REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynny asfalt – jak go przewozić?

Przewóz płynnego asfaltu
Przewóz płynnego asfaltu
Media

REKLAMA

REKLAMA

Płynny asfalt to ładunek, którego transport wymaga bardzo wąskiego i wysoce wyspecjalizowanego procesu logistycznego. Jak go przewozić?

Zbyt długi czas przewozu płynnego asfaltu, czy nieodpowiednia temperatura mogą być przyczyną obniżenia jakości mas bitumicznych. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko wzorowa terminowość, ale również odpowiednio krótki czas tranzytu. Niezmiernie istotne jest również przestrzeganie kolejności załadunków, pamiętając jaki asfalt nie może być przewożony przed lub w kolejnym transporcie mas bitumicznych.

REKLAMA

Zanim asfalt trafi na drogę 

Masa bitumiczna (asfalt) jest produktem przerobu specjalnych gatunków ropy naftowej w rafineriach i powinna być transportowana w temperaturze 160-180 C. Trans Polonia S.A. świadczy usługi przewozu mas bitumicznych, do których zalicza się asfalty drogowe klasyczne, asfalty modyfikowane oraz asfalty przemysłowe. Czas przewozu uzależniony jest od rodzaju asfaltu. W przypadku asfaltów drogowych maksymalny czas od załadunku do rozładunku to 48 godzin. Asfalty modyfikowane muszą być dostarczane w przeciągu doby.
Istnieją trzy możliwości rozładunku produktu (asfaltu) - grawitacyjnie, gdzie zbiornik znajduje się poniżej zaworu spustowego w cysternie, za pomocą pompy oraz za pomocą wydmuchu (kompresorem). Trzecia opcja jest najbardziej niebezpieczna. Istnieje bowiem duże ryzyko rozerwania węża rozładunkowego, na przykład kiedy w instalacji odbiorczej pozostanie zastygnięty asfalt. Wąż jest najsłabszym ogniwem przy rozładunku.

Niezbędna ścisła kontrola

Jednym z ważniejszych i niezbędnych elementów są nowoczesne specjalistyczne zestawy cysternowe przeznaczone do przewozu mas bitumicznych, regularnie serwisowane, posiadające specjalne izolacje, pozbawione wszelkich wad, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo przewozu, załadunku czy rozładunku. Nowoczesna flota do przewozu bitumów, którą dysponuje Trans Polonia S.A., składa się z jednokomorowych cystern o pojemności od 30.000 do 32.000 litrów. Cysterny posiadają specjalne zewnętrzne termometry pozwalającymi na kontrolę temperatury produktu wewnątrz cysterny.
Kolejnym czynnikiem jest doświadczona kadra. To właśnie wykwalifikowani w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej ludzie są gwarantem najwyższego poziomu operacji transportowych. Odpowiednia opieka i kompetencje zarówno spedytorów, jak i kierowców, którzy będą w stanie szybko reagować w każdej sytuacji, jest konieczna.
Ścisła kontrola jest niezbędna na każdym etapie procesu logistycznego. Specjalny system satelitarny umożliwia stały nadzór nad rozmieszczeniem naszych jednostek transportowych, a informacje gromadzone są w bazie danych dzięki zaawansowanemu systemowi logistycznemu. Bardzo ważne jest również optymalne planowanie tras minimalizujące puste kilometry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Sprawny przewóz materiałów niebezpiecznych wymaga szczególnej wiedzy i doświadczenia firm transportowych, podlegających coraz bardziej zaostrzonym regulacjom prawno-formalnym. Większość z tych obwarowań wynika z przyjętych procedur państwowych i międzynarodowych, w tym m.in. konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych ADR. Wspomniany dokument określa przede wszystkim: warunki przewozu, załadunku i rozładunku towarów niebezpiecznych, techniczne wymagania pojazdów oraz wymogi dotyczące przeszkolenia członków załogi jednostki transportowej. Od 2003 roku na jego mocy każda firma zajmująca się przewozem towarów niebezpiecznych jest zobowiązana zatrudnić DGSA, czyli doradcę w zakresie ADR. Konwencja, obowiązująca w 46 krajach i nowelizowana co dwa lata, ujednolica procedury wyznaczając standardy dla firm transportowych uczestniczących w łańcuchu logistycznym dla przemysłu materiałów niebezpiecznych.
Gwarantem jakości usług jest m.in. wdrożenie przez spółkę SQAS, czyli systemu oceny zarządzania jakością i bezpieczeństwem, którego funkcjonowanie jest weryfikowane przez niezależnych biegłych, a wyniki uznawane przez międzynarodowy przemysł chemiczny oraz wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008.
Przy tym rodzaju przewozów należy bezwzględnie przestrzegać procedur i wymogów stosowania się do instrukcji wydanej przez załadowcę podczas załadunku i rozładunku. Zagrożenia mogą pojawić się na każdym etapie transportu. W trakcie załadunku czy rozładunku może nastąpić wyciek produktu z instalacji czy też niedrożność instalacji, co może prowadzić do wycieku produktu. Jest to szczególnie niebezpieczne zwłaszcza w przypadku substancji o tak wysokiej temperaturze. Nie stosowanie się do zasad bezpieczeństwa grozi poważnymi poparzeniami.
Aby unikać problemów należy pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo. Przy przewozach tak wymagających jak przewozy asfaltów należy skupić się na kilku aspektach. Przede wszystkim należy przestrzegać wymogów wynikających z konwencji ADR oraz procedur ISO i SQAS. Niezwykle istotne jest również ciągłe podnoszenie kwalifikacji kadry oraz kierowców. Niezbędny jest restrykcyjny nadzór na każdym etapie procesu logistycznego oraz pełna kontrola jakości zarówno operacji logistycznych, jak i jednostek transportowych czy sprzętu roboczego, kwalifikowanego do tego typu transportu.

Komentarza eksperckiego udzieliła: Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.

Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.
Media
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA