REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT

Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT. Fot. Fotolia
Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT. Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 9 stycznia 2015 r. została wydana interpretacja indywidualna (sygn. IBPP2/443-967/14/WN), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął, na jakich zasadach należy opodatkować podatkiem VAT usługę transportu towarów, którą dostawca tych towarów realizuje wyłącznie na życzenie klienta.

REKLAMA

Rozpatrywana przez organ podatkowy sprawa dotyczyła spółki (podatnika VAT), która zajmuje się wytwarzaniem  i sprzedażą wyrobów medycznych dla otolaryngologii na rzecz publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, hurtowni farmaceutycznych itp. za wynagrodzeniem określonym w Jej cenniku (cena towarów nie obejmuje kosztów transportu). Sprzedaż tych wyrobów podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

REKLAMA

Spółka zapewnia też niejednokrotnie dostawę produktów do swoich klientów za pośrednictwem zewnętrznych przewoźników. Zgodnie z przyjętą praktyką, Spółka pokrywa koszty transportu, gdy wartość zamówienia jest równa lub większa niż 500 zł brutto. W przeciwnym razie (powyżej ww. kwoty) należności za transport obciążają nabywcę. W takim przypadku koszty transportu są wykazywane na fakturze w oddzielnej pozycji i opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Co warte podkreślenia, Spółka zastrzegła, że usługa transportowa nie jest niezbędnym elementem wykonywanego przez nią świadczenia (dostawy wyrobów medycznych). Każdorazowo Spółka uzgadnia ze swoimi kontrahentami konieczność zorganizowania na ich rzecz transportu oraz sposób takiej dostawy. Istnieje możliwość odbioru towarów przez nabywcę osobiście lub za pośrednictwem wynajętej przez niego firmy transportowej. Ww. podmiot powziął wątpliwość, jakiej stawce podatku VAT podlega transport wyrobów medycznych, którego kosztami obciążani są Jego klienci.

Zobacz też: Stawka VAT dla usługi transportowej wykonywanej na terytorium kraju będącej częścią usługi transportu międzynarodowego

REKLAMA

W interpretacji indywidualnej (sygn. IBPP2/443-967/14/WN) organ podatkowy przypomniał, że w świetle art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje m.in.  koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Przy czym, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, chodzi tutaj wyłącznie o koszty bezpośrednio związane z zasadniczą dostawą towarów czy usług, które wpływają na kwotę należną z tytułu danej transakcji.

W opinii organu podatkowego, okoliczności przedstawione w stanie faktycznym nie wskazują na to, by wnioskodawca obciążał swoich kontrahentów wynagrodzeniem z tytułu dostawy towarów, jak i kosztami transportu na podstawie jednej (tej samej) umowy. Realizacja usługi transportowej podlega odrębnym ustaleniom między stronami. Co więcej, nie jest to dla spółki świadczenie niezbędne do realizacji dostaw jej towarów. Ponadto, koszt transportu nie jest wkalkulowany w cenę wyrobów medycznych oferowanych przez spółkę. Wszystkie te argumenty, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach przemawiają za tym, że w analizowanej sprawie dochodzi do realizacji dwóch odrębnych świadczeń, które powinny być wykazane w treści faktury oddzielnie według właściwej stawki (tu: 8% dla wyrobów medycznych i 23% dla usługi transportowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Transport do pracy: zwolnienie pracowników z podatku dochodowego w 2015 roku

Podsumowując zatem, należy stwierdzić, że w przypadku gdy transport towarów jest realizowany na podstawie odrębnej umowy oraz gdy świadczenie to nie jest niezbędne do realizacji dostawy towarów, nie można wskazać na istnienie bezpośredniego związku obu świadczeń: dostawy towarów i usługi transportowej. Usługa transportowa nie może być w takim przypadku uwzględniona w podstawie opodatkowania z tytułu dostawy towarów.

Tekst: Ewelina Kalita - Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik - Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA