REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka płynnych produktów spożywczych

Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.
Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.
Media

REKLAMA

REKLAMA

Logistyka płynnych produktów spożywczych to wyzwanie dla operatorów TSL. Wystarczy nieodpowiednio przygotować cysternę, by zniszczyć transportowany towar.

Sprawna obsługa transportowa płynnych produktów spożywczych jest trudnym w realizacji zadaniem dla przewoźnika. Nieprawidłowe warunki podczas transportu czy nieodpowiednio przygotowane cysterny mogą być przyczyną obniżenia jakości przewożonych produktów. Ma to swoje konsekwencje nie tylko w postaci ogromnych strat finansowych, ale również może być zagrożeniem dla zdrowia konsumentów.

REKLAMA

Jakość usługi jest bardzo istotna w logistyce płynnych produktów

Zwiększenie jakości produktów spożywczych wywołało również większe oczekiwania dotyczące ich przewozu. Dodatkowo konkurencja na rynku transportowym również pozwoliła producentom żywności na skuteczniejsze wyegzekwowanie oczekiwanego poziomu usług przewozowych. Obecnie transport żywności bezwzględnie musi odbywać się taborem specjalistycznym, odpowiednio przygotowanym pod względem certyfikacyjnym, zapewniania szczelności, poziomu czystości, w kontrolowanej temperaturze.
Dziś klient wymaga bardzo szybkich reakcji na każdym poziomie procesu transportowego. Dzieje się tak szczególnie w przypadku towarów, które nie mogą zbyt długo pozostawać na magazynie. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko wzorowa terminowość, ale również bardzo krótki czas tranzytu.
Klienci w segmencie spożywczym mają dziś większą świadomość roli przewoźnika w całym łańcuchu logistycznym. Coraz większa liczba kontrahentów stawia na jakość usługi transportowej. Klienci zdają sobie sprawę z tego, że niedokładnie umyty pojazd, bądź zbyt długi czas transportu mogą doprowadzić do zepsucia się produktu lub też przestoju w procesie produkcji. Wiąże się to automatycznie z ogromnymi stratami. Na przewoźniku ciąży podwójna odpowiedzialność – odpowiada on bowiem nie tylko za jakość własnych usług, ale za produkt klienta oraz jego markę.

ATP, konwencja CMR - regulują warunki przewozu płynnych produktów spożywczych

Oprócz krajowych i międzynarodowych uprawnień oraz licencji na przewóz rzeczy i towarów, tego typu transport prawnie reguluje ATP – umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów oraz konwencja CMR, która reguluje wszystkie kwestie formalno-prawne związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego towarów.
Przepisy zawarte w umowie ATP określają warunki przewozu produktów spożywczych oraz wymagania dotyczące kontroli nadwozi. Umowa ATP określa m.in. warunki oraz temperatury podczas transportu artykułów spożywczych schłodzonych, kwestie kontroli oraz klasyfikacji pojazdów do transportu żywności, metody pomiarów i badań jak i znakowania pojazdów.
Konwencja CMR wprowadza i ujednolica m.in. takie kwestie jak warunki umowy o przewóz drogowy towarów, dokumentację przewozową, odpowiedzialność przewoźnika, tryb skarg i reklamacji czy roszczenia wynikające z przewozu.
W przypadku Trans Polonii potwierdzeniem wysokiej jakości usług są również wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008 oraz SQAS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola i wykorzystanie odpowiednich środków są kluczowe

Jednym z ważniejszych i niezbędnych elementów realizowania tego typu przewozów jest nowoczesny, regularnie serwisowany tabor, w tym specjalistyczne autocysterny z różnego typu dodatkowym wyposażeniem i funkcjami grzania, chłodzenia, podwójną izolacją, różnym zestawieniem komór. Trans Polonia S.A. do optymalnego transportu płynnych produktów spożywczych wykorzystuje nowoczesną flotę , składającą się z jedno i wielokomorowych cystern oraz tank-kontenerów o pojemności od 26.000 do 31.000 litrów. W zależności od wymogów klienta ważna jest elastyczność w dostosowaniu warunków przewozu do potrzeb związanych z produktem, w szczególności z temperaturą, stopniem hermetyczności czy wymogami dotyczącymi koszerności. Przy tego typu przewozach stosowane są specjalne dokumenty transportowania ładunków spożywczych.
Ponadto gwarantem najwyższego poziomu usług jest doświadczona i wykwalifikowana w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej kadra. Bardzo ważna jest tu odpowiednia opieka i kompetencje spedytorów, którzy będą optymalnie planować trasy minimalizując puste kilometry, a w sytuacjach niecodziennych i trudnych – będą w stanie szybko reagować.

Bezpieczeństwo w przewozie płynnych produktów spożywczych

Istnieją bardzo duże obostrzenia co do sterylności i zasad mycia cystern. W większości przypadków stosowane są szczególne procedury mycia. Przed każdym ładowaniem autocysterny żywnościowe są dokładnie czyszczone, myte, dezynfekowane i suszone według wymagań zleceniodawcy. Przestrzeganie procedur i pełna kontrola jest nieodzownym elementem budowania bezpieczeństwa przy operacjach transportowych. Dodatkowo każda cysterna, używana do przewozu łatwo psujących się płynnych produktów spożywczych, powinna być certyfikowana według wymagań konwencji ATP. Takie cysterny żywnościowe posiadają termoizolację i są specjalnie oznakowane.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest przestrzeganie list przed-produktów, których przewóz jest zabroniony przed załadunkiem kolejnego produktu. Dla przykładu przy transporcie glukozy w niektórych firmach zabronionymi przed-produktami są produkty takie jak proszek kakaowy, olej rybny, lecytyna, sole mineralne, parafina, woski czy krew. Przy transporcie dobrej jakościowo czekolady nie można przedtem przewozić oleju czy też mleka.

Główne trasy i przewożone produkty

Trans Polonia S.A. przewozi produkty zarówno dla bardzo znanych marek, jak i dla mniejszych firm. Główne relacje to Polska – Unia Europejska. Bardzo dużo transportów realizowanych jest do Węgier, Niemiec, Beneluksu, Włoch, Austrii. Częste destynacje to również Hiszpania, Rumunia, Bułgaria oraz Grecja. Spółka specjalizuje się w transporcie gliceryny z krajów Unii Europejskiej do Rosji.
Trans Polonia S.A. transportuje głównie mleko, śmietanę, soki świeże oraz koncentraty, miazgę owocową, czekoladę, masę kakaową, wina, etanol, burbon, whisky, oleje, tłuszcze jadalne, melasę, glicerynę, glukozę i słodziki, produkty koszerne i inne.

Tekst: Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji/Członek Zarządu Trans Polonia S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA