REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj składniki ceny usługi kurierskiej. Opłata paliwowa

Tomasz Dobczyński
fot. TNT Express
fot. TNT Express

REKLAMA

REKLAMA

Dopłata paliwowa jest nieodłącznym elementem struktury ceny za usługę kurierską. Uniezależnia podstawową cenę za usługę od rynkowych cen paliw. Dopłaty paliwowej nie można uniknąć, ale warto poznać mechanizmy jej powstawania. Wtedy szybciej uzgodnimy reguły rozliczania.

Coraz więcej firm z różnych sektorów gospodarki w codziennej działalności nie może funkcjonować bez wykorzystania usług kurierskich.

REKLAMA

Z czego składa się cena usługi kurierskiej

Na dobrą współpracę na linii klient – firma kurierska składa się kilka czynników.

Należy do nich m.in. przejrzysty sposób rozliczania wykonanej usługi. Dobrą praktyką jest przeanalizowanie czynników, które wpływają na cenę usługi kurierskiej, aby wymagać prawidłowego jej rozliczenia.

Rozróżnia się cztery główne składniki, które składają się na cenę usługi kurierskiej. Są to:

  • Cena bazowa usługi kurierskiej (zależna od wagi wysyłanej paczki lub ilości paczek w przesyłce),
  • Dopłata paliwowa,
  • Dopłata za usługi wybrane dodatkowo przez nadawcę (np.: COD – cash on delivery, ROD – reply of documents, dodatkowe ubezpieczenie)
  • Dopłata za zdarzenia, które zakłóciły prawidłowy proces doręczenia przesyłki i były jednocześnie niezależne od firmy kurierskiej (np.: oczekiwanie kuriera u nadawcy lub odbiorcy powyżej 10 minut, nieprawidłowy adres odbiorcy, zmiana adresu doręczenia w trakcie przewozu).

Dopłata paliwowa

Dodatek ten został wprowadzony przez firmy kurierskie w celu uniezależnienia podstawowej ceny za usługę kurierską od obowiązujących cen paliw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy kurierskie mają różny punkt odniesienia przy określaniu wysokości dopłaty paliwowej.


Jak oblicza dopłatę DHL

Dla przykładu w firmie DHL Express liczona jest średnia arytmetyczna z wartości średnich ważonych cen detalicznych oleju napędowego w danym miesiącu (zawierających wszelkie opłaty i podatki).

Przeczytaj także: Czy usługa kurierska jest usługą pocztową czy przewozową?

Wartość średniej ważonej obliczona jest na podstawie cen detalicznych obowiązujących u poszczególnych operatorów mających największy udział w rynku sprzedaży oleju napędowego w Polsce, czyli: PKN Orlen, stacje prywatne, koncerny zachodnie oraz Grupa LOTOS.

Wagę stanowi udział każdego operatora w rynku.

Jak oblicza dopłatę DPD Polska

W firmie DPD Polska wysokość opłaty paliwowej określana jest na podstawie hurtowych cen oleju napędowego ogłaszanych przez PKN Orlen. Pozwala to firmie unikać wpływu marż stacji benzynowych w poszczególnych częściach Polski na wartość dodatku paliwowego.

Jak oblicza dopłatę UPS Polska

Opłata paliwowa w UPS jest ustalana na podstawie wartości podanych w „Oil biuletynie” Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu Komisji Europejskiej.

Dodatek naliczany jest w oparciu o średnią cenę detaliczną oleju napędowego w ostatnim tygodniu miesiąca, włącznie z cłami i podatkami z poprzedzających dwóch miesięcy.

Jak oblicza dopłatę TNT Express

W TNT Express opłata paliwowa ustalana jest na podstawie ceny baryłki ropy naftowej określoną przez Giełdę w Londynie tj. cenę London Brent Crude Oil. W usługach krajowych oferowanych przez TNT Express stosowana jest odpowiednio zredukowana dopłata.

Wysokość dopłaty paliwowej różni się w zależności od zasięgu geograficznego usługi kurierskiej.


W usługach krajowych stawka dopłaty jest często porównywalna ze stawką w drogowych (ekonomicznych) usługach międzynarodowych. Minimum dwa razy większa stawka dodatku paliwowego obowiązuje w ekspresowych (lotniczych) usługach międzynarodowych.

Średnie wartości dodatku paliwowego

Poniżej zostaną przedstawione średnie wartości dodatku paliwowego obowiązującego od początku 2011 roku. W analizie dopłaty w usługach krajowych uwzględniłem dziesięć największych firm kurierskich działających na polskim rynku.

Należą do nich:

  • DHL Express,
  • DPD Polska, GLS Poland,
  • K-EX,
  • Opek,
  • Riders Express,
  • TBA Courier,
  • TNT Express,
  • UPS Polska
  • X-press couriers.

Z analizy wyłączono firmę POCZTEX, której ceny są zwolnione z naliczania dopłaty paliwowej.

Średnia rynkowa wartość dopłaty paliwowej w usługach krajowych w styczniu 2011 wyniosła 6,45%.

Oznacza to, że jeśli przedstawiona klientowi w ofercie na realizację usługi kurierskiej przykładowa cena za wysłanie paczki do 30 kg wynosi 15,00 zł netto, to faktycznie klient jest zobowiązany do zapłacenia 15,97 zł netto.

Jest to prawie 1,00 zł różnicy. Stosunkowo niewiele, ale w przypadku wysłania 100 paczek jest to już prawie 100 zł.

W lutym średnia rynkowa wartość dopłaty kształtowała się na poziomie 7,00%, w marcu 7,25%, w kwietniu 7,78%, w maju 7,93%, w czerwcu 7,88%, w lipcu 8,48% oraz w sierpniu 8,58%.

Obserwujemy ponad 2% różnicy pomiędzy pierwszym a ósmym miesiącem bieżącego roku.

Rosnąca wartość dopłaty paliwowej nie odbiega od tendencji panujących na rynku paliw.

Średnia cena bazowa m3 paliwa EKODIESEL bez podatku VAT w temperaturze referencyjnej 15 stopni Celsjusza liczona w pierwszym, piętnastym i ostatnim dniu stycznia 2011 wynosiła 3600 zł/m3.

W lutym ta wartość podniosła się do 3702 zł/m3, w marcu 3903 zł/m3, w kwietniu 3911 zł/m3, w maju 3811 zł/m3, w czerwcu 3836 zł/m3 a w lipcu 2011 – 3891 zł/m3.


Przesyłki lotnicze

Inaczej przedstawia się sytuacja w międzynarodowych usługach kurierskich realizowanych drogą lotniczą.

Do analizy w okresie styczeń 2011 – sierpień 2011 przyjąłem pięć firm, które są liderami w doręczeniach przesyłek międzynarodowych – DHL Express, DPD Polska, TNT Express, UPS Polska oraz FedEx Express.

REKLAMA

Średnia rynkowa wysokość dopłaty paliwowej w styczniu 2011 wyniosła 13,10%. Dla przykładu: gdy krajem doręczenia koperty o wadze do 1 kg jest Litwa (LT) - średnia rynkowa cena netto doręczenia w trybie ekspresowym wynosi 309,97 zł dla klienta bez umowy z firmą kurierską.

Sumując ten koszt z obowiązkowym dodatkiem paliwowym o wysokości z sierpnia 2011 - cena wzrasta już do 350,57 zł złotych. Różnica wynosi ponad 40,60 zł przy wysyłce jednej koperty na Litwę (LT).

W lutym 2011 średnia dopłata wyniosła 13,40%, w marcu – 14,00%, w kwietniu – 15,00%, w maju – 15,20%, w czerwcu – 15,90%, w lipcu – 15,80% oraz w sierpniu 15,60%.

Dopłata paliwowa jest nieodłącznym elementem struktury ceny za usługę kurierską. Uniezależnia podstawową cenę za usługę od rynkowych cen paliw.

W konsekwencji jednak koszty wahań na rynku paliw przenoszone są na klienta, ponieważ zobowiązany jest do uiszczenia dopłaty paliwowej.

Należy się jednak przyzwyczaić, że opłata paliwowa istnieje i im szybciej klient firmy kurierskiej zrozumie mechanizmy jej powstawania, tym szybciej będzie zdolny do uzgodnienia przejrzystych reguł rozliczania. Takiego właśnie zgodnego współdziałania życzę wszystkim przedsiębiorcom, a w razie pytań zachęcam do kontaktu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA