| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > PKP - nowa strategia dotycząca dworców

PKP - nowa strategia dotycząca dworców

PKP pracuje nad nową strategią dotyczącą dworców kolejowych. Według założeń dworce kolejowe mają być innowacyjne oraz lepiej dostosowane do potrzeb lokalnych społeczności.

Dworce aglomeracyjne i dworce systemowe

Jak podkreślił Bator, wokół dużych aglomeracji np. w okolicy Warszawy czy na Śląsku znajduje się wiele mniejszych dworców, które z punktu widzenia lokalnych społeczności są istotne.

"Chcielibyśmy je zmodernizować przy wsparciu pochodzącym ze środków unijnych. Obecnie prowadzimy już analizy dotyczące możliwości przebudowy tych obiektów. W nowej perspektywie unijnej (2014-2020 - PAP) planowana jest realizacja projektu dla wszystkich większych aglomeracji. Ostateczne decyzje będą jednak zależne od wyników analiz" - zaznaczył Bator.

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Kolejny projekt, nad którym pracuje PKP, dotyczący mniejszych obiektów kolejowych, to innowacyjne dworce systemowe. Jak wyjaśnił Bator, koncepcja dworca innowacyjnego zakłada, że będzie go można sprawnie zaadaptować do lokalnej specyfiki, tak, żeby pasował do otoczenia.

"Obiekty, które powstaną w ramach tego projektu, będą łączyć funkcję dworcową z funkcją komercyjną. Chcemy, żeby nowe budynki były bardziej energooszczędne; znajdą się tam np. panele fotowoltaiczne, być może geotermalne pozyskiwanie energii cieplnej. Kolejną innowacją będzie przyciemnienie budynku czy peronów w nocy. Będą one bardziej oświetlone w momencie wjazdu pociągu na stację. Pozwoli to na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej" - powiedział.

Dodał, że dworce innowacyjne będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostanie na nich zainstalowany monitoring, a przy budynkach pojawią się stojaki dla rowerów. W części komercyjnej dworców znajdą się punkty usługowe i bankomaty. Nie zabraknie również kas lub automatów do sprzedaży biletów.

Bator powiedział, że obecnie ta koncepcja wdrażana jest pilotażowo w czterech lokalizacjach: Mławie, Ciechanowie, Strzelcach Krajeńskich i Nasielsku. "Średni koszt realizacji jednego dworca nie przekracza 5 mln zł. Inwestycje związane z budową innowacyjnych dworców będą finansowane w połowie ze środków własnych PKP, a w połowie z dotacji celowej z budżetu państwa" - powiedział.

Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

PKP S.A. coraz lepiej radzi sobie z zarządzaniem nieruchomościami

PKP S.A. ma w dyspozycji 2300 dworców, z których czynnych jest 600. Bator przekonywał, że spółka od kilku lat coraz efektywniej zarządza swoimi nieruchomościami.

"Dlatego też coraz więcej z nich przeznaczamy na sprzedaż lub staramy się przekazywać jednostkom samorządu terytorialnego. Dotyczy to również nieczynnych dworców kolejowych - część obiektów staramy się zbyć w ramach programu +Dworzec na własność+, część przekazać gminom. Dzięki temu nieużytkowane dotychczas budynki dworców mają szansę na tzw. drugie życie" - zaznaczył.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Blog Księgowy

Piszemy o finansach i podatkach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »