| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Jak walczyć z sennością za kierownicą?

Jak walczyć z sennością za kierownicą?

Walka z sennością za kierownicą jest nierówna. Kierowca zawsze ją przegra. Są jednak sposoby by ograniczyć ryzyko zaśnięcia za kierownicą.

Wielu kierowców podchodzi do kwestii zmęczenia za kierownicą ambicjonalnie. Z niezrozumiałych dla każdego odpowiedzialnego człowieka przyczyn część - zwłaszcza młodych - kierowców wstydzi się przyznać, że odczuwa duże zmęczenie podczas prowadzenia pojazdu. Niezrozumiała presja, jakiej ulegają to najkrótsza droga do katastrofy.

Ze zmęczeniem nie można wygrać. Będzie się ono nasilać do momentu aż człowiek zaśnie. Istnieją jednak sposoby na ograniczenie ryzyka przedwczesnego zmęczenia podczas długiej podróży.

Ogromne znaczenie dla kondycji organizmu ma długość snu. Przed długą podróżą człowiek powinien się przespać około 8 godzin. Jest to optymalny czas dla odpoczynku organizmu. Co więcej istotna jest również godzina pobudki. Zegar biologiczny nie ulega naszej presji i ustawia organizm tak, że człowiek jest zaspany i wolniej reaguje na bodźce przed godziną szóstą rano. Dlatego zrywanie się o godzinie czwartej rano, by godzinę później wsiąść za kierownicę i wyjechać w trasę to nie najlepsze rozwiązanie.

Ważne jest również śniadanie. Lepiej, żeby było lekkie. Wszelkiego rodzaju ciężkostrawne potrawy rozleniwiają organizm i wzmagają senność.

Wraz z planowaniem trasy warto wziąć pod uwagę postoje. Zatrzymanie się na odpoczynek co 2-3 godziny w zależności od wieku i kondycji podróżujących to konieczność. Na postoju obligatoryjnie przejdźmy się, wykonajmy kilka skłonów i przysiadów. Dzięki temu, pobudzając układ krwionośny przeciwdziałamy ryzyku powstania zakrzepicy i dotleniamy mózg.

Nie bez znaczenia są posiłki, które spożywamy na postojach. Naturalnym źródłem tauryny - środka występującego m.in. w napojach energetyzujących jest m.in. ryba. Analogicznie do śniadania - unikajmy potraw ciężkostrawnych.

Gdy kierowca poczuje wstępną senność powinien zatrzymać pojazd i chwilę odpocząć. picie się kawy, czy napoju energetycznego to zazwyczaj rozwiązania krótkotrwałe i niezbyt skuteczne, gdy mamy przed sobą jeszcze szmat drogi.

Jeżeli krótki spacer po parkingu nie pomoże i po powrocie na drogę kierowca nie pamięta przejechanych ostatnio dystansów lub nie pamięta, kiedy zmienił pas ruchu to kategoryczne znaki nakazujące zatrzymanie i drzemkę. Wystarczy poświęcić kilkadziesiąt minut na sen, by znacznie zregenerować siły.

Tekst: Tomasz Korniejew

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SMM Legal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »