REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji
Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji "za piętnaście trzecia"
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo pracowników i floty to jedno z kluczowych wyzwań dla zarządcy floty. Warto, co jakiś czas przypominać osobom korzystającym z samochodów firmowych o podstawach, np. o tym jaka jest prawidłowa pozycja za kierownicą.

Przychodzi taki okres u wielu doświadczonych kierowców, że na prowadzenie pojazdu patrzą przez pryzmat rutyny. W efekcie popełniają sporo drobnych błędów, które co jakiś czas doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji.

REKLAMA

Jedną z najczęściej lekceważonych kwestii w zakresie prowadzenia pojazdu jest ta podstawowa, czyli prawidłowa pozycja za kierownicą. Tak naprawdę można zaryzykować stwierdzenie, że przywiązują do niej należytą uwagę jedynie początkujący posiadacze prawa jazdy. Dlatego poniżej przypominamy garść podstawowych informacji t prawidłowej pozycji za kierownicą.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie fotela

REKLAMA

Kierowca powinien siedzieć w fotelu na całej długości siedziska, a plecy powinny równomiernie przylegać do oparcia. Odległość od kierownicy mierzymy rękami - opieramy plecy o oparcie fotela, łącznie z ramionami. Następnie sięgamy do koła kierownicy i opieramy na szczycie wieńca (na godzinie 12:00) nadgarstek. Jeżeli jesteśmy w stanie oprzeć w ten sposób rękę bez konieczności odrywania pleców od oparcia, znaczy że odległość od koła kierownicy jest ustawiona poprawnie.  

Odległość od pedałów mierzymy wciskając pedał sprzęgła lewą nogą. W momencie, w którym pedał jest wciśnięty do końca noga powinna być lekko ugięta w kolanie. To samo dotyczy pedału hamulca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie zagłówka

Zagłówek, chroniący kręgi szyjne przed uszkodzeniami wynikającymi z uderzeń nie tylko tylnych, lecz również czołowych powinien być w odległości nie większej niż 2-3 cm od głowy. Jeżeli chodzi o wysokość, to powinna się zrównać ze szczytem głowy.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie lusterek

Lusterko wewnętrzne ustawiamy w taki sposób, by widzieć pełną powierzchnię szyby tylnej oraz pole za szybą. Z kolei lusterka boczne powinny gwarantować dobrą widoczność w tylnej części po bokach pojazdu. W tym celu należy ująć w lustrze jak najmniejszą część karoserii, obejmując większą część pola bocznego.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - poprowadzenie pasa bezpieczeństwa

REKLAMA

Nowoczesne samochody, które zostały wyposażone w poduszkę powietrzną wymagają bezwzględnego zapinania pasów bezpieczeństwa. Działa poduszki powietrznej zostało tak zaprojektowane, by uwzględniało fakt przytrzymywania ciała przez pas. Jeżeli nie podczas kolizji pas bezpieczeństwa nie jest zapięty, natrafimy na poduszkę wcześniej niż przewidzieli to konstruktorzy. W efekcie wystrzeliwany airbag może zrobić nam dużą krzywdę z trwałym uszkodzeniem kręgosłupa włącznie.

Dlatego istotne jest prawidłowe zapięcie pasa bezpieczeństwa. Jego górną część regulujemy w taki sposób, by przylegała do obojczyka. Z kolei dolną prowadzimy na wysokości miednicy, pod brzuchem. Zwróćmy uwagę, czy pas bezpieczeństwa nie jest poprowadzony zbyt wysoko i zbyt nisko.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - uchwyt kierownicy

Wśród specjalistów ścierają się dwie o odnośnie prawidłowego trzymania koła kierownicy. Pierwsza zasada głosi, żeby wieniec kierownicy trzymać na wysokości "Za piętnaście trzecia", czyli w miejscach, w których najczęściej wieniec jest odpowiednio wyprofilowany. Inna dopuszcza uchwyt nieco wyżej w pozycji "za dziesięć druga". Ostatnio w środowisku ekspertów pojawiły się głosy krytyki dopuszczające jedynie tę pierwszą metodę. Uchwyt w pozycji "za piętnaście trzecia" zapewnia optymalne i nieskrępowane ruchy, co jest niezbędne w sytuacji, z której trzeba wykonać nagłe manewry kołem kierownicy.

Teks: Tomasz Korniejew

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA