REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reflektory ksenonowe - wymiana i eksploatacja

Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Media

REKLAMA

REKLAMA

Czy można samodzielnie wymienić reflektory halogenowe na ksenonowe? Jaka jest żywotność lamp ksenonowych oraz na co zwrócić uwagę przy okazji ich awarii?

Dlaczego nie wolno samodzielnie zmieniać żarówek halogenowych na lampy ksenonowe

REKLAMA

REKLAMA

Samodzielna zmiana z żarówek halogenowych na lampy ksenonowe jest niedopuszczalna. Taka przeróbka może powodować oślepianie kierowców jadących z przeciwka, gdyż łuk świetlny lampy ksenonowej jest w innym miejscu niż skrętka żarówki, a dodatkowo wysoka temperatura może uszkodzić reflektor.

Lampy ksenonowe nie tylko świecą dwukrotnie mocniej niż żarówki halogenowe, lecz także zużywają przy tym mniej energii (większość „ksenonów” ma moc 35 W, podczas gdy żarówki – 55-60 W). To przekłada się na niższe zużycie paliwa. Innym atutem tego źródła światła jest trwałość – lampa ksenonowa ma żywotność na poziomie 3000 godzin, podczas gdy standardowa żarówka, w zależności od typu – od ok. 550 do ok. 900 godzin. Niektórzy producenci mają w ofercie lampy ksenonowe z gwarancją – na przykład OSRAM Xenarc Original, objęte są aż czteroletnią ochroną. To właśnie takie lampy – linii Original – są stosowane na pierwszy montaż w bardzo wielu modelach samochodów. Temperatura barwowa lamp Xenarc Original to ok. 4150 K, a strumień świetlny wynosi do ok. 3200 lumenów (dla porównania – dla halogenowej żarówki ten parametr wynosi ok. 1550 lumenów).

Jaka jest dopuszczalna przepisami temperatura barwowa świateł ksenonowych

Kierowcy, którzy preferują światło biało-niebieskie, powinni pamiętać o tym, że najwyższa dopuszczalna przepisami temperatura barwowa światła ksenonowych reflektorów samochodowych wynosi 5000 K po 12 h pracy (należy pamiętać, że temperatura barwowa lamp ksenonowych rośnie w czasie użytkowania przy jednoczesnym spadku ilości wytwarzanego światła). Dostępne na rynku lampy o temperaturze barwowej 8000 czy nawet 12 000 K są więc nie tylko niebezpieczne, lecz także nielegalne. By mieć reflektory świecące na biało-niebiesko, a przy tym działać w zgodzie z przepisami warto wybrać markowy produkt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana lamp ksenonowych - zawsze parami

Lampy ksenonowe powinno się wymieniać parami, gdyż wymiana jednej sprawi, że oba reflektory będą świecić inaczej. Dzieje się tak dlatego, że lampy ksenonowe wypalają się, a w związku z tym zmienia się ilość i barwa światła. Tuż po zamontowaniu mogą świecić barwą lekko żółtawą – czasami rozczarowując kierowców, którzy liczą na bardzo niebieskie światło. Dopiero po pewnym czasie osiągają charakterystyczną dla „ksenonów” biało-niebieską barwę. Podczas eksploatacji ich barwa staje się coraz chłodniejsza. Jeśli kolor światła zmieni się na różowy lub fioletowy oznacza to, że kierowca dawno przegapił moment, w którym lampę należało wymienić. Należy bowiem pamiętać, że w tym czasie nie tylko zmieniła się temperatura barwowa, lecz także ilość wytwarzanego światła.

Kiedy powinno się wymieniać lampy ksenonowe?

Teoretycznie jeśli jej strumień świetlny spadł poniżej 80%. Ale jak to ocenić? Można spróbować zauważyć moment, w którym lampy zaczynają świecić mniej więcej jak żarówki halogenowe, czyli o połowę słabiej niż nowe. Można też obliczyć ich trwałość na podstawie przebiegu i wymienić je np. po przejechaniu ok. 120 tys. km (jeśli nie używamy świateł dziennych). Ze względów bezpieczeństwa wymiany nie powinno się dokonywać samodzielnie.

Źródło: Materiały prasowe Osram

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA