REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa Centralnego Portu Lotniczego

Budowa Centralnego Portu Lotniczego
Budowa Centralnego Portu Lotniczego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ważą się losy budowy Centralnego Portu Lotniczego. Od jakich czynników zależy rozpoczęcie tak dużej inwestycji?

Budowa Centralnego Portu Lotniczego

Budowa Centralnego Portu Lotniczego będzie zależała m.in. od sytuacji i pozycji na rynku PLL LOT - mówili w środę w Sejmie przedstawiciele resortu infrastruktury oraz skarbu. Poinformowali, że powstanie zespół, który opracuje strategię rozwoju rynku lotniczego w Polsce.

REKLAMA

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit na środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury poinformował, że szef MIB Andrzej Adamczyk skierował wniosek o powołanie międzyresortowego zespołu, który ma przyjrzeć się i opracować strategię rynku lotniczego w Polsce. Zespół ma zająć się również koncepcją budowy Centralnego Portu Lotniczego, w tym odpowiedzią na pytanie, czy jego budowa ma sens.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

"Przed nami stają pytania na ile i jak poszczególne lotniska przejmą ten ruch, gdzie się pojawią największe wzrosty, a także jakie miejsce w tym wszystkim będzie miał LOT" - powiedział Szmit.

REKLAMA

Ocenił, że chętnych zagranicznych inwestorów na budowę takiej wielomiliardowej inwestycji nie brakuje, problemem jest jednak m.in. to, jak taki centralny port wpłynie na funkcjonowanie lotnisk regionalnych. "Chodzi o to, by była to inwestycja, nad którą zapanujemy, żeby korzyści nie były tylko pustym hasłem. Konsekwencje odbiją się na portach regionalnych, gdzie zainwestowano miliardy złotych z unijnych i publicznych funduszy. W planach do 2020 r. w portach regionalnych ma być zainwestowane ponad 2,3 mld zł. Jeżeli byłaby decyzja o Centralnym Porcie Lotniczym, to (planowanie wydatków portów regionalnych - PAP) też musi ulec rewizji" - zwrócił uwagę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marek Kochaniak z resortu budownictwa i infrastruktury dodał, że udział portów regionalnych w przewozie pasażerów rośnie. Dziś obsługują ponad 60 proc. pasażerów, pozostałą część obsługuje Lotnisko Chopina w Warszawie.

Zobacz też: Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie

LOT w coraz lepszej sytuacji

Przedstawiciel MIB zauważył, że decyzja o budowie centralnego portu będzie "bardzo trudna" i nie zapadnie w ciągu tygodni. Dodał, że zależeć będzie m.in. od sytuacji rynkowej polskiego narodowego przewoźnika, czyli LOT-u. Przypomniał, że LOT wychodzi na prostą, ale też konkuruje z liniami niskokosztowymi.

REKLAMA

Spółka informowała, że na koniec czerwca skumulowany zysk na działalności podstawowej wyniesie ok. 30 mln zł. Na koniec roku LOT na lataniu ma zarobić ponad 125 mln zł. Kochaniak dodał, że linie niskokosztowe w 2015 r. przewiozły trzykrotnie więcej pasażerów niż LOT.

Wiceminister skarbu Mikołaj Wild dodał, że rynek lotniczy osiągnął już poziom, w którym należy promować połączenia hubowe. "Naturalnym hubem dla LOT-u jest Lotnisko Chopina i od możliwości rozwojowych, które jest w stanie zaoferować port w Warszawie, zależy też decyzja czy należy poszukiwać jakiś alternatyw dla tego portu, czyli być może decyzja w przedmiocie Centralnego Portu Lotniczego (...). Z perspektywy LOT, taka forma strategii wspinającej ruch hubowy, która polegałaby na stworzeniu Centralnego Portu Lotniczego byłaby rozwiązaniem w 100 proc. pozytywnym, ale oczywiście projekt trzeba policzyć i nad tym trwają nasze ustalenia" - powiedział wiceszef MSP.

Zobacz też: Czy powstanie lotnisko w Suwałkach?

Lokalizacja Centralnego Portu Lotniczego

Idea powstania centralnego portu lotniczego nie jest nowa, a dyskusja o ewentualnej jego lokalizacji trwa od lat. Nowy port miałby być dobrze skomunikowany z dużymi miastami kolejami dużych prędkości i obsługiwać miliony pasażerów rocznie. Wśród ewentualnych lokalizacji wymienia się m.in. Mszczonów, czy gminę Baranów koło Grodziska Mazowieckiego. Niedawno prezydent Kielc przekonywał, że odpowiednim miejscem dla tej inwestycji mogą być Obice k. Kielc, które leżą między dwoma dużymi portami w Krakowie i w Warszawie.

Drugim pomysłem jest koncepcja duoportu łączącego Lotnisko Chopina z lotniskiem w Modlinie, który miałby rozwiązać problem ograniczeń w rozbudowie i przepustowości Okęcia. W ub. r. lotnisko Chopina obsłużyło ponad 11 mln pasażerów; docelowo ma odprawiać 25 mln pasażerów rocznie, na co pozwala jego przepustowość. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA