REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda latem na oponach zimowych lub całorocznych

Zmiana opon
Zmiana opon
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów oszczędnościowych niektórzy zarządcy flot decydują się na montaż opon całorocznych, bądź - co gorsze - na eksploatację opon zimowych także latem.

Jeden ze sklepów internetowych zajmujących się handlem opon - Oponeo.pl przeprowadził ankiety, które pokazały jak dużo jest kierowców przekonanych o tym, że przyjście wiosny wcale nie musi oznaczać zmiany opon w aucie. Część z ankietowanych przez cały rok jeździ na „zimówkach”, a inni na całorocznych. Zatem nasuwa się pytanie - czy montaż opon letnich latem jest jedynym dobrym rozwiązaniem? Najogólniej mówiąc tak. Wiele jednak zależy od sytuacji, oczekiwań, stylu jazdy danego kierowcy i warunków pogodowych. 

REKLAMA

Opony całoroczne latem

REKLAMA

Argumenty za: często słyszymy od klientów: „kiedyś jeździło się tylko na całorocznych i było dobrze”, opony całoroczne to oszczędność czasu i pieniędzy, są dobre dla małych samochodów, które nie mają dużych przebiegów, poradzą sobie w każdych warunkach, to przydatne rozwiązanie w samochodach firmowych (nie ma potrzeby częstej wymiany i przechowywania sezonowych opon).

Argumenty przeciw: najczęściej klienci powtarzają: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, gorsza przyczepność od opon letnich, nie sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, są gorsze od opon letnich przede wszystkim na mokrej nawierzchni, szybciej się zużywają niż opony letnie, są głośne, mają dłuższą drogę hamowania, opona całoroczna sprawdza się przy bezdeszczowych latach i w zimach bez śniegu.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice wynikają z budowy obu opon. Opona całoroczna ma więcej lameli niż opona letnia. Latem to może być przyczyną utraty sztywności (odczuwane na zakrętach) i przyczepności opony (dłuższa droga hamowania, gorsza trakcja na suchej nawierzchni). Mieszanka opon letnich przystosowana jest do optymalnej pracy przy temperaturach powyżej 7°C, a mieszanka opon całorocznych do pracy w różnych temperaturach, co wymusza obniżenie osiągów. Co więcej, opony letnie mają okrągły kontur bieżnika (daje to niskie opory toczenia i wysoką przyczepnością latem), w oponach całorocznych jest on kwadratowy (latem jego masywne barki powodują szybsze zużycie bieżnika i zwiększają opory toczenia – zimą ta konstrukcja poprawia przyczepność).
Wyniki testów opon pokazują, że opony całoroczne wypadają słabiej od opon zimowych czy letnich, ale dobre opony całoroczne są lepsze niż najtańsze opony sezonowe. W porównaniu do tanich opon letnich opony całoroczne dużo lepiej zachowują się m.in. w sytuacji zagrożenia aquaplaningiem (utraty przyczepności w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni).
Opony całoroczne to warunkowo dopuszczalne rozwiązanie dla osób o umiarkowanym stylu jazdy, które jeżdżą głównie po mieście. Używane w takich warunkach opony prędzej się zestarzeją niż zużyją. Jeśli jednak często wyjeżdżasz w dłuższe trasy albo wyjeżdżasz sporadycznie, ale chcesz przemieszczać się dynamicznie, nadal zapewniając sobie, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo – kup opony letnie.

Opony zimowe latem

Osób, które decydują się używać opony zimowe latem jest zdecydowanie mniej niż zwolenników opon całorocznych.
Argumenty za: w ankietach telefonicznych przeprowadzonych wśród naszych klientów najczęściej podnoszony był argument oszczędności czasu (nie ma konieczność odwiedzenia warsztatu) i pieniędzy (uniknięcie opłat za zmianę opon). Jednak trzeba pamiętać o tym, że brak wymiany opon nie oznacza, że kół nie trzeba wyważać. Niektórzy uważają też, że opony zimowe latem zachowują podobne osiągi jak opony letnie....

Przeciw: Klienci podkreślali większe spalanie, znacznie szybsze zużycie bieżnika, dłuższą drogę hamowania, kiepskie zachowanie w zakrętach, zwiększoną głośność.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl

Zdecydowanie odradzamy stosowanie opon zimowych latem. Opony zimowe latem mają dłuższą drogę hamowania, stwarzają ryzyko wcześniejszego aquaplaningu. „Zimówki” produkowane są z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które szybko ścierają się w wyższych temperaturach. Pokonując zakręt na rozgrzanym asfalcie można wyczuć, że samochód „pływa”. Różnice w osiągach opon letnich i zimowych nie są tak mocno widoczne, gdy za oknem panuje niższa temperatura i obciążenie pojazdu jest mniejsze.
Jeśli jednak z konieczności będziesz musiał użytkować opony zimowe latem to pamiętaj, żeby zachować zasady bezpieczeństwa: poruszaj się z mniejszymi prędkościami niż w przypadku opon letnich, zachowuj dłuższe odstępy od pojazdów znajdujących się przez Tobą. 

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA