REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stawka 0% VAT w przemieszczenie nietransakcyjnym nie zawsze bezwzględnie wymaga rejestracji w państwie członkowskim UE?

Czy stawka 0% VAT w przemieszczenie nietransakcyjnym nie zawsze bezwzględnie wymaga rejestracji w państwie członkowskim UE?
Czy stawka 0% VAT w przemieszczenie nietransakcyjnym nie zawsze bezwzględnie wymaga rejestracji w państwie członkowskim UE?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok TSUE: Stawka 0% VAT w przemieszczenie nietransakcyjnym nie zawsze bezwzględnie wymaga rejestracji w państwie członkowskim UE

Przemieszczenie nietransakcyjne

REKLAMA

REKLAMA

Mianem przemieszczenia nietransakcyjnego określa się czynność, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Tak więc mowa tu o przemieszczeniu własnych towarów przez polskiego podatnika VAT do innego państwa UE na potrzeby działalności gospodarczej (wykonywania czynności opodatkowanych). Jest ono traktowane jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (stąd też można spotkać się z określeniem WDT nietransakcyjne).

Więcej informacji na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Stawka 0%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przemieszenie nietransakcyjne jest czynnością, która korzysta ze stawki 0% (art. 41 ust. 3 ustawy o VAT). W świetle art. 42 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 14 ustawy, o VAT jednym z warunków do jej zastosowania jest jednakże to, żeby podatnik posiadał właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie do którego następuje przemieszczenie, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Tak więc z przepisów ustawy wynika konieczność, aby podatnik zarejestrował się na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie do którego przemieszcza swoje towary.

Z praktyki wynika, że organy podatkowe wymagają bezwzględnego spełnienia tego wymogu. Oznacza to, że brak rejestracji w państwie do którego następuje przemieszczenie wyklucza zastosowanie stawki 0%. Przykładem może być interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14.1.2015 r., znak IBPP4/443-615/14/PK, w której stwierdzono, że „w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem we Francji - zasadne jest opodatkowanie przedmiotowego przemieszczenia stawka krajową albowiem brak zarejestrowania Wnioskodawcy w kraju nabycia nie pozwala na weryfikację czy nabycie to zostanie prawidłowo przez niego rozliczone we Francji”.

W konsekwencji, jeśli polski podatnik przemieszcza własne towary do innego kraju UE, a nie dokonał tam rejestracji, to w Polsce zapłacił VAT w wysokości 23%.

Zobacz też: Kompensata nie uprawnia do przyspieszonego zwrotu podatku VAT

TSUE – brak rejestracji nie pozbawi stawki 0%

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 20.10.2016 r., sygn. c-24/15 może w określonym stopniu zmienić wskazaną wyżej praktykę. W orzeczeniu tym podkreślono, że wymóg rejestracji ma charakter formalny, a w związku z tym, jego niespełnienie nie zawsze pozbawi prawa do zastosowania stawki 0%. Nie można bowiem odmówić stosowania stawki 0%, jeśli faktycznie doszło do przemieszczenia i wykluczone jest oszustwo podatkowe. Jeżeli organy będą mogły potwierdzić dokonanie przemieszczenia oraz to, że jest ono związane z działalnością gospodarczą, to nie powinny kwestionować prawa do 0%.

Należy przy tym podkreślić, że TSUE nie neguje rejestracji wymogu jako takiego, ale zwraca uwagę, że niekiedy można od niego odstąpić. Niemniej jednak, dopełnienie formalności w tym względzie jest rekomendowane w każdym przypadku. Tylko bowiem rejestracja w państwie do którego przemieszczany jest towar wyklucza ryzyko sporu z organami podatkowymi i daje pewność do zastosowania stawki 0%. Podatnicy powinni oczywiście przy tym pamiętać o spełnieniu innych wyrażonych w ustawie o VAT przesłanek, zwłaszcza o posiadaniu dowodów, że towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone  na terytorium państwa członkowskiego. (art. 42 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 14 ustawy o VAT).

Wykładnia TSUE może być jednakże przywoływana w niektórych spornych przypadkach.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA