REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróżowanie nocą - wady i zalety

Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Media

REKLAMA

REKLAMA

Podróżowanie nocą jest sprawniejsze ze względu na dużo mniejsze niż w ciągu dnia natężenie ruchu drogowego. Ale, jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Osram, kierowcy dostrzegają wiele minusów w nocnych podróżach samochodem.

Mimo że nocą można szybciej dojechać do celu, kierowcy starają się unikać wyruszania w trasę po zmroku. Takie wnioski nasuwają się z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy OSRAM w styczniu 2014 r. na liczącej 1041 osób reprezentatywnej grupie polskich kierowców, z których każdy korzysta z samochodu co najmniej raz w tygodniu.

REKLAMA

Jazda w godzinach wieczornych i nocnych zajmuje zwykle mniej czasu, ale przy tym jest bardziej męcząca niż za dnia. Te dwie odpowiedzi wybrało niemal tyle samo badanych (odpowiednio 45 i 40 proc.). Blisko jednej trzeciej ankietowanych nie robi różnicy, czy podróżują w dzień czy w nocy, ale już co piąty kierowca stara się unikać jazdy po zmroku. Co dwudziesty przyznał, że taka sytuacja wywołuje u niego strach. Tu widać też największą dysproporcję między płciami – twierdząco na ostatnie pytanie odpowiedziało czterokrotnie więcej pań niż panów.

Źle ustawione reflektory do zmora na polskich drogach

REKLAMA

Co powoduje dyskomfort w czasie jazdy po zmroku? Przede wszystkim źle ustawione, oślepiające reflektory innych samochodów (tego zdania jest aż 70 proc. ankietowanych). Ten wynik w dużej mierze pokrywa się z rezultatami badania, przeprowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. W listopadzie ub.r. jego specjaliści wyrywkowo sprawdzali ustawienie świateł w samochodach. Tylko 1 proc. z nich miał ustawione prawidłowo oba reflektory. – To pokazuje, że niewielki odsetek kierowców kontroluje ustawienie reflektorów np. po wymianie żarówki. A trzeba to robić nawet w przypadku żarówek uznanych producentów, którzy gwarantują powtarzalność geometrii żarnika – komentuje Andrzej Przybylski z firmy OSRAM.

70 proc. kierowców uważa także, że głównym problemem podczas jazdy po zmroku są słabo widoczni piesi i rowerzyści. Warto więc sprawdzić stan reflektorów lub zmienić żarówki na takie o podwyższonych parametrach. Mają one zasięg większy nawet o 40 m w porównaniu ze standardowymi produktami, co pozwoli zauważyć pieszego czy rowerzystę ok. 1,5 sekundy wcześniej (przy prędkości 90 km/h).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, większość kierowców skarży się na kiepską widoczność pieszych i źle ustawione światła innych samochodów, ale tylko 15 proc. jest zdania, że zasięg reflektorów w ich samochodzie jest niewystarczający. Może warto byłoby zacząć od kontroli swoich świateł? Jeśli są one źle ustawione nie pomogą nawet najbardziej wydajne żarówki.

Prawidłowe ustawienie reflektorów a wpływ na poczucie bezpieczeństwa

Poprawa ustawienia reflektorów sprawiłaby, że aż 71 proc. ankietowanych poczułoby się bezpieczniej w czasie nocnej podróży. Spora grupa (69 proc.) jest zdania, że na ich samopoczucie mogłoby wpłynąć lepsze oświetlenie dróg poza terenem zabudowanym, a ponad połowa wskazała na zabezpieczenia dróg, które nie pozwoliłyby wtargnąć na drogę zwierzętom. Co trzeci badany jest zdania, że jeździłoby mu się po zmroku lepiej, gdyby jego reflektory były skuteczniejsze.

Źródło: Osram

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA