| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Ubezpieczenie towaru podczas transportu

Ubezpieczenie towaru podczas transportu

Ubezpieczenie transportowanego towaru jest nie tylko dowodem na odpowiedzialność. To również sposób na zarządzanie ryzykiem związanym z transportem towarów.

Przedsiębiorcy oraz producenci często zadają sobie pytanie, czy ubezpieczać dodatkowo towary na czas przewozu. Pewne jest, że w dzisiejszych czasach każdemu z tych podmiotów zależy zarówno na czasie, jak i na kosztach związanych z przemieszczeniem przesyłki z jednego miejsca do drugiego. Trzeba jednak pamiętać o tym, że najważniejszym elementem całego procesu przemieszczania towaru jest to, aby przesyłka dotarła do miejsca przeznaczenia kompletna i bez uszkodzeń. Nie da się jednak całkowicie wyeliminować ryzyka utraty towaru, bądź utraty jego wartości podczas transportu, można jednak dokonać jego transferu na inny podmiot, jakim jest ubezpieczyciel.

Duża część klientów firm transportowych nie zdaje sobie sprawy z faktu, że zlecenie przewozu zewnętrznej firmie nie oznacza wcale automatycznego transferu całego ryzyka. Rolą profesjonalnego przewoźnika jest wyjaśnienie klientowi zasad funkcjonowania przepisów transportowych oraz wynikających z nich konsekwencji, tak aby obie strony mogły być całkowicie spokojne w sytuacji jeśli dojdzie do powstania jakiejkolwiek szkody, bądź utraty ładunku.

64,90 złTransport międzynarodowy

Przepisy regulujące krajowy oraz międzynarodowy transport przedmiotowy to Prawo Przewozowe oraz Konwencja CMR. Zgodnie z ich zapisami przewoźnik nie odpowiada za szkody spowodowane okolicznościami, których nie mógł uniknąć, ani następstwom których nie mógł zapobiec. Nie odpowiada też za szkody powstałe z przyczyn nie wywołanych winą przewoźnika lub wynikające z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej. Należy również pamiętać o ograniczeniu odszkodowania, które w wielu przypadkach jest znacząco niższe niż wartość przewożonego ładunku.

Biorąc to wszystko pod uwagę, musimy mieć świadomość, że może pojawić się sytuacja, w której pomimo całkowitej utraty lub uszkodzenia przesyłki, odpowiedzialność przewoźnika nie zadziała. W takich okolicznościach może okazać się, że klient nie otrzyma żadnego odszkodowania lub otrzyma, ale w kwocie znacznie niższej niż sama wartość towaru.

Rozważanie najgorszego scenariusza nie jest nigdy przyjemne, jednak rolą odpowiedzialnego przewoźnika jest dołożenie wszelkich starań, aby transport przebiegał sprawnie i bezpiecznie. Powinniśmy wiedzieć, że każda polisa ubezpieczeniowa chroni ubezpieczonego, a więc właściciela polisy. W konsekwencji polisa odpowiedzialności cywilnej przewoźnika bądź spedytora ma na celu ochronę interesów tychże podmiotów, a nie ochronę interesów właścicieli towarów. Troska o najlepszy interes klienta w przypadku DSV oznacza rzetelne informowanie o potencjalnych ryzykach i konsekwencjach nieprzewidzianych komplikacji oraz pomoc w zabezpieczeniu się przed nimi. Najlepszym sposobem takiej ochrony rekomendowanym przez DSV jest wykupienie przez klienta ubezpieczenia Cargo.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ02
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Anna Gluźniewicz

Ekspert Equity Investments S.A. w dziedzinie księgowości spółek

Zostań ekspertem Infor.pl »