| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Polskie porty morskie - wyniki za 2012 r. i prognoza

Polskie porty morskie - wyniki za 2012 r. i prognoza

W 2012 r. przeładowano w największych polskich portach o 2,2% więcej ładunków w stosunku do roku 2011. Których towarów przeładowano w polskich portach najwięcej i jakie są prognozy na przyszłość?

Przeładunki całkowite w portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu osiągnęły poziom 63 974 tys. ton. Oznacza to, że w 2012 roku przeładowano o 2,2% więcej ładunków w porównaniu do roku ubiegłego. Do wzrostu tej wartości, przyczynił się jedynie port w Gdańsku, gdyż w pozostałych portach zanotowano spadki liczby przeładunków. Największe obroty, na poziomie 26 898 tys. ton, zanotował port w Gdańsku, następnie porty Szczecin i Świnoujście – 21 267 tys. ton, najmniejsze port w Gdyni – 15 809 tys. ton.
Wzrost przeładunków zanotowano w przypadku rudy (+54,9%), zboża (+20,3%), drobnicy (8%) i drewna (8,8%). Spadły natomiast przeładunki paliw płynnych (-0,2%), węgla (-4,4%) oraz innych ładunków masowych (-11%).

Trzy główne porty morskie przeładowały łącznie 1 657 tys. TEU (+22,1%), 342 tys. samochodów osobowych (+8,6%) oraz 448 tys. jednostek frachtowych (2,0%). Natomiast w ruchu promowym obsłużono 1 113,7 tys. pasażerów (+2,9%) oraz prawie 127 tys. pasażerów wycieczkowców, co spowodowało wzrost o 37,1%.
Pod względem struktury przeładunków w 2012 roku, umocniła się pozycja drobnicy w ogólnej strukturze obrotów polskich portów. Udział tej grupy wzrósł do 44,1%. W tej grupie ładunkowej Gdynia zachowała pozycję lidera, przeładowując 9,92 mln ton. Drugą w kolejności grupą ładunkową były paliwa płynne. W ubiegłym roku porty polskie przeładowały ponad 12,36 mln ton tego rodzaju ładunków. Niezmiennym liderem w tej grupie jest Gdańsk.

Rok 2012 rozpoczęto od pierwszych działań zmierzających do realizacji dwóch dużych inwestycji w porcie Gdańsk, budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej i produktów PERN oraz rozbudowa terminalu kontenerowego DCT. Łącznie koszt inwestycji szacuje się na 1,8 mld złotych.
W pierwszej połowie 2013 roku porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu przeładowały łącznie 32 853 tys. ton, co było wynikiem o 16,7% lepszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W drugim półroczu trend wzrostowy utrzyma się w przypadku kontenerów i może wynieść nawet 20%. Takie tempo, za sprawą DCT, najprawdopodobniej utrzyma port w Gdańsku. Wzrost przewidują również porty Szczecin i Świnoujście.

Źródło: Materiały prasowe Actia Forum

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »