REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zostanie oddany do użytku dworzec Łódź Fabryczna?

Kiedy zostanie oddany do użytku dworzec Łódź Fabryczna?
Kiedy zostanie oddany do użytku dworzec Łódź Fabryczna?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiadomo, że nie uda się oddać do użytku dworca Łódź Fabryczna tak jak planowano, czyli we wrześniu 2015 r. Zatem kiedy na dworzec przyjadą pierwsze pociągi?

Główny inwestor, czyli PKP PLK poinformował w czwartek, że prace na budowie podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna prowadzone będą do końca tego roku. "Wykonawca zgłasza nam różnego rodzaju propozycje i dyskutujemy z nim o tym" - powiedział PAP rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz.

REKLAMA

Podkreślił jednocześnie, że PKP PLK planuje, że pierwsze pociągi na nowy dworzec dotrą w ostatnich miesiącach tego roku, kiedy rozpocznie się okres testów i prób eksploatacyjnych.

Zobacz też: Estetyzacja Dworca Centralnego w Warszawie

REKLAMA

Według dyrektora łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita, prace nad tunelem kolejowym, którym pociągi będą przemieszczać się do centrum Łodzi, postępują zgodnie z planem. Pod względem konstrukcyjnym pierwsza część tunelu – sięgająca ul. Kopcińskiego - jest już ukończona i gotowa do montażu układu torowego, który rozpocznie się wiosną.

Równolegle rozpoczęty zostanie montaż torów od stacji Łódź Fabryczna – układ zostanie połączony na wysokości wiaduktu przy ul. Kopcińskiego. "W tym rejonie także trwają prace konstrukcyjno-ziemne, wykonano też przebudowę kolizji w rejonie wiaduktu przy ul. Kopcińskiego" – zaznaczył Nita.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej skomplikowanym etapem prac – zdaniem dyrektora kontraktu Marcina Zaręby – będzie wzmocnienie fundamentów wiaduktu drogowego na ul. Kopcińskiego, pod którym przeprowadzony będzie tunel. "Wiąże się to z przenoszeniem obciążeń na nowe, już wykonane, fundamenty wiaduktu. Prace prowadzone są na głębokości 16 m" – dodał.

Dyrektor ZDIT zapowiedział, że wkrótce rozpoczną się też prace przy układzie torowym na odcinku od stacji Widzew do wejścia do nowego tunelu. Do końca lutego mają powstać plany organizacji ruchu w rejonie ul. Niciarnianej, gdzie nad nową linią kolejową budowany będzie wiadukt.

Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna to ponad 1,75 mld zł brutto. Dutkiewicz zapewnił, że PKP PLK finalizują prace nad zapewnieniem dofinansowania inwestycji z środków unijnych; nie chciał na razie mówić o szczegółach.

Zobacz też: Modernizacja stacji kolejowej w Radomiu

REKLAMA

Według informacji PKP PLK wykonawca wkrótce rozpocznie układanie torów oraz roboty wykończeniowe. Gotowa jest już konstrukcja zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość 40 metrów. Do połowy roku zakończy się budowa środkowego zadaszenia, które umożliwi dotarcie światła słonecznego na poziom 16 metrów pod ziemią gdzie znajdą się perony.

Trwają również prace nad wschodnim budynkiem, z którego będzie można dostać się do podziemnej hali. W tym miejscu powstaje replika fasady dawnego dworca Łódź Fabryczna, która będzie podpierała dach.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2015 roku maja skończyć się prace nad główną halą dworca gdzie będą poczekalnie, kasy i pomieszczenia przeznaczone m.in na sklepy. Wykonawca będzie prowadził prace przy budowie czterech peronów w podziemnej, najniższej części stacji. Wkrótce rozpocznie się również układanie pierwszych torów – najpierw na stacji, a na wiosnę w gotowym tunelu biegnącym w stronę Łodzi Widzewa.

Faliste kształty dachów to najbardziej charakterystyczny element nowo powstającego budynku. Wszystkie trzy zostaną pokryte 10 tysiącami paneli, z których znaczna część jest wykonana ze szkła. Kolejne miesiące będą przeznaczone na prace wykończeniowe, jak tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie wszystkich instalacji.

Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie centralną częścią węzła przesiadkowego gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, autobusy dalekobieżne i tramwaje. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA