| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Projekt nowelizacji Prawa lotniczego

Projekt nowelizacji Prawa lotniczego

Projekt nowelizacji Prawa lotniczego zakłada m.in. że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł z urzędu wszcząć kontrolę przewoźnika lotniczego.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł z urzędu, a nie tylko po skardze pasażera, wszcząć kontrolę przewoźnika lotniczego ws. ewentualnego naruszenia przez niego obowiązków - zakłada projekt noweli Prawa lotniczego przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Projektowane przepisy zmieniają obowiązujący obecnie sposób wykonywania przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) kompetencji Krajowego Organu Wykonawczego zajmującego się prawami pasażerów. "Z dotychczasowej praktyki Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że przyjęty obecnie model kontroli wykonywania przez przewoźników obowiązków w przewozie lotniczym, zgodnie z którym postępowanie wszczyna się, co do zasady na wniosek/skargę poszkodowanego pasażera, nie zapewnia powszechnego przestrzegania prawa pasażerów" - podkreślono w uzasadnieniu.

Zobacz też: Minimum dwie osoby w kokpitach samolotów LOT

Jak wyjaśniono, przewoźnicy ograniczają się jedynie, "choć nie w każdym przypadku", do wykonywania obowiązków względem tych pasażerów, którzy zadali sobie trud złożenia skargi do ULC.

"Analiza danych w tym zakresie wskazuje zwykle na niski odsetek pasażerów danego lotu, którzy składają skargę na naruszenie przez przewoźnika przepisów prawa wspólnotowego. Ponadto skargi wpływają do urzędu często w tak dużym odstępie czasowym, że w sprawie dotyczącej konkretnego zdarzenia, a więc w tym samym stanie faktycznym i prawnym, została już wydana ostateczna decyzja administracyjna dotycząca jednak innego pasażera" - zaznaczono.

Dlatego w noweli zaproponowano rozwiązanie, by istotą postępowania nie było rozpatrzenie indywidualnej skargi pasażera danego lotu, lecz wszczęcie z urzędu procedury nadzorczej mającej na celu wyjaśnienie, czy w trakcie lotu, co do którego istnieje podejrzenie niewykonania przez danego przewoźnika obowiązków dotyczących przewozu lotniczego, doszło do naruszenia tych obowiązków czy też nie.

Wspomniana modyfikacja - jak wskazano - m.in. przyczyni się do minimalizacji obciążeń dla administracji i przewoźników.

Nowe przepisy nie wykluczają możliwości przeprowadzenia mediacji między pasażerem a przewoźnikiem lotniczym lub organizatorem wycieczki w zakresie roszczeń wynikających z przepisów Unii Europejskiej, jeśli pasażer wystąpi z taką propozycją. Takie postępowanie mediacyjne prowadzić będzie działający przy prezesie ULC Rzecznik Praw Pasażera.

Zobacz też: Zakup biletów lotniczych dla pracowników a VAT

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »