| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Usługi kurierskie > Jaki będzie rynek usług kurierskich w 2012 roku

Jaki będzie rynek usług kurierskich w 2012 roku

Jak będą wyglądały usługi kurierskie w roku 2012? Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach oraz planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego, to jedne z mniejszych problemów, z którymi będzie musiał zmierzyć się rynek usług KEP w najbliższym roku.

Postępujący wzrost cen paliw to problem, z którym firmy kurierskie zmagały się w bieżącym roku. Średnia arytmetyczna ceny netto paliwa Ekodiesel liczona w początkowym, środkowym oraz końcowym punkcie miesiąca obowiązująca w PKN Orlen w styczniu 2011 roku wyniosła 3600 zł/m3. Według stanu na koniec listopada ta sama wartość obliczona jest na 4343 zł/m3. Jest to wzrost o 20,6% w stosunku do początku roku.

Przytoczony poziom cen miał wpływ na wysokość dopłaty paliwowej, która wzrosła na przestrzeni roku średnio o 3,5% w usługach krajowych oraz średnio o 3,2% w usługach międzynarodowych. Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach, planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego wskazuje na dalszy wzrost cen paliw w roku 2012, co nie zostanie bez wpływu na wartość dopłaty paliwowej.

E-myto i co dalej?

W bieżącym roku część firm kurierskich dodała do cenników dodatkową opłatę związaną z wprowadzeniem tzw. e-myta. Dopłata doliczana jest obecnie do ceny podstawowej za usługę kurierską lub powiększa dopłatę paliwową. Wysokość dodatku drogowego waha się obecnie w przedziale od 2% do 3,5% lub wynosi 0,27 zł dopłaty do każdej wysłanej paczki. Regulaminy wykonywania usług w firmach, które zdecydowały się na wprowadzenie dopłaty drogowej wskazują, że jest to dopłata stała i jej wysokość nie zmienia się w funkcji czasu. Mimo to należy dokładnie przyglądać się w wysokości tego dodatku w roku 2012. 

Usługi kurierskie są bardzo mocno związane są z usługami e-commerce, gdzie głównymi odbiorcami paczek są klienci indywidualni. Wzrost sprzedaży w tym segmencie przekłada się równocześnie na wzrost doręczanych ładunków przez firmy kurierskie. W roku 2012 można spodziewać się dalszych działań zmierzających do uelastyczniania procesów doręczenia do klientów sklepów internetowych.

Działania te będą skupiały się na coraz bardziej elastycznych godzinach doręczeń, przejrzyście i jeszcze bardziej indywidualnie przekazanej informacji o terminie doręczenia oraz dodatkowych umiejętnościach obsługi lub instalacji doręczanego produktu przez kuriera. Szeroko wykorzystywane będą coraz przystępniejsze dla użytkowników indywidualnych urządzenia mobilnej komunikacji z nieograniczonym podłączeniem do internetu.

Dwa szczyty paczkowe

Rok 2012 będzie charakteryzował się dwoma szczytami paczkowymi. Prócz corocznego wzrostu wolumenów na koniec roku kalendarzowego, będziemy mieli do czynienia z kumulacją liczby wysyłanych przesyłek podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Firmy kurierskie, które specjalizują się w usługach lokalnych muszą być przygotowane na kilkukrotny wzrost pieszego ruchu ulicznego wraz z zamknięciem centrów miast oraz miejsc w okolicach stadionów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Darren Chong

Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »