| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Zakup opon - nowe, czy używane?

Zakup opon - nowe, czy używane?

Na co zwrócić uwagę przed zakupem opon? Czy dla osób dysponujących mniejszym budżetem dobrym pomysłem jest zakup opon używanych?

- Zanim zdecydujemy, czy chcemy kupić opony nowe, czy też używane powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny one mieć. Chodzi między innymi o rozmiar i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu - wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto pamiętać, że każdy producent ma w swojej ofercie opony różnej klasy: ekonomiczne, klasy średniej i klasy wyższej. Kupując komplet opon warto przyjąć jakieś kryteria zakupu. Nie kierujmy się tylko ceną. W sieci możemy znaleźć testy wielu niezależnych instytucji, które badają i porównują opony zimowe w konkretnych warunkach. Wyniki przedstawione są najczęściej w formie czytelnej tabeli. Do tego każda opona posiada specjalna etykietkę informującą nas o podstawowych parametrach produktu. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa – dodaje.

Nie każdego jednak stać, na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon letnich. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Allegro.pl spora część kierowców – bo aż 35 proc. – zmuszona jest wybrać opony używane. W takim przypadku bezwzględnie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.

- Bardzo ważna jest data produkcji opony. Jest ona nabita w owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsza para oznacza numer tygodnia, druga rok produkcji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Specjaliści radzą, żeby nie użytkować opon starszych niż 5 - 6 lat. Utraciły one większość swoich właściwości i mogą stanowić spore zagrożenie. Wiele zależy od stopnia zużycia i sposobu przechowywania.

Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon letnich te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 3 mm. Poniżej tej wartości opona letnia zaczyna gwałtownie tracić swoje parametry techniczne. Nawet dwukrotnie wydłuża się droga hamowania i zwiększa się znacznie ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Dodatkowo warto sprawdzić stan wizualny takiej opony, bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krajowy Rejestr Wierzytelności

Windykuj dłużnika online. Sprzedawaj i kupuj wierzytelności!

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »