| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Sposoby na kradzież paliwa z baku

Sposoby na kradzież paliwa z baku

Kradzieże paliwa z baków samochodów firmowych to problem, z którym boryka się wiele firm w Polsce. W jaki sposób kierowcy kradną paliwo z baku i w jaki sposób walczą z systemami zabezpieczeń?

- Cwańsi kierowcy ciężarówek najpierw niszczą urządzenia monitorujące, a dopiero potem kradną paliwo – mówi nam Waligóra. Zwykłe przecięcie przewodów kombinerkami jest łatwe do wykrycia. Dlatego złodzieje stosują bardziej wyrafinowane sposoby. Jednym z nich jest wpięcie się szpilkami w przewody i podanie bardzo wysokie napięcie z paralizatora. Inni zalewają elektronikę wodą. Tłumaczą potem, że być może wilgoć dostała się do wewnątrz podczas mycia samochodu w myjni ciśnieniowej. Zanim w firmie się zorientują, że z systemem jest coś nie tak, może minąć nawet kilka tygodni.

- Trudno udowodnić, że ktokolwiek naumyślnie zniszczył sprzęt. Na taki scenariusz wskazuje jednak to, że zazwyczaj kilka tygodni po naprawieniu lub wymianie systemu sytuacja się powtarza – mówi nam szef firmy Data System.
Kierowcy, którzy postępują w ten sposób starają się przekonać pracodawcę, że takie systemy monitorowania są niewiarygodne i nie warto go montować w kolejnych autach, a może nawet zdemontować w tych, w których już je zainstalowano bo, po co płacić. – To są dla nas najtrudniejsze przypadki – przyznaje prezes firmy Data System. - Kilka razy przegraliśmy wojnę z kierowcami i klienci zrezygnowali z monitoringu – przyznaje.
Data System ma jednak rozwiązanie. – Bywa, że jeszcze na etapie testowania systemu przez klienta montujemy w jednym jego aucie dwa systemy. O jednym kierowca wie, o drugim nie – przyznaje Waligóra.

Część kierowców ubytki tłumaczy tym, że to ich okradziono. Ktoś ściągnął paliwo z baku, gdy nocą samochód stał na parkingu, a kierowca spał w szoferce. Data System wprowadziło więc na rynek urządzenie, które monitoruje to, kiedy i gdzie wlew do baku jest otwierany, a później zamknięty. Jednocześnie w kabinie jest sygnał. Głośny alarm obudziłby więc kierowcę, gdyby ktoś otworzył bak.

Kradzież paliwa jest również powszechnym zjawiskiem na kolei. Pokusę dla złodziei stanowią szczególnie duże lokomotywy spalinowe o ogromnych zbiornikach na olej napędowy, które używane są w transporcie towarowym. W lokomotywie SU42, którą ze względu na żółto-niebieską kolorystykę kolejarze nazywają Polsat, mieści się ponad 2,8 tys. litrów. W popularnym polskim spalinowozie SU45 (zwanym suką) jest to 3,2-3,5 tys. litrów. W radzieckiej lokomotywie ST44 – w kolejarskim żargonie Gagarin lub Iwan - zbiornik ma około 4 tys. litrów, podobnie jak w polskim spalinowozie 411Da. Rekordzistą jest użytkowana także w Polsce amerykańska lokomotywa typu JT42CWRM, która ma zapas aż 6,4 tys. litrów paliwa.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SmartMedia

SmartMedia to firma technologiczna i lider rynku producentów oprogramowania do zarządzania majątkiem i inwentaryzacji. Oprogramowanie tworzone w ścisłej współpracy z ekonomistami, prawnikami, księgowymi i najlepszymi programistami firmy. To dzięki temu rozwiązania SmartMedia są zgodne z obecnymi wymogami prawa oraz światowymi standardami informatycznymi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »