REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczne ogrzewanie postojowe

Zestaw elektrycznego ogrzewania postojowego, fot. DEFA
Zestaw elektrycznego ogrzewania postojowego, fot. DEFA
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczne ogrzewanie postojowe jest bardzo popularne w Skandynawii. Jakie korzyści wynikają z instalowania w samochodach elektrycznego ogrzewania postojowego.

Elektryczne ogrzewanie postojowe - co to jest?

REKLAMA

Jest to system służący do ogrzewania silnika i wnętrza samochodu, który (ten samochód) w danym momencie nie jest używany i wystawiony na działanie niskich temperatur oraz opadów atmosferycznych. Ponadto system elektrycznego ogrzewania może być doposażony w układ automatycznego ładowania akumulatora oraz monitoringu jego stanu technicznego. W najbardziej rozbudowanej wersji ma również elektroniczny moduł programowania i sterowania. Cały system zasilany jest wyłącznie z zewnętrznego źródła o standardowym napięciu 230 Voltów i nie może być zasilany z akumulatora nawet za pomocą przetwornicy. Dzięki modułowej budowie może być konfigurowany w zależności od indywidualnych potrzeb klienta w trzech pakietach.

Pakiet podstawowy – ogrzewanie silnika

REKLAMA

„Silniki samochodów stojących na mrozie, szczególnie te Diesla, dość często sprawiają problemy z rozruchem, a niejednokrotnie przy bardzo niskich temperaturach nie dają się odpalić w ogóle. Postojowe ogrzewanie silnika ma sprawić, aby podgrzać go do temperatury ok 20 – 30% wyższej niż ta panująca na zewnątrz” – mówi Daniel Waliszkiewicz, ekspert Motointegrator.pl. „Dzięki temu silnik uruchamiany jest w warunkach podobnych do tych panujących przeciętnie latem. Nie jest on gorący, rozgrzany do temperatury roboczej, ale wystarczająco ciepły, aby nie sprawiał problemów” - dodaje. 

W ogrzewaniu postojowym występują różne grzałki silnika w zależności od sposobu montażu. Są to grzałki przepływowe montowane w układzie chłodzenia, montowane w blok silnika, kontaktowe przyklejane lub przykręcane do miski olejowej oraz wkręcane w miejsce korka spustowego oleju. Ważne jest jednak to, że nie mamy możliwości wyboru rodzaju, ponieważ są one ściśle przypisane do konkretnego modelu silnika przez producenta. Wynika to z wykluczenia jakiegokolwiek ryzyka uszkodzenia jednostki napędowej poprzez zewnętrzną ingerencję.
Pakiet podstawowy nie zawiera sterowania automatycznego i uruchamia się dopiero wówczas, gdy urządzenie podłączymy do zasilania. Tę niedogodność można jednak w prosty sposób rozwiązać. Wystarczy bowiem dokupić niedrogi załącznik czasowy dzięki któremu można zaprogramować włączenie ogrzewanie odpowiednio wcześniej.
Postojowe ogrzewanie silnika oprócz komfortu rozruchu przyczynia się także do przedłużenia jego żywotności, ponieważ każdorazowe uruchamianie zamarzniętego silnika odpowiada przejechaniu kilkuset kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena pakietu podstawowego zaczyna się od 280 zł brutto.

Pakiet z ogrzewaniem wnętrza

W drugim pakiecie oprócz ogrzewania silnika jest również ogrzewanie wnętrza pojazdu. Dzięki niemu samochód wystarczająco jest rozgrzany, aby roztopił się śnieg i lód zalegający na karoserii i szybach. Taki układ również nie ma autonomicznego sterowania i jeśli chcemy odpowiednio wcześniej uruchomić system powinniśmy się dodatkowo zaopatrzyć w zewnętrzny załącznik czasowy. Nagrzewnica wewnętrzna dodatkowo jest wyposażona w termostat, który w pełni zabezpiecza przed niepożądaną pracą. Ma również wszelkie certyfikaty potwierdzające normy bezpieczeństwa dopuszczające zgodnie z przepisami do ruchu drogowego.
Nagrzewnica montowana jest w taki sposób, aby był zapewniony swobodny wlot i wylot powietrza.

Cena takiego pakietu zaczyna się od 675 zł brutto.

Elektryczne ogrzewanie postojowe - pełna opcja

W pełnym pakiecie elektrycznego ogrzewania postojowego montowane są dodatkowe dwa urządzenia, które zwiększają jego funkcjonalność i komfort używania. Jednym z nich jest elektroniczny, w pełni zautomatyzowany panel sterujący. Dzięki temu można ustawić godzinę na którą samochód ma być gotowy do jazdy. Oznacza to, że moduł sterujący uwzględnia różne parametry zewnętrzne m. in. temperaturę powietrza. Jeśli mamy zamiar korzystać z samochodu np. o godz. ósmej system sam zdecyduje kiedy i z jaką mocą uruchomić ogrzewanie, aby faktycznie samochód był gotowy do jazdy.
Za pomocą panelu sterującego możemy programować ustawienia gotowości pojazdu na dwa różne czasy podczas doby, oddzielnie dla siedmiu dni tygodnia. Jeśli mamy zaplanowany tydzień w miarę szczegółowo możemy być pewni, że każdorazowo wsiądziemy do ciepłego, rozmrożonego pojazdu, którego rozruch nie sprawi najmniejszych problemów. Za dopłatą system ten możemy uzupełnić o pilot zdalnego sterowania dysponujący pełnym asortymentem ustawień.
Następnym modułem w pełnej opcji ogrzewania postojowego jest układ monitoringu stanu technicznego akumulatora i automatycznego jego doładowywania, jeśli oczywiście jest taka konieczność.
Kompletny pakiet można kupić już za 1153 zł brutto.

Elektryczne ogrzewanie postojowe - czy ma wpływ na gwarancję?

REKLAMA

Jednym z najbardziej popularnych w Europie i Polsce producentów elektrycznego ogrzewania postojowego jest norweska firma DEFA. Są to systemy w zasadzie bezawaryjne. Jedyne problemy mogą wynikać z nieprawidłowego montażu grzałki silnika w systemie przepływowym. Błąd ten polega na tym, że układ chłodzenia po zamontowaniu grzałki i zalaniu płynem nie został odpowietrzony. Wówczas może tak się zdarzyć, że w miejscu grzałki pojawi się bąbel powietrza, co może powodować jej przepalenie. 

Elektryczne ogrzewanie postojowe działa zupełnie autonomicznie, niezależnie od układu elektrycznego pojazdu. W niektórych modelach konieczne jest nawiercenie w samochodzie otworów montażowych, jednak w zdecydowanej większości wykorzystuje się te fabryczne. Wiązki elektryczne posiadają hermetyczne złącza „plug and play”, co wyklucza konieczność lutowania przewodów.
Ze względu na niską lub zerową ingerencję montażową ogrzewania postojowego nowe samochody nie powinny utracić gwarancji producenta. Warto jednak przed montażem skontaktować się
z Autoryzowanym Serwisem Obsługi i to doprecyzować, aby nie mieć problemów.

Źródło: Materiały prasowe Motoricus.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA