REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP PLK podniesie stawki - reakcja z rynku

REKLAMA

REKLAMA

Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A krytycznie odnosi się do propozycji PKP PLK dot. podnoszenia średnich stawek jednostkowych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na lata 2014-2016.

Oświadczenie:

REKLAMA

REKLAMA

"(...) PKP PLK jako zarządca infrastruktury informuje, że średnia stawka sieciowa w przedłożonym do zatwierdzenia cenniku na rok 2014 wzrośnie o 3,7% wobec 4,8 % wzrostu w roku ubiegłym. Pragnę, zwrócić uwagę na fakt, że rzeczywista podwyżka dla przewozów towarowych w roku 2013 wyniosła średnio 10%, a nie jak zapowiadano 4,8%. Nie zmienia to faktu, że proponowana podwyżka stawek za dostęp do infrastruktury jest powyżej oczekiwanego poziomu inflacji w Polsce na rok 2013, tj. 1,3-1,9 % wg Raportu o inflacji NBP oraz planowanego poziomu inflacji na poziomie ok. 0,8-2,4% na rok 2014.

Brakuje mi uzasadnienia i zrozumienia dla planów PKP PLK na lata 2014-2016. Podzielam opinię Pana Jakuba Karnowskiego, Prezesa PKP SA, który w listopadzie 2012 roku przyznał, że wysoki poziom stawek ma bezpośredni i negatywny wpływ na konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do innych gałęzi transportu. Prezes Karnowski podkreślił także, że PKP SA będzie dokładał wszelkich starań, żeby redukcje kosztów w PKP PLK przyniosły efekty już w 2013 roku, przy zachowaniu niezbędnego poziomu bezpieczeństwa na zarządzanej infrastrukturze. Istnieją zawsze dwie możliwości rozwiązania: można nieustannie podnosić stawki dostępu, ale można też iść w kierunku optymalizacji kosztów. Te drugie rozwiązanie jest o wiele bardziej skuteczne, bo jego efekty są długofalowe. Jego wdrożenie w grupie PKP jest możliwe, co udowodniła chociażby spółka PKP Cargo. I choć trudno mi to przychodzi, to wyrażam moje ogromne uznanie do podjętych i zrealizowanych przez PKP Cargo działań w obszarze optymalizacji kosztów. Tym samym spodziewam się po wypowiedziach Prezesa PKP SA, Pana Jakuba Karnowskiego, stosownych działań, zgodnie ze złożonymi obietnicami, mających na celu odwrócenie, albo co najmniej zahamowanie niekorzystnego trendu postępującej degradacji kolejowych przewozów towarowych w Polsce. 

REKLAMA

Branża kolejowych przewozów towarowych od lat traci na znaczeniu na korzyść transportu samochodowego ze względu na bardzo niską jakość infrastruktury i wysokie stawki dostępu, które mają wpływ na koszty przewoźników, a tym samym wpływają na dalsze obniżanie konkurencyjności kolei w stosunku do przewozów drogowych. Spadek przychodów będzie spowodowany obniżaniem wolumenów przewozów w wyniku podnoszonych opłat za dostęp do infrastruktury. Tym samym PKP PLK wpada w tzw. błędne koło, a koszty ponoszą klienci, a przez to cała gospodarka Polski, społeczeństwo i środowisko.
Ciągle wzrastające koszty dostępu do infrastruktury negatywnie wpływają na rynek przewozów kolejowych, a w szczególności hamują rozwój przewozów intermodalnych w Polsce, które w innych krajach europejskich są lokomotywą przewozów kolejowych. Udział intermodalnych przewozów kolejowych w Polsce nadal wynosi zaledwie 4,5%, podczas gdy średnia europejska to 30%. 

Najwyższy czas przerwać te błędne koło: coraz wyższe stawki dostępu, coraz mniejsze wolumeny przewozów i dramatycznie spadające przychody. Aby odwrócić negatywny proces ostatnich lat, proponowałbym zastanowić się nad wdrożeniem następujących kroków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Przygotowanie i wdrożenie długoterminowego planu rozwoju i utrzymania infrastruktury dopasowanego do sytuacji gospodarczej kraju, opracowanego we współpracy ze wszystkimi decydentami i interesariuszami rynku oraz zapewnienie długofalowego finansowania, w szczególności z wykorzystaniem środków unijnych.

2. Przygotowanie i wdrożenie planu optymalizacji kosztów w PKP PLK zamiast ciągłego podnoszenia stawek dostępu do infrastruktury.
DB Schenker Rail Polska od początku aktywnie i merytorycznie uczestniczy w dyskusji na temat stawek dostępu do infrastruktury kolejowej i cały czas podkreślamy, że dalszy rozwój transportu kolejowego w Polsce wymaga obniżenia stawek, a w najgorszym razie ich zamrożeniu na najbliższe lata. W przeciwnym razie nadal będziemy mieli do czynienia z przyspieszeniem spadającego udziału przewozów kolejowych w rynku przewozów towarowych. Można odnieść wrażenie, że PKP PLK nie bierze pod uwagę faktu, że podcina gałąź, na której siedzi."

Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA