REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozładować miejskie korki?

 Connected Life Magazine
Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.
Jak rozładować miejskie korki? Fot. Fotolia
Jak rozładować miejskie korki? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inteligentne Systemy Transportowe, nawigacje online i drony – to tylko niektóre z rozwiązań technologicznych mających ograniczyć powstawanie korków w miastach.

Z badań firmy TomTom wynika, że najbardziej zakorkowanym europejskim miastem (uwzględniając najważniejsze metropolie powyżej 800 tys. mieszkańców), jest Moskwa. Średni czas podróży w stolicy Rosji jest dłuższy o 74 proc. w porównaniu z okresem, gdy ruch przepływa swobodnie. Na drugim miejscu uplasowała się aglomeracja stambulska z poziomem zatłoczenia wynoszącym 62 proc., a na trzecim Petersburg (54 proc.). Czwarta pozycja przypada… Warszawie (ex aequo z Palermo) ze średnim zatłoczeniem na poziomie 39 proc. Oznacza to, że średni czas podróży w stolicy Polski jest dłuższy o ponad jedną trzecią w stosunku do dni, gdy ruch przepływa swobodnie.

REKLAMA

Zobacz też: Wspólne przejazdy samochodem - czy kierowca zapłaci odszkodowanie?

Współpraca na rzecz ograniczenia powstawania korków w miastach

Problem powstawania zatorów w miastach jest na Starym Kontynencie na tyle poważny, że nad jego rozwiązaniem pracują nie tylko władze aglomeracji, ale i całe branże mające coś do powiedzenia w kwestii ruchu: od motoryzacyjnej, przez nawigacyjną, na szeroko rozumianych dostawcach nowych technologii kończąc. Dzięki nim powstają rozwiązania zarówno kompleksowe (najbardziej cenione), jak i pozwalające na stawianie drobnych kroków w drodze do ograniczenia zatorów.

Inteligentne Systemy Transportowe

REKLAMA

Rozwiązaniem coraz szczerzej stosowanym w miastach są Inteligentne Systemy Transportowe. To różnorodne technologie (telekomunikacyjne, informatyczne, pomiarowe) powiązane ze sobą, których zadaniem jest wspieranie, nadzorowanie, sterowanie i zarządzanie procesami w transporcie miejskim. Kluczowymi funkcjami ITS-ów są pozyskiwanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji w procesach decyzyjnych, mających wpływ na całość ruchu w aglomeracji.

Mówiąc najprościej: chodzi o zwiększenie płynności ruchu w mieście. Zwykle uznaje się, że ITS działa prawidłowo, jeśli poprawia przepustowość na skrzyżowaniach średnio o 10-20 proc. W jaki sposób? M.in. poprzez optymalizację działania sygnalizacji świetlanej, uwzględniającą preferencję dla komunikacji miejskiej i wykorzystującą informacje o natężeniu ruchu. Nie bez znaczenia jest też przekazywanie komunikatów do kierowców za pomocą tablic zmiennej treści, SMS-ów lub maili w subskrybowanych kanałach. ITS-y są również odpowiedzialne za monitorowanie i kontrolowanie sytuacji na drogach (w tym tempa jazdy) za pomocą kamer, fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Samochód służbowy do celów prywatnych od 1 stycznia 2015 r.

Nawigacja ułatwia omijanie korków

REKLAMA

Inteligentne Systemy Transportowe należą do kategorii rozwiązań o charakterze globalnym i całościowym. Na mniejszą skalę z korkami walczyć można za pośrednictwem… nawigacji. Dostarczane informacje o utrudnieniach na drogach, uwzględniane przy planowaniu trasy, pozwalają ograniczyć liczbę samochodów stojących w sznurku. A rozwiązań w tym zakresie jest już kilka.

Jednym z nich jest użycie w algorytmach wyznaczania tras historycznych danych o utrudnieniach na drogach (wykorzystujących doświadczenia innych użytkowników dróg), umożliwiających prognozowanie sytuacji m.in. w zależności od godziny oraz dnia tygodnia. Kolejny to zastosowanie systemu Traffic Message Channel (TMC) opartego na wiadomościach o ruchu drogowym przekazywanych za pomocą fal radiowych (analogowego FM i cyfrowych DAB i DAB+). Za ich pośrednictwem do urządzeń nawigacyjnych w samochodach trafiają informacje o korkach, spowolnieniach w ruchu, wypadkach, zdarzeniach atmosferycznych (np. silnych burzach), robotach drogowych czy zamkniętych ulicach. Dane te mogą być wykorzystywane do korygowania trasy na bieżąco, co przekłada się na skrócenie czasu przejazdu. Coraz częściej twórcy nawigacji wykorzystują jednak dostęp do internetu. Kierowca będący on-line jest powiadamiany o miejscowych utrudnieniach w ruchu spowodowanych wypadkami, remontami dróg lub innymi zdarzeniami losowymi, a na dodatek uwzględniane są one podczas wyznaczania drogi do celu.

Zobacz też: Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów w krajach UE

Aby system nawigacji mógł omijać korki – zarówno te regularne, istniejące każdego dnia o stałych porach, jak i te nieprzewidywalne, związane z remontami czy wypadkami – musi na bieżąco, przez całą dobę otrzymywać informacje o aktualnej sytuacji drogowej. Tego typu dane pochodzą m.in. od pojazdów będących w ruchu. „Wykorzystujemy anonimowe informacje od użytkowników – zarówno korzystających z aplikacji nawigacyjnych, jak i aplikacji „Rysiek”, służącej do ostrzegania się o utrudnieniach drogowych. Aby zapewnić jak najlepszą jakość, dodatkowo przetwarzane są podobne dane ze współpracujących systemów monitoringu flot” – mówi Katarzyna Przybylska z firmy NaviExpert.

Nawigacji umożliwiających uniknięcie korków z użyciem danych on-line jest coraz więcej: od rozwiązań z założenia przewidzianych na urządzenia mobilne, takich jak NaviExpert czy Sygic, poprzez wersje mobilne popularnych programów nawigacyjnych (m.in. AutoMapa, MapaMap), po urządzenia tradycyjne (np. TomTom, Mio). Pojawiają się też rozwiązania (jak chociażby Coyote), które co prawda nawigacjami nie są, ale dostarczając informacji o pojawiających się utrudnieniach dają możliwość podjęcia decyzji o zmianie trasy. Kierowca uzbrojony w wiedzę o korku wynikającym chociażby z kolizji nie stoi na z góry straconej pozycji, jak ma to miejsce w przypadku osoby nieświadomej problemów na drodze.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Drony,a walka z rozładowaniem koków

Pewną nowością w zwalczaniu plagi korków jest pomysł na zastosowanie… dronów, o czym głośno ostatnio mówi burmistrz Londynu. Boris Johnson zwraca uwagę, że rosnąca liczba zakupów w sklepach internetowych prowadzi do znacznego zwiększenia się ruchu vanów, którymi transportowane są paczki. Według szacunków w ciągu najbliższych 7 lat w stolicy Wielkiej Brytanii liczba tego typu pojazdów zwiększy się niemal o połowę. Zdaniem burmistrza lekarstwem mogą być drony dostarczające przesyłki.

Wykorzystanie tego typu maszyn latających zapowiedział już w 2013 r. Jeff Bezos, szef firmy Amazon. Amerykański gigant handlu internetowego miał w roku 2015 stosować drony do operacji komercyjnych, a konkretnie transportowania niewielkich paczek (o masie do 2,3 kg), które stanowią 86 proc. wszystkich zamówień. Z jednej strony skróciłoby to czas dostaw, a z drugiej udrożniło miejskiej arterie, pozwalając na zmniejszenie liczby zmotoryzowanych kurierów.

Zobacz też: Utrata polskiego prawa jazdy w Niemczech - co dalej robić ?

Na efekty walki technologii z korkami przyjdzie nam jeszcze poczekać. Chyba że technologia będzie brutalna i finalnie wyeliminuje całkowicie ruchu prywatnych pojazdów. Mrzonka? Niekoniecznie, czego dowodem jest miasto Masdar, powstające na przedmieściach Abu Dabi. To smart city z założenia pozbawione aut. Wielopiętrowe parkingi są budowane na jego obrzeżach, a transport miejski realizowany jest za pomocą lekkiej kolejki i systemu elektrycznych pojazdów typu PRT (Personal Rapid Transit). Problem korków wygląda na rozwiązany.

Tekst: Maciej Pobocha, ekspert Connected Life Magazine

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA