REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Fot. Fotolia
Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Porty Lotnicze podpisały umowę z bankiem Pekao S.A. dot. finansowania rozbudowy portu lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Czego dotyczy inwestycja i na jaką kwotę opiewa?

Lotnisko Chopina wyemituje obligacje za 600 mln. zł.

Na mocy podpisanej w poniedziałek umowy, bank Pekao zorganizuje finansowanie rozbudowy lotniska w postaci emisji obligacji na 600 mln zł. Kwota emisji zostanie wypłacona w dwóch transzach: krótko- i długoterminowej. Ostateczny termin wykupu obligacji przypada na 30 grudnia 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

Pozyskane środki w ramach emisji obligacji długoterminowych zostaną przeznaczone m.in. na rozbudowę terminalu pasażerskiego, modernizację i przebudowę płaszczyzn lotniskowych, budowę hotelu pięciogwiazdkowego, a także na refinansowanie istniejącego zadłużenia PPL. Planowany całkowity koszt planu inwestycyjnego realizowanego do 2016 r. będzie wynosił ok. 800 mln zł.

"Ruch lotniczy w Warszawie z roku na rok rośnie. W 2014 r. obsłużyliśmy 10,5 mln osób, a w 2015 r. spodziewamy się obsłużyć ich o milion więcej. W trosce o utrzymanie najwyższej jakości obsługi pasażerów i linii lotniczych przy rosnącym natężeniu ruchu, chcemy z wyprzedzeniem inwestować w rozbudowę infrastruktury, aby stale zwiększać komfort i przepustowość naszego portu" – powiedział na konferencji prasowej dyrektor Portów Lotniczych Michał Kaczmarzyk.

Dodał, że w najbliższym czasie przedsiębiorstwo nie przewiduje innego finansowania. "Na razie nie przewidujemy zewnętrznego finansowania, niż to, które teraz mamy" - powiedział. Dodał, że już od tego roku przedsiębiorstwo zacznie wypracowywać "poważne" wyniki, jeśli chodzi o wynik netto i EBITDA. Porty Lotnicze spodziewają się, że wynik EBITDA w br. sięgnie 300 mln zł, a zysk netto będzie bliski 100 mln zł.

Zobacz też: Odebrania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Plan inwestycyjny Portów Lotniczych na Lotnisku Chopina w latach 2014-2016

REKLAMA

Plan inwestycyjny Portów Lotniczych na Lotnisku Chopina w latach 2014-2016 obejmuje m.in.: modernizację starego terminalu i połączenie go z nowym, dokończenie budowy pięciogwiazdkowego hotelu Renaissance, budowy tzw. kolejowego frontu rozładunkowego paliwa lotniczego z rurociągiem dalekosiężnym, a także zmodyfikowanie układu dróg dojazdowych do lotniska.

"Jeśli chodzi o pierwsze odprawy pasażerów w zmodernizowanym terminalu, to ruszą one w czerwcu tego roku. Realizacja tej inwestycji umożliwi maksymalizację przepustowości całego lotniska, przy zapewnieniu odpowiedniego komfortu pasażerom" - powiedział w rozmowie z dziennikarzami Kaczmarzyk. Czas realizacji tej inwestycji to lata 2012-2015. Jej koszt to 413 mln zł. Wydatki w latach 2014-2015 wyniosły 233 mln zł.

Kolejowy front rozładunkowy oraz rurociąg dalekosiężny będą wchodzić w skład nowego systemu dostaw paliwa. Kolejowy front rozładunkowy będzie przy trasie kolejowej Warszawa-Radom w rejonie stacji PKP Warszawa-Okęcie. Koszt inwestycji to ok. 35,7 mln zł. Planowany termin realizacji to 2015 r.

"W związku z planowanym wzrostem ruchu pasażerskiego na naszym lotnisku oraz wzrastającym ruchem drogowym wokół lotniska, konieczne będzie wykonanie nowego układu dróg dojazdowych do portu. Prace rozpoczną się od przyszłego roku. Koszt inwestycji to 88 mln zł" - powiedział Kaczmarzyk.

Zobacz też: Motorower - czy można jeździć nim bez prawa jazdy?

Władze lotniska chcą też do 2016 r. dokończyć budowę pięciogwiazdkowego hotelu. W tym celu w ubiegłym tygodniu wybrały nowego wykonawcę budowy. Zostało nim konsorcjum firm PORR Polska SA oraz PORR Bau GmbH, które to wygrało przetarg. Wybór nowego wykonawcy wymusiła upadłość firmy Alpine, która wcześniej realizowała ten kontrakt. Koszt inwestycji ok. 170 mln zł.

Jak powiedział Kaczmarzyk, realizacja wszystkich planowanych inwestycji umożliwi Lotnisku Chopina obsługiwać rocznie do 22 mln pasażerów.

Bank Pekao poinformował w poniedziałek, że finansowanie rozbudowy infrastruktury Lotniska Chopina to kolejna modernizacja portu lotniczego, w którą jest zaangażowany. W ubiegłych latach bank współuczestniczył w finansowaniu modernizacji lotnisk w Gdańsku, Rzeszowie, Modlinie i Łodzi, a także we Wrocławiu i Poznaniu. Do tej pory Pekao zorganizował finansowanie inwestycji lotniskowych na łączną kwotę ponad 2 mld zł.

Lotnisko Chopina obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA