| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Jak nie walczyć z sennością za kierownicą?

Jak nie walczyć z sennością za kierownicą?

Senność to wróg kierowcy. Podpowiadamy, jakich błędów nie popełniać, gdy kierowca walczy z chęcią zaśnięcia. W takim przypadku, nie zawsze kawa jest dobrym rozwiązaniem.

Kofeina to pierwsze, co przychodzi nam na myśl, gdy chcemy pozbyć się zmęczenia. I owszem, po filiżance mocnego napoju efekt pojawia się szybko – i równie szybko znika. Podobnie jak napoje energetyzujące, kawa pobudza do działania i wyzwala energię - pod warunkiem, że z jej zapasów coś jeszcze pozostało. Jeśli organizm już je wyczerpał, przy skrajnym znużeniu i niewyspaniu, kofeina zawodzi. Zdolność do wysiłku podnosi się wówczas o ok. 10 procent, ale umysł wciąż działa na zwolnionych obrotach. Zegara biologicznego nie da się oszukać, a mózg sam reguluje czas, gdy musi odpocząć. W momentach kryzysu nadmiar kofeiny skutkuje rozproszeniem uwagi, problemem z akomodacją, a nawet podwójnym widzeniem. Jednak w chwilach sennego nastroju, znużenia jednostajną i monotonną jazdą – kawa bywa zbawienna. Zamiast demonizować, wystarczy więc pamiętać: kawa działa korzystnie, ale na krótką metę, a niekoniecznie wtedy, gdy meta znajduje się kilkaset kilometrów dalej.

Choć w całym bogactwie określeń kawę zwie się szatanem albo napojem bogów, nie jest to napój magiczny. Podobnie o napojów energetyzujących. Po ich spożyciu sprawność psychofizyczna nie ulega natychmiastowej poprawie. Organizm potrzebuje około 20 minut, by móc je przekształcić w energię, więc najlepiej ten czas spędzić na postoju. Co więcej, substancje pobudzające najlepiej działają wtedy, gdy mają (także dosłownie) ustawić nas do pionu i utrzymać na nogach. Przy intensywnym wysiłku ruchowym i przy aktywnej pracy kofeina pomaga, ale pozycja kierowcy pod względem fizycznym jest bierna.

Obfite posiłki w trasie lub przed ruszeniem w drogę wzmagają senność i rozleniwiają. Organizm potrzebuje sił na trawienie pokarmu – więcej krwi i tlenu kieruje wtedy do układu pokarmowego, a mniej do mózgu i ośrodków nerwowych – to stąd senność i dekoncentracja. Lepiej więc na drogę zabrać zdrowe przekąski, a z dwudaniowym obiadem poczekać do końca podróży.

Objawem niewyspania są często dreszcze i uczucie zimna. Potrzeba ogrzania się jest wtedy naturalna – i to kolejna pułapka. Wysoka temperatura rozluźnia i uspokaja, a przez to tym bardziej przybliża do granicy snu. Lekki chłód orzeźwia, więc warto dbać o klimatyzację i nawet zimą kontrolować temperaturę w aucie. Zasady gry w "ciepło-zimno" (im bliżej, tym bardziej gorąco) odzwierciedlają też zachowanie kierowców pod koniec podróży. Większość z nich, walcząc ze zmęczeniem, zamiast zatrzymać się i odpocząć, przyspiesza, by szybciej dotrzeć do domu. Sama determinacja jednak nie pomoże, kiedy organizm domaga się przerwy. Jeśli kierowca na siłę jej unika, uporczywa walka ze snem zmienia się w morderczy wyścig z czasem.
Postój i chwila na świeżym powietrzu albo krótka drzemka to wcale nie strata czasu. Nawet parę minut odpoczynku poprawia jakość dalszej jazdy. – Przerwy w długiej trasie nie są dla kierowców przywilejem, ale obowiązkiem – mówi Dawid Nowicki, Członek Zarządu Neptis S.A., producenta Flotis Mobile. – W monitoringu floty powinno się więc uwzględniać kontrolę czasu postojów. Ma ona służyć nie tylko organizacji pracy zespołu, ale także zwiększeniu bezpieczeństwa na drodze i zapobieganiu wypadkom – dodaje Nowicki. Według przepisów normujących długość pracy kierowców, czas prowadzenia auta, ciężarówki lub autokaru nie powinien przekraczać 9 godz. na dobę. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przerwy po 4,5 godz. ciągłej jazdy.

Źródło: Flotismobile.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brokerska CDS

CDS działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora i Cargo) oraz pozasądowej i sądowej obsługi roszczeń i szkód powstałych w transporcie. Świadczymy również usługi związane z zarządzaniem ryzykiem transportowym, a także przeprowadzamy audyty i szkolenia z zakresu prawa przewozowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK