REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refaktura usługi transportu międzynarodowego - stawka VAT

Refaktura usługi transportu międzynarodowego - stawka VAT
Refaktura usługi transportu międzynarodowego - stawka VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska spółka zamierza refakturować na krajowy podmiot usługę transportu towarów z Rosji do Niemiec. Transport przebiegał przez terytorium Polski. Usługa została nabyta od polskiego przewoźnika i opodatkowana 0% stawką podatku VAT. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w tym przypadku?

Na wstępie warto zauważyć, że ustawa o VAT nie posługuje się pojęciem refaktury. Jest to potoczne określenie odnoszące się do sytuacji nabycia przez podatnika usługi we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Zatem polska spółka, która zamierza refakturować usługę transportu towarów, zakupiła tę usługę we własnym imieniu, ale jej ostatecznym beneficjentem (rzeczywiście korzystającym) był inny podmiot. W takim przypadku, na gruncie podatku VAT, przyjmuje się fikcję prawną, zgodnie z którą  podmiot nabywający usługę we własnym imieniu, ale na cudzą rzecz uznawany jest za rzeczywiście „świadczącego” usługi. Zatem, refakturując usługę transportu polska spółka będzie działać tak jakby sama wyświadczyła refakturowaną usługę. W związku z czym będzie zobowiązana m. in. do zapłaty podatku i wystawienia faktury.

REKLAMA

Zobacz też: Udostępnienie majątku podwykonawcy w branży logistycznej bez podatku VAT

Transport towarów z Rosji do Niemiec przez terytorium Polski stanowi (w świetle ustawy o VAT) transport międzynarodowy, do którego po spełnieniu określonych warunków znajduje zastosowanie preferencyjna 0% stawka podatku VAT (art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT). Możliwość skorzystania z tej preferencyjnej stawki uzależniona jest jednakże od posiadania określonych dokumentów. Do dokumentów tych należą:
1. list przewozowy lub dokument spedytorski (stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej) lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim
2. oraz faktura wystawiona przez przewoźnika.
Co ważne,
3. w przypadku towarów importowanych (a do takich należą towary przemieszczone z Rosji do Niemiec przez terytorium Polski), należy także dysponować dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5 ustawy o VAT).

Zobacz też: Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT

REKLAMA

Jak już wskazano, w przypadku refakturowania przez polską spółkę usługi transportu towarów z Rosji do Niemiec (kwalifikowanej jako usługa transportu międzynarodowego) należy uznać, że spółka sama wykonuje tę usługę. Zatem, spółka będzie mogła zastosować przy ww. refakturowaniu 0% stawkę VAT, jeżeli spełni opisane powyżej warunki dokumentacyjne. Tzn. gdy będzie posiadać list przewozowy bądź dokument spedytorski (ewentualnie inny dokument, którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim), fakturę oraz dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. W razie braku wskazanej wyżej dokumentacji konieczne stanie się zastosowanie podstawowej 23 % stawki analizowanego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, polska spółka refakturująca usługę transportu towarów z Rosji do Niemiec (przez terytorium Polski) może zastosować preferencyjną stawkę VAT 0%, jeżeli będzie dysponować wskazywanymi powyżej dokumentami. W przypadku braku dokumentów usługa powinna zostać opodatkowana podstawową stawką VAT wynosząca 23%.   

  Tekst: Magdalena Kozłowska, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA