REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2011 bardzo dobry dla branży flotowej

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze świeżo opublikowanymi danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów branża CFM (ang. car fleet management) odnotowała w 2011 r. wzrost liczebności samochodów pod swoją opieką o ok. 12%.

Na tym tle dobrze prezentują się również wyniki ALD Automotive Polska – floty zarządzane przez nas w modelu wynajmu długoterminowego (ang. full service leasing, FSL) urosły w zeszłym roku aż o 17%. To dowodzi, że rok 2011 był okresem dobrej koniunktury dla branży flotowej. Prawdopodobnie, ulegnie ona jednak pogorszeniu w roku obecnym.

REKLAMA

Zarządzanie flotą: Obecny rok będzie słabszy

REKLAMA

W ubiegłym roku wzrostowi flot w Polsce sprzyjało kilka czynników, spośród których najważniejsze były ponad 4%-owy wzrost PKB oraz inwestycje w infrastrukturę. Lepsza od oczekiwań sytuacja gospodarcza sprawiała, że firmy chętniej inwestowały w samochody flotowe.

Co więcej, przedsiębiorstwa, które w poszukiwaniu oszczędności w poprzednich latach przedłużały umowy wynajmu długoterminowego na stare auta, wymieniały je na nowe. Negatywny wpływ na branżę miał natomiast niski kurs polskiej złotówki, przez który ceny samochodów, liczone w walutach obcych, stały się dla polskich firm droższe.

Jednak ani klęska żywiołowa w postaci trzęsień ziemi i tsunami w Japonii i wynikające z nich opóźnienia w dostawach nowych pojazdów, ani spadek zanik zainteresowania samochodami z „kratką” w wyniku zmian podatkowych nie zdołały zahamować rozwoju flot. W efekcie miniony rok zapamiętamy jako pomyślny.

REKLAMA

Bieżący rok 2012 może się okazać trudniejszy dla sektora CFM. Prognozuję, że wzrost liczebności aut zarządzanych w modelu outsourcingu zostanie utrzymany, ale jego tempo spadnie do ok. 5%. Dokładny wynik branży będzie zależał od rozwoju sytuacji gospodarczej. Kluczowe okażą się obawy przed recesją, które będą skłaniały firmy do ograniczenia wydatków na floty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudniejszy dostęp do pieniądza spowoduje również, że wzrośnie koszt finansowania leasingiem. Pocieszające mogą być ostatnie doniesienia, które wskazują, że w Polsce, podobnie jak w USA, wzrost gospodarczy będzie się utrzymywać, a recesja w krajach Europy Zachodniej powinna być płytka.

Pozytywnym bodźcem dla flot będą również czerwcowe mistrzostwa piłkarskie Euro 2012.

Najważniejszym trendem, jaki obserwowaliśmy w branży i jakiego kontynuacji spodziewam się w tym roku, jest dalszy wzrost popularności wynajmu długoterminowego.

Udział tej usługi, łączącej zarządzanie flotą i finansowanie leasingiem, w rynku flotowym wyniósł według instytutu Keralla 78% w 2011r. i w tym roku zapewne przekroczy próg 80%. Wynika to z faktu, że FSL zapewnia firmom z niego korzystającym możliwie wiele możliwości do osiągnięcia oszczędności czasu i pieniędzy, a także zabezpieczenia się przed możliwie wieloma rodzajami ryzyka, skutkujących nieprzewidzianymi kosztami.

Jak sfinansować nowe auto w firmie?

Dlatego też, spodziewam się, że, paradoksalnie, trudniejsze położenie finansowe firm będzie skłaniało je do częstszego korzystania z wynajmu długoterminowego. Innymi słowy, oczekuję, że nowe firmy będą „przesiadać się” na FSL, choć jednocześnie nie spodziewam się, że dotychczasowi klienci będą zwiększać liczebność swoich flot.

Poszukiwanie oszczędności przez klientów firm CFM będzie widoczne również w innych obszarach. Generalnie, będą oni wywierali na swoich dostawców presję na obniżenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu jakości usług. Spodziewam się pogłębienia trendu, w ramach którego klienci są coraz mniej skłonni płacić za prestiż marki producenta pojazdu.

Część z nich będzie również przedłużać kontrakty na wynajem dotychczas użytkowanych aut zamiast podpisać nowe umowy. W kontekście rosnących cen oleju napędowego we flotach będzie się również pojawiać więcej samochodów napędzanych benzyną, które dla niektórych firm okażą się być bardziej ekonomiczne.

Inną tendencją, której kontynuacji oczekuję jest konsolidacja rynku. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami przejęć ING Car Lease przez Alphabet oraz Orbis Transport przez Arval. Pokazują one, że trudniejsze otoczenie gospodarcze sprzyja wchłanianiu mniejszych graczy przez rynkowych potentatów.

Ponieważ z takimi trudnymi warunkami będziemy mieli do czynienia w tym roku, spodziewam się, że wkrótce usłyszymy o kolejnych transakcjach.

Tomasz Ślepowroński, dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska

ALD Automotive

ALD Automotive należy do grupy Société Générale i specjalizuje się w świadczeniu usług wynajmu długoterminowego, finansowania oraz zarządzania flotami pojazdów.

Istniejąca od 1946 r. firma zarządza parkiem ponad 900 tys. samochodów w 37 krajach i zajmuje 2. miejsce na rynku europejskim.

W Polsce ALD Automotive zarządza flotą ponad 6 tys. pojazdów i należy do czołówki graczy na naszym rynku. Działa na nim od 2003 r., kontynuując działalność Multifleet Partners. Firma ALD Automotive należy do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA