| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Jak wybrać samochód dla firmy?

Jak wybrać samochód dla firmy?

Wybór odpowiednich samochodów do floty jest trudny i wymaga przeanalizowania wielu kosztów. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę wybierając samochody dla firmy.

Cenniki samochodowe podczas poszukiwań odpowiednich samochodów dla naszej firmowej floty nie powinny być dla nas najważniejsze. Cena zakupu pojazdu nie powinna być kluczowa dla wyboru odpowiednich samochodów do floty. Najważniejszy z punktu widzenia zysku firmy jest całkowity koszt użytkowania pojazdu (TCO), w którym cena zakupu samochodu jest jedynie składową i niestety (jak to w życiu bywa), często im cena zakupu auta niższa tym TCO mniej korzystne dla przedsiębiorstwa. Myśląc o TCO należy wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby firmy oraz wiele usług posprzedażowych, a w tym koszty eksploatacji pojazdu (serwisowania) oraz wartość odsprzedaży.

Kluczowe znaczenie dla kosztów eksploatacji ma wybór odpowiedniego napędu dla pojazdu. Zazwyczaj (oprócz klasy Premium) samochody z napędem wysokoprężnym są dużo droższe w zakupie od samochodów z jednostkami benzynowymi. Droższy jest również serwis samochodów z silnikami Diesla. Dlatego konieczne dla dokonania korzystnego wyboru jest określenie przebiegu, jaki będą przeciętnie pokonywały samochody w naszej firmie. Przy czym warto w tym miejscu uwzględnić przyszłe potrzeby firmy. Zazwyczaj w przypadku popularnych marek ze średniej półki zakup diesla opłaca się przy przebiegach powyżej 50 tys. km rocznie.
Nie bez znaczenia, także dla kosztu zakupu i możliwości wykorzystania pojazdów jest rodzaj nadwozia i możliwości przewozowych pojazdów. W tym miejscu również powinniśmy dokonać wyboru na podstawie analizy obecnych oraz przyszłych potrzeb firmy.

Serwisowanie samochodów może kosztować krocie. Dlatego na etapie wyboru pojazdu trzeba wziąć pod uwagę koszty oraz częstotliwość przeglądów, koszty części zamiennych (głównie materiałów eksploatacyjnych typu klocki hamulcowe) oraz utratę wartości przez konkretną markę. Utratę wartości można przewidzieć na podstawie tabel Eurotaxu, w które uwzględniają średniorynkowe ceny pojazdów używanych lub, w przypadku gdy jest to nowy model można ustalić wartość wykupu po okresie eksploatacji z podmiotem dostarczającym samochody.

Biorąc pod uwagę dwa fakty. Pierwszy, że w przypadku zakupu samochodów do floty, przynajmniej kilku sztuk, nie możemy się zgodzić na zakup tych pojazdów po cenach jednostkowego egzemplarza oraz ogromny zastój na rynku samochodów w Polsce mamy szerokie pole manewru w negocjacjach. W zależności od wolumenu sprzedaży możemy negocjować warunki nie tylko zakupu, lecz kosztów serwisu, a nawet wynegocjować w ramach umowy, że sprzedający przeszkoli nasz personel w zakresie serwisowania pojazdów.

Opracował: Tomasz Korniejew, Źródło: Moto.wieszjak.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Zygmunt

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »