REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołano prezesa Kolei Śląskich

Odwołano prezesa Kolei Śląskich.
Odwołano prezesa Kolei Śląskich.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z uchybieniami dotyczącymi administrowania taborem spółki prezes Kolei Śląskich został odwołany ze stanowiska.

Rada nadzorcza należących do woj. śląskiego Kolei Śląskich odwołała ze stanowiska prezesa spółki Piotra Bramorskiego. Jako powód wskazano problemy wizerunkowe przewoźnika po negatywnych wynikach kontroli Urzędu Transportu Kolejowego ws. administrowania taborem.

REKLAMA

Jak poinformowało we wtorek biuro prasowe urzędu marszałkowskiego, rada nadzorcza podczas poniedziałkowego posiedzenia odwołała Bramorskiego „w związku z problemami wizerunkowymi przewoźnika po publikacji wyników kontroli Urzędu Transportu Kolejowego”. Samorząd wskazał na „uchybienia w zakresie administrowania taborem spółki”.

Zobacz też: Śląsk dostanie 9 miliardów złotych na infrastrukturę kolejową

REKLAMA

„Według rady nadzorczej oraz zarządu województwa, który dofinansowuje Koleje Śląskie, taka sytuacja przyczynia się do utraty zaufania pasażerów w chwili, gdy przewoźnik uzyskał stabilność finansową na rynku kolejowym” - napisano w komunikacie urzędu marszałkowskiego. Do czasu powołania nowego prezesa spółką pokieruje wiceprezes Renata Szczygieł.

W ostatnich miesiącach UTK opublikował kilka informacji dotyczących Kolei Śląskich. W regionie szczególnie głośno odbiła się decyzja administracyjna prezesa Urzędu z 23 grudnia 2014 r., w której stwierdził on stosowanie przez spółkę „bezprawnych praktyk, które naruszyły zbiorowe interesy pasażerów i polegały na niezapewnieniu podróżnym wygody podróżowania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Był to efekt skarg pasażerów na niewystarczającą pojemność składów kierowanych o określonych porach na niektóre linie (wskazywano m.in. na przypadki omdleń w zatłoczonych lub przepełnionych pociągach).

W lutym br. UTK opublikował wyniki kontroli, w której stwierdzono naruszenie przez przewoźnika przepisów dotyczących „prawidłowości procesu utrzymania pojazdów”. Wśród uchybień wymieniano nieprawidłowości dotyczące samego procesu utrzymania, a także związanej z tym dokumentacji. Stwierdzono je m.in. przy wystawianiu tzw. świadectw sprawności technicznej.

Zobacz też: Zbudują Podmiejską Kolej Aglomeracyjną w Rzeszowie

REKLAMA

26 czerwca Urząd poinformował natomiast, że „po przeprowadzeniu działań kontrolnych - nadzoru nad podmiotami posiadającymi certyfikaty bezpieczeństwa w procesie recertyfikacji” Prezes UTK stwierdził naruszenie przez Koleje Śląskie „przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS)”.

Piotr Bramorski był prezesem Kolei Śląskich od października 2013 r. (wcześniej kierował m.in. Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym). Wśród zadań powierzonych mu wówczas w następstwie wygranego konkursu na to stanowisko śląscy samorządowy wymieniali „realizację programu ratunkowego oraz ustabilizowanie sytuacji spółki na rynku kolejowym”.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. W grudniu 2012 r. roku przewoźnik przejął obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka województwa.

Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, a następnie, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach wprowadziła program naprawczy. W 2013 r. samorząd przeznaczył na jej ratowanie (głównie poprzez podwyższanie kapitału zakładowego) 63,6 mln zł; o ok. 25 mln zł więcej niż planowano zapłacił też za świadczenie usług przewozowych.

Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznym Koleje Śląskie wypracowały w styczniu 2014 r. (na poziomie 150 tys. zł; w kolejnych miesiącach zysk kształtował się w granicach 300-900 tys. zł). W tym okresie stabilizacji spółka pracowała m.in. nad planami dalszego funkcjonowania; pod koniec ub. roku zapowiedziała m.in. plany zakupu do 2020 r. 30 nowych pociągów.

Na sfinansowanie przewozów wykonywanych w 2014 r. i 2015 r. przez Koleje Śląskie (trasy przede wszystkim w obrębie regionu) i Przewozy Regionalne (część tzw. połączeń stykowych – międzywojewódzkich) samorząd woj. śląskiego przewiduje rocznie ok. 180 mln zł. Ok. 150 mln zł z tej kwoty otrzymują (w ramach dwuletniej umowy) Koleje Śląskie – za pracę na poziomie 6,3 mln tzw. pociągokilometrów.

Obecnie Koleje Śląskie na 11 liniach w woj. śląskim przewożą około 16 mln pasażerów rocznie. Spółka dysponuje ponad 60 składami, z czego 25 to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls. 11 kolejnych to gruntownie zmodernizowane pociągi bazujące na EN-57. Pozostałe pociągi to głównie dzierżawiony starszy tabor tego typu. Roczny budżet przewoźnika to ok. 230 mln zł.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA