| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > MPK w Krakowie testuje autobusy z systemami słonecznymi

MPK w Krakowie testuje autobusy z systemami słonecznymi

Kraków testuje autobusy wyposażone w systemy fotowoltaiczne zasilające w energię osprzęt pojazdów (m.in. kasowniki). Dzięki wykorzystaniu energii słonecznej pojazdy zużywają o ok 5% mniej oleju napędowego niż konwencjonalne konstrukcje.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpoczęło testy autobusów wyposażonych w systemy technologii fotowoltaicznej. Uzyskana z nich energia słoneczna wspomaga zasilanie urządzeń pokładowych, m.in. automatów biletowych i kasowników.

Jak poinformował w piątek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, systemy technologii fotowoltaicznej, które przetwarza promieniowanie słoneczne bezpośrednio na energię elektryczną zostały zamontowane na dachach dwóch przegubowych autobusów kursujących na liniach nr 129 i 503.

Zobacz też: Rozpoczęto kursy na drugiej nitce Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej

System służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia. Do zasilania instalacji służą elastyczne moduły fotowoltaiczne, w których zastosowano technologię produkcji bez użycia szkła. Daje to im odpowiednią elastyczność pozwalającą na zamontowanie na dachu pojazdu. Panele są w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Zobacz też: Kraków ogłosił przetarg na zakup 12 autobusów hybrydowych

System działa automatycznie załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów. „Z przeprowadzonych prób wynika, że przy rozładowanych akumulatorach, przy pełnym nasłonecznieniu system w ciągu 20 minut jest w stanie doładować akumulatory umożliwiając uruchomienie silnika w pojeździe” - zaznaczył rzecznik.

Według danych przewoźnika system pozwala pokryć ok. 25 proc. energii elektrycznej generowanej dotychczas ze spalania oleju napędowego w silniku. Daje to oszczędności w kosztach zużycia paliwa wynoszące ok. 5 proc.

Producentem systemu Sun-Bus jest polska firma In-Lab. Jak deklaruje, do kończącego roku zostanie w nie wyposażonych ponad 150 różnych pojazdów w Europie.(PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »