REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.

Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Województwo Warmińsko-Mazurskie to jeden z najatrakcyjniejszych regionów turystycznych w Polsce. Niestety wciąż bardzo słabo skomunikowany. Dlatego samorządowcy wiążą duże nadzieje z uruchomieniem portu lotniczego w Szymanach koło Szczytna.

Lotnisko w Szymanach to szansa dla branży turystycznej

Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin uważa, że port lotniczy jest szansą na rozwój regionu, położonego na peryferiach Polski i Unii Europejskiej.

REKLAMA

"Peryferyjność sprawia, że region jest gorzej skomunikowany niż wiele innych województw. Ta sytuacja od kilku lat poprawia się, budowane są nowe odcinki szybkich dróg, są plany dużych inwestycji na kolei, ale bez regionalnego lotniska zawsze będziemy postrzegani jako region niedostępny i daleki"- podkreślił marszałek.

REKLAMA

Dodał, że właśnie dlatego władze regionu "wykazywały dużą determinację, aby powstał na Warmii i Mazurach port lotniczy – jedyny w całej północno-wschodniej Polsce". "Dzięki temu poprawi się z pewnością atrakcyjność inwestycyjna województwa. Chyba najwięcej zyska branża turystyczna, która wraz z pojawieniem się połączeń lotniczych będzie mogła liczyć na nowych klientów" - ocenił Brzezin.

Port regionalny dla Warmii i Mazur powstaje w miejscu byłego wojskowego lotniska w Szymanach. Pod koniec lat 90. XX w. i w pierwszej dekadzie XXI w. na lotnisku lądowały w czasie sezonu letniego samoloty pasażerskie m.in. z Niemiec. Od kilku lat ruch na lotnisku był wstrzymany. Obecnie od nowa budowana jest cała infrastruktura; koszt budowy portu lotniczego to 205 mln zł; unijne dofinansowanie inwestycji to 121 mln zł, pozostałą kwotę dołoży samorząd wojewódzki.

Zobacz też: Jak rozliczać auto służbowe w 2015 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jedna z kluczowych inwestycji realizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia- Mazury 2007 -2013; budowę organizuje i nadzoruje spółka samorządu województwa "Warmia i Mazury". Początki inwestycji nie były łatwe. Terenem lotniska od 2008 roku zarządzała spółka Port Lotniczy Mazury, w tym samym roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu. W 2012 roku zarząd województwa uznał jednak, że spółka nie gwarantuje realizacji inwestycji unijnej i uruchomienia lotniska, więc wypowiedział jej umowę na dzierżawę terenu.

Po batalii sądowej samorząd województwa przejął zarządzanie lotniskiem i powołał spółkę w pełni samorządową, która odpowiada za realizację inwestycji.

Jak podał PAP jej prezes Leszek Krawczyk prace budowlane na lotnisku idą zgodnie z harmonogramem, a nawet w niektórych zakresach znacznie wyprzedzają plany.

Obecnie gotowa jest już płyta lotniska, pas startowy i płyty postojowe. Wkrótce montowane będą światła nawigacyjne a w przyszłym roku nawierzchnia będzie malowana. Na wiosnę montowany będzie system ILS.

Według Krawczyka konstrukcja samego terminala, gdzie odbywać się będą odprawy pasażerów jest już gotowa, sprawnie idzie także adaptacja innych budynków - w budynku starego terminala znajdą się pomieszczenia dla służb ochrony lotniska, w budynku pokoszarowym będą służby graniczne oraz administracja portu, spółki oraz pokoje dla pilotów i załóg. Gotowe są drogi techniczne i ogrodzenie wokół samego lotniska.

Zobacz też: Test Toyota Verso 1.6 D-4D Premium

Pierwsze samoloty wystartują z lotniska w Szymanach w 2016 r.

REKLAMA

W przyszłym roku terminal będzie wyposażony w niezbędne urządzenia i systemy służące obsłudze pasażerów. Jak deklaruje prezes Krawczyk lotnisko gotowe będzie pod koniec września 2015 roku. Ale nie oznacza to, że w tym samym roku pojawią się na nim pierwsi pasażerowie. Po zakończeniu budowy, port lotniczy będzie poddany ocenom i certyfikacji przez odpowiednie instytucje.

"Zakładamy, że pierwsze samoloty wystartują w 2016 roku, najpewniej na wiosnę. Przewoźnicy przedstawiają wówczas rozkład lotów na sezon letni, od marca do października"- podkreślił Krawczyk. Dodał, że zainteresowanie ze strony przewoźników portem w Szymanach jest; ustalane są szczegóły współpracy.

Lotnisko w Szymanach tak jak większość lotnisk regionalnych nie będzie na samym początku rentowne. Samorząd wojewódzki zakłada, że przez pierwsze lata będzie dokładał do działalności operacyjnej po 3 mln zł rocznie.

Zobacz też: Zaostrzenie kar dla nietrzeźwych kierowców nie przyniesie rezultatów?

Przewiduje się, że na lotnisku będzie pracować w 2016 roku 110 osób, a do 2020 roku zatrudnienie wzrośnie do 200 osób. Służby graniczne oraz przyszła obsługa już przygotowują się do pracy w Szymanach.

Rzeczniczka warmińsko-mazurskiej straży granicznej Justyna Szubstarska poinformowała PAP, że w 2015 roku, m.in. w związku z uruchomieniem portu lotniczego, straż planuje przyjąć 141 nowych funkcjonariuszy.

"W przyszłości będą oni pełnić służbę w placówkach na Warmii i Mazurach, m.in. w Olsztynie. To właśnie olsztyńska placówka będzie odpowiedzialna za organizację służby w porcie lotniczym Szymany" - powiedziała rzeczniczka. Dodała, że obecnie w Olsztynie służy około 30 funkcjonariuszy, jednak docelowo będzie ich 60.

Do pracy na lotnisku przygotowują się także uczniowie niedawno uruchomionego w szkole policealnej im. Zbigniewa Religi w Olsztynie - kierunku technik eksploatacji portów i terminali. Jak powiedziała PAP dyrektor szkoły Jolanta Kłoczewska, w styczniu na dwutygodniowe praktyki na lotnisko w Modlinie wyjeżdża 18 uczniów tego kierunku. Dodała, że właśnie podczas praktyk na lotniskach uczniowie mają okazję poznać realne sytuacje, z jakimi mogą zetknąć się w przyszłej pracy. Chodzi np. o sposoby reagowania na obecność podejrzanych ładunków, udzielanie pierwszej pomocy medycznej pasażerom czy pomoc niepełnosprawnym.

"Liczymy na to, że absolwenci naszego kierunku rozpoczną pracę nie tylko w Szymanach, z naszego rozpoznania wynika, że braki kadrowe wśród obsługi są w innych portach lotniczych - podkreśliła Kłoczewska. (PAP)

ali/ laz/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA