dla ciężarówek

Już nie trzeba pytać o drogę za pośrednictwem łączności CB. Dla kierowców ciężarówek projektuje się zestawy nawigacji, jakie nawet się nie śniły użytkownikom samochodów osobowych.

Gdy kierowca ciężarówki szuka wskazówek dojazdu do określonego miejsca, to najczęściej sięga po radio CB. Jeśli jego użytkownicy nie pomogą, dzwoni do dyspozytora. A dopiero na końcu sięga po nawigację. Wraz z wprowadzeniem nawigatorów przeznaczonych dla transportu, zwyczaje trakerów zaczynają się zmieniać. Technologia ułatwia bowiem nie tylko znalezienie optymalnej drogi, ale także kontakt z fleet managerem i dostęp do dokumentów przewozowych.

Zobacz też: Odebrania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h

Nawigacja dla kierowców ciężarówek znacząco różni się od sprzętu tworzonego z myślą o rynku aut osobowych. Zawiera bowiem cyfrowe dane i rozwiązania, które przydadzą się w codziennej pracy prowadzącego duży pojazd. W mapach uwzględnione są informacje o dopuszczalnym tonażu, wysokości i szerokości wiaduktów oraz innych przejazdów. A także dotyczące wszelkich restrykcji drogowych (np. wjazdy do centrów miast wymagające określonego pozwolenia lub ograniczone czasowo) oraz dodatkowych kategorii POI (np. parkingów dla ciężarówek, miejsc zakupu winiet). W przypadku największych i najcięższych pojazdów ogromne znaczenie mają także informacje o stromości podjazdów i spadkach nachylenia zjazdów, które są uwzględniane podczas wyznaczania tras.

Oprócz danych zawartych w pamięci nawigacji można także skorzystać z serwisów internetowych. W przypadku rozwiązań takich jak Becker Link2Live wystarczy udostępnić połączenie z internetem poprzez telefon, by posługiwać się wyszukiwarkami i katalogami adresów oraz miejsc POI. Jeszcze łatwiej jest, gdy urządzenie nawigacyjne zawiera wbudowany modem 3G do połączenia z siecią komórkową (modele TomTom z serii Live). Wówczas kierowca zyskuje także dostęp do rozwiązań z zakresu telematyki. A te coraz trudniej przecenić.

Zobacz też: Pracodawca nie chce zwrócić kosztów za użytkowanie samochodu

Co oznacza korzystanie z usług telematycznych w przypadku transportu? Dyspozytor może zdalnie pobierać dane z cyfrowych tachografów, by lepiej monitorować pracę kierowcy i zarządzać czasem podróży. Wygodnym rozwiązaniem jest przesyłanie zleceń wraz ze szczegółowymi instrukcjami. Wystarczy, że kierowca kliknie w odebraną informację, a system nawigacyjny będzie gotowy do pracy. Niczego nie trzeba przepisywać, by zaprogramować trasę do celu. Nie do przecenienia jest stały monitoring samochodu. W awaryjnej sytuacji łatwiej wezwać pomoc, gdyż w centrum operacyjnym znane jest dokładne położenie pojazdu, co ułatwia sprawne zapewnienie pomocy.

Tekst: Tomasz Okurowski

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ABC-ksiegowe

ABC-ksiegowe.pl - najnowsze informacje dotyczące obszaru księgowości, rachunkowości i prawa oraz praktyczne wskazówki, ułatwiające samodzielne prowadzenie księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »