| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Przyspieszony zwrot VAT w przedsiębiorstwie transportowym po zmianach od 1 stycznia 2017 r.

Przyspieszony zwrot VAT w przedsiębiorstwie transportowym po zmianach od 1 stycznia 2017 r.

W praktyce działalności podatników podatku od towarów i usług (podatników VAT) z branży transportowej może pojawić się sytuacja nadwyżki naliczonego podatku VAT nad podatkiem należnym.

Firma transportowa nabywa towarów i usługi opodatkowanych polskim VAT. Podatek zawarty na fakturach z tytułu tych nabyć stanowi dla podatnika podatek naliczony możliwy od odliczenia. Firma świadczy głównie usługi transportu międzynarodowego opodatkowane stawką 0%. W związku z tym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

Istnieją dwa sposoby postępowania z nadwyżką podatku naliczonego (art. 87 ust. 1 ustawy o VAT). Pierwszym jest przeniesienie nadwyżki do rozliczenia za następy okres, drugim zaś wystąpienie o zwrot tej kwoty. Podstawowy termin zwrotu wynosi 60 dni (art. 86 ust. 2 ustawy o VAT). W świetle jednakże art. 87 ust. 6, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, w skróconym terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy łącznie spełnione są warunki z tego przepisu.

Więcej informacji na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Sposób uregulowania faktur

Art. 87 ust. 6 pkt 1 ustanawia pierwszą przesłankę dla przyspieszonego zwrotu nadwyżki VAT jaką jest odpowiedni sposób powstania odliczanego podatku naliczonego. Regulacja ta wymaga aby kwoty podatku naliczonego rozliczanego w danym okresie, wynikały z:
a)  faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach,
b)  faktur, innych niż wymienione w lit. a, dokumentujących należności, jeżeli łączna kwota tych należności nie przekracza 15 000 zł,
c)  dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
d)  importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji,

Szczególną uwagę należy zwrócić na pkt a i b zaprezentowanej regulacji. Ustawiają one przesłanki dotyczące faktur z których odliczany jest podatek naliczony. Faktury, zasadniczo, powinny być bezwzględnie opłacone za pośrednictwem rachunku podatnika. Niedopuszczalne jest więc ubieganie się o przyspieszony zwrot, jeśli faktury zostały uregulowane gotówką lub w drodze kompensaty wzajemnych należności. Ponadto wskazać należy, że wraz z wnioskiem o zwrot podatnik powinien złożyć dokumenty potwierdzające zapłatę należności za pośrednictwem rachunku (art. 86 ust. 6 pkt 3 ustawy o VAT).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK