| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Usługi kurierskie > Rynek usług kurierskich w Polsce

Rynek usług kurierskich w Polsce

Jakiego typu usługi świadczy firma kurierska? Kiedy warto z nich skorzystać? Czym charakteryzuje się rynek firm kurierskich w Polsce?

Definicji firmy świadczącej ekspresowe przewozy dokumentów i towarów, potocznie nazywanej firmą kurierską, jest wiele - można byłoby je ująć w generalnym stwierdzeniu: to usługa ekspresowego transportu w oparciu o zdefiniowane terminy doręczeń. W odróżnieniu np. od firm spedycyjnych – gdzie potrzeby klientów muszą być skojarzone są z wolną przestrzenią w samolotach czy ciężarówkach, co zwykle wiąże się ustalaniem indywidualnych terminów doręczeń dla pojedynczych zleceń – usługa kurierska realizowana jest zawsze w oparciu o określone przez firmę czasy dostaw. Jest to możliwe nawet wówczas, gdy mamy do czynienia z pojedynczą, nawet niewielką przesyłką. Dzięki temu „kurier”, bez względu na rodzaj przesyłki, kierunek transportu, czy też porę roku, dzięki stworzonym na własne potrzeby siatkom własnych połączeń lotniczych i drogowych może zagwarantować termin doręczenia.
Coraz częściej usługa kurierska oferuje wartość dodaną – czyli dużo więcej, niż prosty transport przesyłki z punktu A do punktu B.

Rodzimy rynek firm kurierskich charakteryzuje się cenną dla klientów różnorodnością – funkcjonują tu zarówno niewielkie podmioty o polskim rodowodzie, jak i ogromne firmy światowe. Oznacza to, że – w dobie tak dużej konkurencji – branża proponuje klientom bardzo zróżnicowane usługi: oferta jest naprawdę szeroka, a klient ma duże możliwości wyboru.
Rynek zagranicznych usług kurierskich w Polsce zdominowany jest przez globalne firmy kurierskie. Dla odmiany, na rynku krajowym funkcjonuje dużo więcej usługodawców. Powód takiego podziału rynku jest prosty: aby móc świadczyć zagraniczne usługi kurierskie konieczne są ogromne inwestycje (m.in. w stworzenie gęstej struktury oddziałów na całym świecie, utrzymanie floty lotniczej, odpowiednie know-how wsparte kosztownymi systemami informatycznymi). Podmiotom z rodzimym kapitałem niezwykle trudno sprostać tym wymaganiom, nie tylko w Polsce, ale generalnie na całym świecie. 

Największe firmy kurierskie przystosowują ofertę do oczekiwań rynku: o ile niegdyś ich domeną były stosunkowo nieskomplikowane transporty przesyłek dokumentowych pomiędzy zdefiniowanymi lokalizacjami, o tyle obecnie coraz większą rolę odgrywa specjalizacja i oferowanie klientom znacznie bardziej złożonych, kompleksowych usług charakteryzujących się dużą wartością dodaną. Efekt? – np. w TNT klient może zamówić standardową dostawę następnego dnia roboczego, ale również skorzystać z różnorodnych opcji serwisowych umożliwiających m.in.: dostarczenie przesyłki do rąk własnych osoby wskazanej w liście przewozowym, możliwość zlecenia dostawy w godzinach wieczornych lub sobotę, poinformowanie odbiorcy o godzinie przyjazdu kuriera, transport dokumentów zwrotnych dołączonych przez nadawcę do towaru. Co więcej, firma oferuje bardziej specjalistyczne usługi – takie jak paleta rozwiązań Special Services: przewóz towarów wymagających specjalnych warunków transportu, aranżowanych na indywidualne zlecenie klienta, w tym transport przesyłek niestandardowych, np. towarów niebezpiecznych w transporcie, próbek medycznych, transport towarów o nietypowych gabarytach.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria GRAVIS LEGAL GROUP Widera, Sułkowski Sp.j.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »