REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne technologie wykorzystywane w usługach pocztowych i kurierskich

Nowoczesne technologie wykorzystywane w usłgach pocztowych i kurierskich
Nowoczesne technologie wykorzystywane w usłgach pocztowych i kurierskich
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług kurierskich i pocztowych rozwija się bardzo dynamicznie głównie ze względu na rosnącą popularność branży e-commerce. Jednocześnie firmy kurierskie i pocztowe stają przed coraz większymi wyzwaniami, którym mogą sprostać m.in. dzięki rozwojowi technologii.

Usługi pocztowe i kurierskie to dynamiczny sektor. Firmy kurierskie dostosowują swoje działania do zmieniających się potrzeb rynkowych. W wyniku rozpowszechnienia komunikacji elektronicznej liczba przesyłek listowych spadła  w skali światowej w ubiegłym roku o 3,9 proc.[1] Z kolei e-handel sprawia, że liczba wysyłanych paczek rośnie – w 2015 r. nastąpił wzrost o 6,7 proc.[2] Rośnie również konkurencja. Za przykład posłużyć mogą działania firmy Amazon, która kupiła Colis Privé we Francji[3], ma udziały w Yodel w Wielkiej Brytanii oraz jest przed kolejnym krokiem, który według oczekiwań ma stanowić dalszą ekspansję firmy w tym sektorze. W przypadku wielu dużych klientów, zwłaszcza w sektorze handlu detalicznego, widoczne jest natomiast dążenie do przyspieszenia dostaw w celu zapewnienia konsumentom większej wygody – niektóre firmy zaczynają nawet oferować realizację zamówień tego samego dnia. Dostosowanie działania przedsiębiorstwa do wszystkich tych wyzwań wymaga dalszego usprawniania przepływu pracy, które pomoże przyspieszyć realizację zamówień, obniży koszty, zwiększy przychody i wesprze w znalezieniu nowych sposobów skutecznego doręczenia przesyłek już przy pierwszej próbie. W poniższym artykule Daniel Dombach, dyrektor ds. rozwiązań branżowych w regionie EMEA w Zebra Technologies, mówi o tym, jak rozwijająca się technologia i nowe usługi pomagają firmom pocztowym osiągać te cele.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Rozwój technologii ułatwia funkcjonowanie branży kurierskiej

Wzrost liczby wysyłanych paczek, dążenie do skrócenia czasu dostaw oraz potrzeba ograniczania kosztów generują większe zapotrzebowanie na widoczność procesów w czasie rzeczywistym. Firmy pocztowe i kurierskie poprawiają ją za pomocą technologii cyfrowych. Narzędzia, w tym etykietowanie i czujniki, sieci bezprzewodowe, skanery i komputery mobilne, rozwiązania logistyczne (np. systemy planowania tras i nawigacja) oraz aplikacje takie jak oprogramowanie do przetwarzania wielkich zbiorów danych (do usprawniania pracy) mogą zapewniać firmom pocztowym i kurierskim lepszą widoczność procesów i działań w całym przedsiębiorstwie. Szersze wykorzystanie technologii prowadzi do zwiększenia wydajności, gdyż pracownicy mają zawsze zapewniony dostęp do właściwych informacji w odpowiednim czasie, a przesyłki można śledzić od przyjęcia – przez sortowanie i transport – aż do doręczenia klientowi. Poniżej znajdują się przykłady zastosowań technologii na poszczególnych etapach podróży przesyłki.

Sortowanie

Sortownie mają teraz „pełną łączność”. Niezawodne i wydajne sieci Wi-Fi zapewniają natychmiastową łączność między pracownikami i systemami zaplecza – zarówno w składzie czy magazynie, jak i na zewnątrz siedziby. Pracownicy mają dostęp do właściwych informacji w odpowiednim czasie: gdy rozładowują przesyłki, sortują je, pakują do samochodów dostawczych lub wiozą do klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalizacja tras i zarządzanie flotą

Systemy planowania rozkładów dostaw oraz optymalizacji przejazdu pomagają firmom pocztowym ograniczać koszty i przyspieszać dostawy dzięki bardziej efektywnemu planowaniu tras dla kierowców doręczających i odbierających przesyłki. Ponadto dane z inteligentnych systemów ruchu drogowego, zapewniające w czasie rzeczywistym informacje o warunkach drogowych, są coraz częściej wykorzystywane do bieżącej modyfikacji tras, w celu uniknięcia zakorkowanych dróg. Spodziewamy się także szerszego wykorzystania systemów analizujących dane dotyczące pojazdów. Przesyłają one strumieniowo dane telemetryczne pokazujące parametry jazdy samochodów – od prędkości po siłę hamowania. Może to pomóc w szkoleniu kierowców. Niektóre firmy ubezpieczeniowe myślą również o zastosowaniu takich systemów pod kątem gradacji składek ubezpieczeniowych – im lepszy kierowca, tym niższy koszt.

Śledzenie przesyłek

REKLAMA

Większe przesyłki, takie jak paczki, można śledzić, kiedy docierają do punktów przeładunkowych, są ładowane do samochodów dostawczych i doręczane odbiorcy końcowemu – wystarczy do tego odczyt kodu kreskowego na każdym etapie. Oprócz tego za pomocą komputerów mobilnych można wygenerować dowód dostawy z podpisem klienta na ekranie. Jeśli klienta nie ma w domu, ale polecił wcześniej, żeby zostawić przesyłkę w bezpiecznym miejscu, kierowcy mogą użyć systemu lokalizacji GPS i zrobić zdjęcie, żeby mieć dowód doręczenia przesyłki. Natomiast specjalne przesyłki – np. produkty nietrwałe lub wrażliwe na temperaturę – można oznaczyć inteligentnym czujnikiem. Takie czujniki mogą przesyłać przez sieć komórkową ciągły strumień danych do centrali firmy. Za pomocą takiego rozwiązania możliwe jest spełnienie wymagań dotyczących dostawy (informacje dotyczące np. tego czy temperatura chłodziarki w samochodzie pozostaje powyżej wyznaczonego poziomu). Czujniki mogą także ostrzegać o pojawieniu się problemu (zmiana temperatury), co umożliwia zabezpieczenie towaru przed zepsuciem.

Strumień danych z etykiet i inteligentnych czujników znacznie ogranicza liczbę czynności administracyjnych, a równocześnie zmniejsza użycie papieru co pozwala na oszczędzenie pieniędzy i zmniejszenie niekorzystnego wpływu na środowisko. Pozwala również klientom przeglądać status zamówień w internecie.

Zmniejsza się przy tym ilość dokumentacji papierowej w przypadku problemów z przesyłką (np. w razie uszkodzenia towaru), gdyż o wszystkich problemach można informować w czasie rzeczywistym w celu podjęcia w razie potrzeby działań zaradczych. Ponadto kierowcy mogą korzystać z aparatu fotograficznego i wygodnych formularzy w swoich komputerach mobilnych w celu zaraportowania naruszonych przesyłek i natychmiastowego poinformowania działu obsługi klienta o zaistniałym  problemie.

Zobacz też: Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

Poprawa skuteczności doręczeń już za pierwszym razem

Powszechne stosowanie skanerów i komputerów mobilnych zwiększa dokładność danych i zapewnia ich natychmiastową dostępność w firmach pocztowych i kurierskich. Takie informacje są wykorzystywane do ciągłej komunikacji z klientami końcowymi, którym można rano wysłać wiadomość z informacją o szacunkowym czasie dostawy, a potem uaktualniać te informacje na bieżąco, jeśli wystąpią opóźnienia. Wcześniejsze powiadomienie klienta daje mu możliwość odpowiedniego zareagowania – coraz częściej klientom stwarza się możliwość zmiany informacji dotyczących doręczenia przesyłki. Mogą na przykład zmienić preferowany czas dostawy i poprosić, żeby paczkę zostawiono u sąsiada lub w pobliskim sklepiku. Firmy pocztowe inwestują też w inne sposoby zwiększenia skuteczności doręczeń.

Innowacyjne dostawy

REKLAMA

Widocznym elementem dążenia do ulepszenia skuteczności dostaw już za pierwszym razem jest wykorzystanie skrytek, które często znajdują się na dworcach lub w dużych centrach handlowych. Klient może otrzymać wiadomość SMS ze specjalnym kodem umożliwiającym otwarcie skrytki. Automatyczne czujniki są w stanie potwierdzić odbiór przesyłki. Skrytki mogą być także wykorzystane w celu odbioru zwracanych towarów.

Zastosowanie skrytek to efektywny sposób na skrócenie czasu dostaw. W takich sektorach jak handel detaliczny – gdzie klienci oczekują możliwości wygodnego zakupu, wypróbowania i zwrócenia produktów oraz chcą otrzymać zakupy jak najszybciej – skrytki są ważnym elementem systemu dostaw. Cieszą się również popularnością – w Niemczech już 5 mln ludzi zarejestrowało się, żeby korzystać z 2700 paczkomatów Deutsche Post DHL. Ponadto firmy handlowe posiadające wiele oddziałów tradycyjnych sklepów zaczynają oferować swoje sklepy jako punkty odbioru i zwrotu przesyłek. Na przykład sieć Argos w Wielkiej Brytanii wprowadziła niedawno usługę ToYou, która pozwala klientom odbierać i zwracać produkty zamówione w innych firmach – dodatkowo każda przesyłka śledzona jest w systemie internetowym.

Zwiększanie przychodów

Mobilne komputery i drukarki są także coraz częściej używane w firmach pocztowych i kurierskich, po to, by kierowcy mogli oferować dodatkowe usługi i produkty, dostarczając zamówienia. Takie mobilne sklepy firm pocztowych mogą sprzedawać najróżniejsze produkty, od znaczków po ubezpieczenia i waluty.

Zobacz też: Węgry wprowadzą płacę minimalną m.in. dla polskich kierowców?

Zwiększenie wydajności to jeden z kluczy do sukcesu

Wykorzystanie komputerów mobilnych i technologii śledzenia przesyłek pomogło firmom pocztowym i kurierskim płynnie dostosować się do obsługi większej liczby paczek. Ponadto  większa efektywność doprowadziła do wzrostu przychodów z doręczania poczty o 1,5 proc. w czasie, kiedy liczba przesyłek zmalała.[4]

Spodziewamy się kolejnych zmian, ponieważ firmy doręczające przesyłki interesują się technologiami, które będę je wspierać w zwiększaniu wydajności oraz podnoszeniu poziomu obsługi.

Jedną z takich technologii są systemy rozpoznawania mowy, które mogą pomóc pracownikom intuicyjnie wykonywać instrukcje głosowe oraz łatwiej rejestrować i udostępniać dane w celu szybszego i bardziej elastycznego wykonywania zadań. Oprócz tego rozwiązania warto zwrócić również uwagę na systemy rzeczywistości rozszerzonej, wykorzystujące wyświetlacze przezierne w inteligentnych okularach. Umożliwiają one nakładanie cyfrowych informacji na fizyczne otoczenie użytkownika, wspomagając tym samym płynny przepływ pracy. Jest to możliwe technologii funkcjonującej w tle:  dane i aplikacje wykorzystywane są przy minimalnej interwencji manualnej, dostarczają potrzebnych informacji we właściwym czasie i w odpowiedni sposób. Patrząc w przyszłość, z tą i innymi technologiami wiążą się możliwości osiągania jeszcze większej wydajności i spójności w wykonywaniu zadań w przedsiębiorstwie.

[1]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

[2]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

[3] http://uk.businessinsider.com/amazon-buys-the-remaining-75-stake-in-colis-prive-2016-1

[4]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

Źródło: Zebra Technologies

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA