| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Usługi kurierskie > E-commerce a logistyka

E-commerce a logistyka

Dynamiczny rozwój e-commerce i dobre prognozy na przyszłość powodują duże zainteresowanie rynkiem e-commerce ze strony operatorów logistycznych zwłaszcza z rynku KEP. Logistyka jest też często wymieniana jako jedno z głównych źródeł przewagi konkurencyjnej dla branży e-commerce.

Jak podaje Euromonitor wartość handlu internetowego w Polsce w 2010 przekroczyła 15 mld zł co oznacza 15% wzrost do poprzedniego roku.

Wśród czynników decydujących o efektywnej logistycznej obsłudze klientów sklepów internetowych wymienia się zwykle płynną komunikację między klientem, sprzedawcą i operatorem.

Standardem w branży stało się udostępnianie klientowi informacji nt. statusu realizacji zamówienia. Klient może śledzić drogę swojej przesyłki albo na dedykowanych stronach albo otrzymując powiadomienia od operatora e-mailem lub sms’em.

Operatorzy często poprzedzają dostawy awizacją, aby uniknąć nagminnych w dostawach do osób indywidualnych sytuacji, gdy kurier nie zastaje nikogo w domu i jest zmuszony do powtórnej dostawy lub klient co prawda jest obecny ale nie ma przygotowanych pieniędzy na zakup towaru a dostawa jest realizowana ‘za pobraniem” należności za towar.

Osobne wyzwanie dla operatorów logistycznych działających w branży e-commerce stanowi logistyka w okresach szczytów przedświątecznych, kiedy lawinowo rosną zakupy prezentów w sklepach internetowych i operatorzy mają do czynienia z wielokrotnym spiętrzeniem dostaw w krótkim okresie czasu.

Skala zjawiska jest znacznie mniej przewidywalna niż w B2B więc zaplanowanie i zorganizowanie niezbędnych zasobów przypomina trochę grę w ruletkę. Na forach internetowych jak grzyby po deszczu pojawiają się wówczas wypowiedzi rozczarowanych klientów, którzy zostawili zamawianie prezentów na ostatnią chwilę i towar dotarł do nich, ale po świętach.

Z innych aspektów operacyjnych e-commerce warto podkreślić coraz powszechniejsze oczekiwanie rynku na usługi dodatkowe związane np. z rozpakowywaniem i instalacją sprzętu AGD oraz zabieraniem pozostałości po opakowaniu np. kartonów, folii i co się z tym wiąże zapewnieniem właściwej utylizacji tych odpadów.

Warto zwrócić uwagę, że obsługa logistyczna klientów w handlu elektronicznym wymaga dużej efektywności kosztowej w całym łańcuchu dostaw, bo w branży e-commerce panuje silna konkurencja cenowa i często to nie jakość obsługi ale niski poziom ceny stanowi kryterium wyboru i sprzedawcy i operatora logistycznego.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Dyrektor Rozwoju Rynku

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KRAUSE LEGAL Kancelaria prawna

Nasza kancelaria świadczy wszechstronną pomoc prawną skierowaną do właścicieli firm rodzinnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »