| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Złe paliwo w baku - co robić?

Złe paliwo w baku - co robić?

W sytuacji, gdy zatankujemy niewłaściwe paliwo do baku sytuacja nie musi skończyć się kosztowną naprawą. Wszystko zależy od tego, w którym momencie zorientujemy się o pomyłce.

Wbrew pozorom nalanie niewłaściwego paliwa do baku podczas tankowania to stosunkowo częsta pomyłka przytrafiająca się kierowcom. Z tego względu producenci samochodów wprowadzają i wciąż pracują nad wprowadzeniem do użytku różnego rodzaju systemów mających za zadanie zapobiegać nalaniu niewłaściwego paliwa do baku.

Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu jeżdżącego na ropę napędową benzyny. Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. I tak, w wielu przypadkach wlew do oleju napędowego jest szerszy niż do benzyny. Niestety zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samochodów. Stacje benzynowe również przychodzą z pomocą kierowcom i na wielu z nich, końcówki węża przy dystrybutorze mają różną średnicę (średnica pistoletu do ropy napędowej jest szersza niż wlew samochodu na benzynę). Często takie pistolety dystrybutorów oleju napędowego i benzyny różnią się od siebie kolorem plastikowej osłony - w pierwszym przypadku jest ona czarna, natomiast w drugim zielona.

Co zrobić w sytuacji kiedy dojdzie do pomyłki? Wszystko zależy od ilości nieprawidłowego paliwa oraz tego czy wlaliśmy benzynę do diesla czy odwrotnie. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach. Mówiąc niewielka mamy na myśłi najwyżej 5% całkowitej objętości zbiornika paliwa. Sytuacja wygląda nieco inaczej w samochodach nowej generacji, które posiadają układy typu Common Rail lub pompowtryskiwacze – tutaj konieczne będzie wezwanie profesjonalnej pomocy, gdyż jazda na złym paliwie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń np. zatarcia pompy wtryskowej. – W takiej sytuacji, jeśli silnik popracuje przez dłuższy czas, może to skutkować koniecznością naprawy instalacji wtryskowej – mówi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter.

Pamiętajmy, że jeśli zatankujemy większą ilość nieprawidłowego paliwa nie należy uruchamiać silnika. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym wyjściem będzie wypompowanie całej zawartości baku. Należy też przepłukać zbiornik paliwa i wymienić filtr paliwowy. Ale to już zadanie dla fachowca. Każda próba opróżnienia baku na własną rękę jest ryzykowna i może okazać się bardziej kosztowna, niż oddanie auta w ręce profesjonalisty. Nieumiejętne wypompowywanie paliwa może uszkodzić np. czujnik poziomu paliwa lub pompę paliwa, co wiąże się z naprawami. – Jeśli nie jesteśmy pewni czy uruchomienie samochodu spowoduje większe szkody warto sięgnąć po pomoc fachowca. I tu z pomocą przychodzi assistance – jeśli silnik nie został uruchomiony i jest prawdopodobne, że niewłaściwe paliwo da się od razu usunąć, na miejsce zgłoszenie wysłany jest mobilny warsztat samochodowy – mówi Jacek Pobłocki dyrektor działu marketingu i rozwoju firmy Starter. – Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa diagnostyka i pomoc, a kierowca oszczędza nie tylko czas, ale również pieniądze potrzebne na naprawę w warsztacie – dodaje J. Pobłocki. Jeśli nie ma innego wyjścia to auto jest odholowywane i dopiero w warsztacie złe paliwo jest odpompowywane.

Co w sytuacji kiedy wlejemy olej napędowy do auta na benzynę? Tutaj sposób postępowania zależy również od ilości nieprawidłowego paliwa. Jeśli kierowca zatankował niewiele oleju napędowego i nie uruchomił silnika najprawdopodobniej obejdzie się bez większych szkód, zwłaszcza jeśli auto wyposażone jest w gaźnik, co jest rzadko spotykanym rozwiązaniem. Wówczas wystarczy tylko płukanie układu paliwowego i wymiana filtra. Sytuacja zmienia się jeśli kierowca uruchomi silnik. W tym przypadku konieczne jest holowanie do warsztatu, gdzie układ będzie gruntownie oczyszczony z niewłaściwego paliwa.

Źródło: Materiały prasowe Starter24.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »