REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do ofiar wypadków?

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia
Jak skrócić czas dotarcia ratowników do wypadków? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas konferencji Navigation Trends for Drivers 2014 podjęto m.in. dyskusję jak skrócić czas dotarcia ekip ratowniczych do miejsc wypadków drogowych. Okazuje się, że działają już systemy, które mogą czas dotarcia znacznie zredukować.

Pierwszym elementem tzw. łańcucha ratującego życie jest wezwanie na miejsce wypadku odpowiednich służb ratowniczych. Z punktu widzenia osoby przyjmującej zgłoszenie, ważne jest precyzyjne określenie miejsca nieszczęśliwego zdarzenia. Dzięki temu jest ona w stanie wysłać karetkę, wóz straży pożarnej i radiowóz dokładnie we wskazaną lokalizację, co ogranicza czas dotarcia pomocy. A czas jest w tym przypadku najważniejszy, bo niejednokrotnie sekundy decydują o tym, czy uda się poszkodowanemu uratować życie lub zminimalizować skutki wypadku.

REKLAMA

Zobacz też: Sekundniki przy sygnalizatorach - zmniejszają korki?

Obowiązkowy eCall - sam zadzwoni po pomoc

Zwykle to świadkowie lub sami poszkodowani wzywają służby ratownicze za pomocą telefonów komórkowych lub CB radia. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy od chwili wypadku do zgłoszenia mijają bezcenne minuty, bo np. do kolizji dochodzi w środku nocy na drodze o małym natężeniu ruchu i nie ma komu zadzwonić pod numer alarmowy. Prace nad rozwiązaniem tego problemu trwają od lat. Jednym z pomysłów jest instalowanie w samochodach urządzeń automatycznie łączących się z ośrodkiem ratownictwa w razie wypadku. Taki system, o nazwie eCall, promuje Komisja Europejska. Prawdopodobnie od października 2015 r. będzie on obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach aut osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych oferowanych na rynkach UE. Plan taki przegłosowali już posłowie Parlamentu Europejskiego.

Zobacz też: Kontrola ITD w firmie transportowej

Technologia eCall wykorzystuje numer alarmowy 112 i podawanie lokalizacji wypadku na podstawie sygnałów GPS, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania poszkodowanych. W ramach ochrony danych osobowych pojazdy wyposażone w eCall nie będą nieustannie śledzone. W momencie, w którym wypadek spowoduje włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa zostanie ograniczona do: typu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest ISR (Inteligentny System Ratunkowy)?

Plany wprowadzenia systemu eCall dotyczą wyłącznie nowych samochodów, które na naszych drogach pojawią się nie wcześniej niż w przyszłym roku. A co z kierowcami, którzy już teraz chcieliby zwiększyć swoje bezpieczeństwo? W ramach konferencji Navigation Trends for Drivers 2014, poświęconej polskiemu rynkowi usług nawigacyjnych i lokalizacyjnych, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcono rozwiązaniu o nazwie ISR (Inteligentny System Ratunkowy), który od kilku już lat oferuje w Polsce firma Keratronik. Zgłoszenie sytuacji awaryjnej w systemie realizowane jest automatycznie, na skutek uruchomienia znajdujących się w pojeździe czujników. Alarm o zaistniałym wypadku jest wysyłany w razie: silnego zderzenia, dachowania lub osunięcia się pojazdu na podstawie pomiarów kierunków i wartości przeciążeń, jakim uległ samochód oraz przekroczenia krytycznych dla auta kątów nachylenia jego położenia w stosunku do drogi.
Informacja przesyłana jest z użyciem technologii GSM do funkcjonującego całą dobę Centrum Monitoringu. Dzięki zastosowaniu GPS dyżurujący operatorzy otrzymują sygnał alarmu wraz z pozycją geograficzną i informacjami o zdarzeniu. Specjalna aplikacja rozpoznaje dane pojazdu oraz jego użytkownika.

Zobacz też: Co warto wozić ze sobą w samochodzie?

Dodatkowo w chwili wypadku lub kolizji urządzenie ISR realizuje połączenie głosowe z dyspozytorami Centrum Monitoringu. Umożliwia to zweryfikowanie zdarzenia i podjęcie odpowiednich czynności, a więc powiadomienie właściwych służb ratowniczych i organizację pomocy. Kierowca ma też możliwość samodzielnego interweniowania w sytuacji alarmowej poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na konsoli zainstalowanej w aucie.
Co ciekawe, obecna generacja ISR (o nazwie ISR2) dodatkowo automatycznie powiadamia o nieautoryzowanym przemieszczaniu pojazdu lub zadziałaniu alarmu, pełniąc w ten sposób funkcję antykradzieżową. Kierowca ma też możliwość śledzenia pojazdu i odczytu parametrów z szyny CAN (zużycie paliwa, obroty silnika, przebieg) za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na komputerze.

Tekst: Maciej Pobocha, lokalizacja.info

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA