| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Jak skrócić czas dotarcia ratowników do ofiar wypadków?

Jak skrócić czas dotarcia ratowników do ofiar wypadków?

Podczas konferencji Navigation Trends for Drivers 2014 podjęto m.in. dyskusję jak skrócić czas dotarcia ekip ratowniczych do miejsc wypadków drogowych. Okazuje się, że działają już systemy, które mogą czas dotarcia znacznie zredukować.

Pierwszym elementem tzw. łańcucha ratującego życie jest wezwanie na miejsce wypadku odpowiednich służb ratowniczych. Z punktu widzenia osoby przyjmującej zgłoszenie, ważne jest precyzyjne określenie miejsca nieszczęśliwego zdarzenia. Dzięki temu jest ona w stanie wysłać karetkę, wóz straży pożarnej i radiowóz dokładnie we wskazaną lokalizację, co ogranicza czas dotarcia pomocy. A czas jest w tym przypadku najważniejszy, bo niejednokrotnie sekundy decydują o tym, czy uda się poszkodowanemu uratować życie lub zminimalizować skutki wypadku.

Zobacz też: Sekundniki przy sygnalizatorach - zmniejszają korki?

Obowiązkowy eCall - sam zadzwoni po pomoc

Zwykle to świadkowie lub sami poszkodowani wzywają służby ratownicze za pomocą telefonów komórkowych lub CB radia. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy od chwili wypadku do zgłoszenia mijają bezcenne minuty, bo np. do kolizji dochodzi w środku nocy na drodze o małym natężeniu ruchu i nie ma komu zadzwonić pod numer alarmowy. Prace nad rozwiązaniem tego problemu trwają od lat. Jednym z pomysłów jest instalowanie w samochodach urządzeń automatycznie łączących się z ośrodkiem ratownictwa w razie wypadku. Taki system, o nazwie eCall, promuje Komisja Europejska. Prawdopodobnie od października 2015 r. będzie on obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach aut osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych oferowanych na rynkach UE. Plan taki przegłosowali już posłowie Parlamentu Europejskiego.

Zobacz też: Kontrola ITD w firmie transportowej

Technologia eCall wykorzystuje numer alarmowy 112 i podawanie lokalizacji wypadku na podstawie sygnałów GPS, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania poszkodowanych. W ramach ochrony danych osobowych pojazdy wyposażone w eCall nie będą nieustannie śledzone. W momencie, w którym wypadek spowoduje włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa zostanie ograniczona do: typu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów.

Co to jest ISR (Inteligentny System Ratunkowy)?

Plany wprowadzenia systemu eCall dotyczą wyłącznie nowych samochodów, które na naszych drogach pojawią się nie wcześniej niż w przyszłym roku. A co z kierowcami, którzy już teraz chcieliby zwiększyć swoje bezpieczeństwo? W ramach konferencji Navigation Trends for Drivers 2014, poświęconej polskiemu rynkowi usług nawigacyjnych i lokalizacyjnych, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcono rozwiązaniu o nazwie ISR (Inteligentny System Ratunkowy), który od kilku już lat oferuje w Polsce firma Keratronik. Zgłoszenie sytuacji awaryjnej w systemie realizowane jest automatycznie, na skutek uruchomienia znajdujących się w pojeździe czujników. Alarm o zaistniałym wypadku jest wysyłany w razie: silnego zderzenia, dachowania lub osunięcia się pojazdu na podstawie pomiarów kierunków i wartości przeciążeń, jakim uległ samochód oraz przekroczenia krytycznych dla auta kątów nachylenia jego położenia w stosunku do drogi.
Informacja przesyłana jest z użyciem technologii GSM do funkcjonującego całą dobę Centrum Monitoringu. Dzięki zastosowaniu GPS dyżurujący operatorzy otrzymują sygnał alarmu wraz z pozycją geograficzną i informacjami o zdarzeniu. Specjalna aplikacja rozpoznaje dane pojazdu oraz jego użytkownika.

Zobacz też: Co warto wozić ze sobą w samochodzie?

Dodatkowo w chwili wypadku lub kolizji urządzenie ISR realizuje połączenie głosowe z dyspozytorami Centrum Monitoringu. Umożliwia to zweryfikowanie zdarzenia i podjęcie odpowiednich czynności, a więc powiadomienie właściwych służb ratowniczych i organizację pomocy. Kierowca ma też możliwość samodzielnego interweniowania w sytuacji alarmowej poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na konsoli zainstalowanej w aucie.
Co ciekawe, obecna generacja ISR (o nazwie ISR2) dodatkowo automatycznie powiadamia o nieautoryzowanym przemieszczaniu pojazdu lub zadziałaniu alarmu, pełniąc w ten sposób funkcję antykradzieżową. Kierowca ma też możliwość śledzenia pojazdu i odczytu parametrów z szyny CAN (zużycie paliwa, obroty silnika, przebieg) za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na komputerze.

Tekst: Maciej Pobocha, lokalizacja.info

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Pasieczna

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »