| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > System monitorowania drogowego przewozu towarów

System monitorowania drogowego przewozu towarów

W dniu 25 stycznia 2017 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Projekt zakłada monitorowanie drogowego przewozu paliw płynnych, alkoholu skażonego i suszu tytoniowego. System monitorowania przewozu towarów będzie obejmował gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów, w szczególności z zastosowaniem środków.

Obowiązki podmiotów uczestniczących w przewozie towarów

W projekcie ustawy szczegółowo określono obowiązki podmiotów uczestniczących w przewozie towarów – podmiotu wysyłającego i odbierającego towar oraz przewoźnika, które również będą podlegać kontroli. Przykładowo: podmiot wysyłający towar będzie musiał przed rozpoczęciem przewozu przesłać do rejestru zgłoszenie przewozu, a następnie uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia.

Kontrola przewozu towarów ma polegać na sprawdzeniu:

  1. dokonywania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszenia;
  2. zgodności danych zawartych w zgłoszeniu ze stanem faktycznym;
  3. posiadania numeru referencyjnego lub dokumentów go zastępujących.

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Kto będzie przeprowadzać kontrolę?

Zasadniczą kontrolę przewozu towarów będą przeprowadzać funkcjonariusze Służby Celno – Skarbowej, a także – przy wykonywaniu zadań – funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Wysokość kar

Za nieprzestrzeganie przepisów ustawy przewidziano kary pieniężne. Przykładowo, jeśli podmiot wysyłający nie dokona zgłoszenia, będzie można na niego nałożyć karę pieniężną w wysokości 46 % wartości netto przewożonego towaru – nie mniej niż 20.000 złotych. Kary dotkną również kierowców, w przypadku stwierdzenia rozpoczęcia przewozu towaru bez numeru referencyjnego lub dokumentów go zastępujących, na kierującego zostanie nałożona grzywna w wysokości od 5.000 do 7.500 złotych.

Termin wejścia w życie

Regulacja ta ma na celu walkę z nieuczciwymi firmami i jest uzupełnieniem tzw. pakietu paliwowego, który wszedł w życie w sierpniu 2016 roku. Ma zapobiegać wyłudzeniom podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi. Projekt ustawy obecnie został skierowany do I czytania w Komisji Finansów Publicznych oraz w Komisji Infrastruktury. Przewidziany termin wejścia w życie projektowanej ustawy to 1 marca 2017 roku.

Autor: Monika Wasielewska, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Hancewicz

prawnik, urzędnik, trener administracji publicznej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK