| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Opony kierunkowe, to opony deszczowe?

Opony kierunkowe, to opony deszczowe?

Według statystyk pogodowych, w Polsce przez 140 dni w roku pada deszcz. W takich warunkach klimatycznych warto wziąć pod uwagę zakup opon deszczowych. Czym się charakteryzuje takie ogumienie?

Istnieje grupa opon, która ze względu na specyficzne cechy budowy sprawdza się lepiej w warunkach deszczowych od innych opon. Dzieje się tak za sprawą kierunkowej rzeźby bieżnika - z głębszymi i szerszymi wyżłobieniami niż w standardowych oponach letnich. Kierunkowa rzeźba bieżnika to taka, która z wyglądu przypomina literkę „v”, wzór układa się w „jodełkę”. Taka budowa najlepiej sprawdza się w warunkach, gdy nawierzchnia jest zabłocona, mokra, itp. Druga istotna sprawa to mieszanka, która opiera się o krzemionkę. Krzemionka powoduje, że opony są miękkie i mają lepszą przyczepność w deszczowe dni z umiarkowaną temperaturą.

Klasa, cena czy wyniki testów danej opony mają bardzo duże znaczenie, ale podczas deszczu najważniejszą kwestią jest głębokość bieżnika posiadanych opon. To ona gwarantuje bezpieczne prowadzenie i hamowanie na mokrej nawierzchni oraz wysoką odporność na poślizg na wodzie.
Prestiżowa organizacja ADAC udowodniła w testach, że zużyty bieżnik oznacza dużo gorsze zachowanie na mokrej nawierzchni. Testy Motor Industry Research Association zbadały dokładne osiągi opon o różnej głębokości bieżnika na mokrej nawierzchni. Droga hamowania opon z bieżnikiem o głębokości 8 mm (nowe opony) była najkrótsza. Nieco słabiej sprawdziły się opony z bieżnikiem o głębokości 7,6 czy 5 mm. Prawdziwe problemy pojawiły się przy oponach, których głębokość bieżnika wynosiła 4 mm i mniej. Maksymalnie wydłużoną drogę hamowania miały opony, których bieżnik osiągał 1,6 mm głębokości (granica zużycia opon dopuszczona przez prawo). Z testu jasno wynika, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem na mokrą nawierzchnię są opony z bieżnikiem większym niż 3-4 mm. Tylko wtedy mamy pewność, że opony poradzą sobie z odprowadzaniem wody na mokrej nawierzchni – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl - Jeśli bieżnik Twoich opon jest płytszy to najwyższy czas, żeby pomyśleć o wymianie opon na nowe – tłumaczy.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »