| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy

Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy

Czy jeśli faktura dokumentująca usługi transportowe lub spedycyjne została wystawiona przed upływem 7 dni od wykonania usługi, wówczas obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury? I co w przypadku, gdy faktura została wystawiona po upływie 7 dni od wykonania usługi?

Spółka świadczy usługi transportowe i spedycyjne. Wykonane na rzecz swoich klientów (polskich przedsiębiorców) usługi dokumentuje fakturą. Spółka rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu każdej wykonanej usługi w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura, mimo że w okresie tym nie otrzymała zapłaty, ani też nie upłynęło 30 dni od wykonania usługi. Czy Spółka postępuje prawidłowo?

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług regulujące kwestię momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu m.in. do usług transportowych czy spedycyjnych od dłuższego czasu budziły wątpliwości co do ich zgodności z prawem unijnym. Niejednolite było w tym zakresie również orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług. W konsekwencji, podatek powinien być rozliczony w deklaracji składanej za miesiąc, w którym:

  • otrzymano zapłatę za usługę
  • upłynęło 30 dni od jej wykonania, jeżeli zapłaty w tym terminie nie otrzymano,

a nie za miesiąc, w którym wystawiono fakturę dokumentującą wykonanie tego typu usługi (oczywiście możliwa jest sytuacja, w której wszystkie ww. zdarzenia będą miały miejsce w jednym okresie rozliczeniowym).

Jednocześnie, w świetle regulacji unijnych (a konkretnie przepisów Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej), państwa członkowskie mogą postanowić, że VAT staje się wymagalny dla określonych transakcji lub dla określonych kategorii podatników wyłącznie w jednym z następujących terminów:
• nie później niż z datą wystawienia faktury;
• nie później niż w momencie otrzymania zapłaty;
• jeżeli faktura nie została wystawiona lub została wystawiona z opóźnieniem, w określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

W przepisach unijnych nie przewidziano zatem możliwości określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z upływem określonego terminu od wykonania usługi, w przypadku gdy podatnik nie otrzymał zapłaty. Mowa jest jedynie o powstaniu obowiązku podatkowego nie później niż w momencie otrzymania zapłaty.

W związku z wątpliwościami co do zgodności przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku ww. usług z przepisami Dyrektywy Naczelny Sąd Administracyjny wystąpił do Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym. W odpowiedzi w dniu 16 maja 2013 r. Trybunał wydał w sprawie TNT Express Worldwide Poland Sp. z o.o. wyrok (sygn. C-169/12), w którym podkreślił, że unormowanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje najpóźniej z upływem 30 dni od dnia wykonania usługi, o ile wcześniej nie nastąpi zapłata, jest sprzeczne z regulacjami unijnymi.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Mazurkiewicz

Partner – Senior Executive Search Consultant HRK S.A. /IRC Global Executive Search Partners posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, m.in. w branży finansowej i branży doradztwa personalnego. W latach 1998-2004 pracował dla szwajcarskich firm ubezpieczeniowych, m.in. na stanowiskach dyrektora regionalnego oraz dyrektora ds. rozwoju i szkoleń. Jako dyrektor departamentu szkoleń w dużej międzynarodowej organizacji stworzył i rozwinął system szkoleń dla kilku tysięcy przedstawicieli handlowych. Certyfikowany trener Insights Discovery. W swojej pracy zawodowej przeprowadził ponad 150 warsztatów z zakresu komunikacji, zarządzania, negocjacji i technik sprzedaży. W 2006 roku został partnerem zarządzającym HRK Financial Markets w HRK S.A. gdzie stworzył od podstaw zespół specjalizujący się w projektach rekrutacyjnych skierowanych do instytucji finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku kapitałowego, od tego czasu miał okazję pracować dla ponad 120 klientów. Obecnie w HRK pozyskuje kandydatów na wysokie stanowiska dla wielu renomowanych instytucji finansowych i korporacji międzynarodowych oraz koordynuje realizację procesów rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie i eksperckie w obszarach: Banking & Insurance, Leasing & Financial Services, Legal & Profesional Services, FINANCE, SSC, BPO, HR, FMCG, RETAIL. Odpowiada za relacje z międzynarodową siecią IRC Global Executive Search Partners, nadzoruje Marketing, PR i innowacje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »