REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Strategia rozwoju Transportu do 2020 roku", komentarz eksperta

REKLAMA

REKLAMA

"Strategia rozwoju transportu do 2020 roku" wskazuje na wiele zaniedbań dotyczących budowy infrastruktury transportowej w Polsce. Czy dalszy rozwój sieci dróg i połączeń kolejowych odkorkuje polskie miasta?

PKB Polski rośnie szybciej niż gęstnieje sieć dróg

REKLAMA

Stan polskich dróg oglądany zza szyby samochodu nie wygląda ciekawie, jednak spojrzenie na sprawę z szerszej perspektywy może przyprawić o dreszcze. Raport stwierdza wprost, że infrastruktura drogowa jest niewystarczająco rozwinięta w stosunku do potrzeb użytkowników. Sieć drogową stanowią głównie drogi gminne i powiatowe (82 procent), których stan pozostawia wiele do życzenia. Na nieszczęście, przyrost liczby dróg utwardzanych nie nadążał nad wzrastającą liczbą samochodów. Nawet wzrost naszego PKB jest szybszy niż poprawa infrastruktury. Nie dziwi zatem, że ogólnej poprawie warunków życia nie towarzyszyła większa poprawa komfortu podróżowania. - To o czym czytamy w raporcie, kierowcy odczuwają na własnej skórze jadąc do pracy, wyjeżdżając na weekend czy na wakacje – komentuje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – niewydolne kanały komunikacyjne w najlepszym przypadku powodują korki a w najgorszym sprzyjają wypadkom drogowym – tłumaczy Florkowska.

Korki przyczyną frustracji społeczeństwa

Jak wynika z badań, Polska stoi na czele Państw europejskich jeżeli chodzi o ofiary śmiertelne w wypadkach drogowych. Według Raportu Komisji Europejskiej w 2011 roku, Polska zajęła 1 miejsce pod względem liczby wypadków. Przyczyną kolizji jest zwykle nadmierna prędkość, choć nie da się ukryć, że krzywe i połatane drogi też mają w tym udział. Mniej dotkliwym, ale bardzo powszechnym dla kierowców problemem są pospolite … korki. To zmora kierowców. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl wyliczyli, że, mieszkańcy dużych miast spędzają rocznie w korkach nawet kilkanaście dni (Warszawa – 16 dni, Wrocław – 14 dni, Poznań 13 dni). Zatłoczone ulice oznaczają straty czasowe, a co za tym idzie także finansowe. Spaliny wydzielane przez wlokące się pojazdy szkodzą jakości powietrza jakim oddychamy. Warto zwrócić uwagę na często pomijany aspekt sprawy: korki są dla zmotoryzowanych bardzo frustrujące. Psychologowie społeczni już dawno dowiedli, że niewygoda, stres i ograniczone pole manewru sprzyjają agresywnym zachowaniom. To dlatego nawet spokojni na co dzień ludzie, wsiadając za kierownicę mogą zamienić się w awanturniczych uczestników ruchu.

Rozbudowa sieci dróg zwiększa przepustowość miast

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sytuacja wyjściowa jest nieciekawa, budowa dróg jest opóźniona. Plany na przyszłość zaprezentowane w „Strategii” są w tym kontekście dosyć ambitne. Do 2020 roku mamy nadrobić zaległości infrastrukturalne i stworzyć dogodne połączenia między miastami wojewódzkimi. Już teraz wiadomo, że będzie to bardzo kosztowne, zwłaszcza jeżeli mielibyśmy dokończyć także budowę autostrad. Z badań przeprowadzonych przez specjalistów z serwisu Korkowo.pl wynika, że kierowcy częściej wybierają drogi krajowe niż autostrady, a przyczyną takiego wyboru jest m.in. cena za przejazd (średnio 25 zł za 100 km). Czy rozbudowa sieci autostrad zmieni ten stan rzeczy? Czas pokaże. Póki co, z punktu widzenia kierowców interesujące są rekomendowane zmiany dotyczące transportu miejskiego. Mówiąc wprost: mamy przestawić się na transport zbiorowy czyli podróżować komunikacją miejską i przekonać się do carpoolingu (wspólną jazdę samochodem do celu, np. do pracy). Czy zmiany takie są w stanie odkorkować centra miast? Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – Trudno oczekiwać, ze kierowcy porzucą swoje samochody na rzecz transportu miejskiego z dnia na dzień. Ceny biletów wykazują tendencje wzrostowe, a połączenia tramwajowe i autobusowe nie zawsze są wystarczająco dogodne. Kierowcom z pewnością pomóc mogą remonty usprawniające ruch w najbardziej newralgicznych punktach miasta – tłumaczy Florkowska.

Choć jest źle, to w tunelu widać jasne światełko, przynajmniej dla kierowców z dużych miasta. Jeśli porównać Ranking Najwolniejszych Miast z grudnia 2011 do grudnia 2012 to widać wyraźnie, że średnie prędkości w ścisłych centrach miast znacząco wzrosły. Średnio o ok. 12 km/h. Kierunek i cele wyznaczone – czas na wprowadzenie planów w życie.

Źródło: Materiały prasowe Creandi.pl na podstawie raportu Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA