| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych

Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych

Do 2023 r. na rzecz inwestycji w infrastrukturę kolejową Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wyda prawie 70 miliardów złotych.

Unia Europejska stawia na transport szynowy przyjazny dla środowiska, dotując inwestycje w kolej i tramwaje. Unijna Biała Księga Transportu z 2011 roku formułuje 10 strategicznych celów. Wśród nich m.in. zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich, trzykrotny wzrost sieci szybkich kolei do 2030 r. i ukończenie tejże sieci do 2050 r., tak aby większa część ruchu pasażerskiego na średnie odległości odbywała się koleją. Zgodnie z tą strategią w kolejnych perspektywach budżetowych transport kolejowy ma odegrać znaczącą rolę.

Zobacz też: PKP SA zarobiło w 2014 r. 219 mln. zł

Miliardy na kolej. Rządowe plany inwestycyjne

Na rzecz inwestycji w infrastrukturę kolejową Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt Krajowego Programu Kolejowego, który obejmie wszystkie inwestycje ze środków MIR i dotacji unijnych. Jak poinformował Rynek Kolejowy budżet projektu wyniesie ok. 67 mld zł, z czego 38,9 mld będzie dotować Unia. Projekt właśnie przeszedł etap konsultacji międzyresortowych, następnie ma trafić do konsultacji społecznych, a po pomyślnych procedurach uzgodnień i weryfikacji zostanie zatwierdzony przez Radę Ministrów.

W ramach samego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2014-2020 resort planuje wydać 5 mld euro na transport kolejowy. W nowej perspektywie unijnej planowane są modernizacje i przebudowy sieci TENT-T, a także modernizacja i zakup taboru. Inwestycje mają na celu m.in. zwiększenie szybkości i bezpieczeństwa polskiej kolei.

W celu wymiany wiedzy i doświadczeń w rozwoju sieci transportowych w 2013 roku Polska nawiązała międzyresortową współpracę z Francją. 18 maja br. w Paryżu odbyło się kolejne posiedzenie polsko-francuskiej grupy roboczej ds. transportu i infrastruktury dotyczące wymiany wspólnych doświadczeń i rozwiązań dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w obu państwach.

Zobacz też: Plany inwestycyjne PKP do 2023 r.

Nadchodzi Dart. Zakupy nowego taboru

Pendolino to dopiero początek. W grudniu na polskich torach pojawi się Dart, pociąg wyróżniający się nowoczesnym designem wyprodukowany przez bydgoską Pesę. Obecnie Dart odbywa jazdy próbne. Pesa ma dostarczyć 20 jednostek tego pociągu na zamówienie PKP Intercity.

Dart Pesy to nie jedyny przykład dostawy nowego taboru dla polskiej kolei w bieżącym roku. Według danych portalu Inforail już w I kwartale br. dostarczono 33 jednostki taborowe. Poza realizacją zamówień z lat ubiegłych i Dartem PKP Intercity zamówiło 20 jednostek Flirt3 od konsorcjum Stadler&Newag i 10 pociągów Gama od Pesy. W nowe lokomotywy i ezt-y inwestują głównie samorządy. Do końca roku Newag, który jest liderem zestawienia, ma dostarczyć 10 Impulsów dla Kolei Mazowieckich, 2 ezt-y dla SKM w Trójmieście, 10 ezt-ów dla ŁKA, a także dokończyć dostawy dla KD i Zachodniej Grupy Zakupowej. PESA ma zadbać o nowy tabór dla kolei pomorskich i podkarpackich.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »