| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Na jakich warunkach przebiegnie konsolidacja sektora promowego?

Na jakich warunkach przebiegnie konsolidacja sektora promowego?

Jeszcze w październiku 2015 r. rząd ma wyłonić koncepcję według której będzie przebiegała konsolidacja branży przewozów promowych.

Rząd ma się zająć we wtorek koncepcją rozwoju branży przewozów promowych; wiceszef MSP Wojciech Chmielewski mówił niedawno PAP, że w październiku powinna zapaść decyzja o tym, na jakich warunkach odbędzie się konsolidacja sektora promowego.

Ministerstwo Skarbu Państwa kontroluje dwa podmioty z tej branży: Polską Żeglugę Bałtycką i Polską Żeglugę Morską. "Koncentrujemy się teraz na analizach, jak miałaby wyglądać konsolidacja tych dwóch podmiotów" - mówił wiceminister skarbu.

"To są bardzo zaawansowane prace. Na początku października (po przygotowanych przez doradcę analizach - PAP) powinna zapaść decyzja na jakich warunkach odbędzie się konsolidacja, bo to jest budowanie Polskiej Grupy Promowej" - podkreślał Chmielewski.

Zobacz też: System eBooking TRUCK usprawni ruch wywozowy z Polski

Na początku czerwca przedstawiciele armatorów i PIR-u podpisali list intencyjny w celu powołania Polskiej Grupy Promowej. Stworzenie mocnego polskiego podmiotu, działającego na rynku przewozów bałtyckich, ma dać konsolidacja polskich przewoźników promowych. W skład grupy miałyby wejść Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) z siedzibą w Kołobrzegu i Unity Line, której właścicielem jest Polska Żegluga Morska - szczeciński armator.

"Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR" - mówił podczas podpisania listu intencyjnego ówczesny wiceminister skarbu Rafał Baniak. Podkreślał, że uruchomienie procesu konsolidacji ma doprowadzić do stworzenia bardzo mocnego podmiotu, ale stworzyć też potencjał do zamawiania nowych jednostek w polskich stoczniach.

Wcześniej MSP odstąpiło od negocjacji dotyczących sprzedaży akcji kołobrzeskiego armatora. Od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB.

Zobacz też: Czy można odliczać 100% VAT od najmu miejsc parkingowych dla klientów?

PŻB zatrudnia ok. 400 marynarzy, a promy Unity Line, które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami.

Właścicielem wszystkich akcji PŻB w Kołobrzegu jest Skarb Państwa, natomiast PŻM w Szczecinie jest przedsiębiorstwem państwowym - również w nadzorze ministra Skarbu Państwa. (PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »