| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Na jakich warunkach przebiegnie konsolidacja sektora promowego?

Na jakich warunkach przebiegnie konsolidacja sektora promowego?

Jeszcze w październiku 2015 r. rząd ma wyłonić koncepcję według której będzie przebiegała konsolidacja branży przewozów promowych.

Rząd ma się zająć we wtorek koncepcją rozwoju branży przewozów promowych; wiceszef MSP Wojciech Chmielewski mówił niedawno PAP, że w październiku powinna zapaść decyzja o tym, na jakich warunkach odbędzie się konsolidacja sektora promowego.

Ministerstwo Skarbu Państwa kontroluje dwa podmioty z tej branży: Polską Żeglugę Bałtycką i Polską Żeglugę Morską. "Koncentrujemy się teraz na analizach, jak miałaby wyglądać konsolidacja tych dwóch podmiotów" - mówił wiceminister skarbu.

"To są bardzo zaawansowane prace. Na początku października (po przygotowanych przez doradcę analizach - PAP) powinna zapaść decyzja na jakich warunkach odbędzie się konsolidacja, bo to jest budowanie Polskiej Grupy Promowej" - podkreślał Chmielewski.

Zobacz też: System eBooking TRUCK usprawni ruch wywozowy z Polski

Na początku czerwca przedstawiciele armatorów i PIR-u podpisali list intencyjny w celu powołania Polskiej Grupy Promowej. Stworzenie mocnego polskiego podmiotu, działającego na rynku przewozów bałtyckich, ma dać konsolidacja polskich przewoźników promowych. W skład grupy miałyby wejść Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) z siedzibą w Kołobrzegu i Unity Line, której właścicielem jest Polska Żegluga Morska - szczeciński armator.

"Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR" - mówił podczas podpisania listu intencyjnego ówczesny wiceminister skarbu Rafał Baniak. Podkreślał, że uruchomienie procesu konsolidacji ma doprowadzić do stworzenia bardzo mocnego podmiotu, ale stworzyć też potencjał do zamawiania nowych jednostek w polskich stoczniach.

Wcześniej MSP odstąpiło od negocjacji dotyczących sprzedaży akcji kołobrzeskiego armatora. Od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB.

Zobacz też: Czy można odliczać 100% VAT od najmu miejsc parkingowych dla klientów?

PŻB zatrudnia ok. 400 marynarzy, a promy Unity Line, które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami.

Właścicielem wszystkich akcji PŻB w Kołobrzegu jest Skarb Państwa, natomiast PŻM w Szczecinie jest przedsiębiorstwem państwowym - również w nadzorze ministra Skarbu Państwa. (PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marek Opiela

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »