| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Ministerstwo transportu: Oferta publiczna PKP Cargo na IV kw. 2013 r.

Ministerstwo transportu: Oferta publiczna PKP Cargo na IV kw. 2013 r.

Ministerstwo Transportu planuje przeprowadzenie oferty publicznej PKP Cargo w IV kw. 2013 r. W marcu 2011 r. rząd zdecydował, że PKP Cargo powinno być sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu będzie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja.

Ministerstwo Transportu planuje przeprowadzenie oferty publicznej PKP Cargo w IV kw. 2013 r. - podał resort w materiałach na czwartkowe posiedzenie komisji infrastruktury.

Prywatyzacja miała zapewnić spółce-matce Grupy PKP - PKP SA - środki finansowe na spłatę kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa.

PKP SA zajmuje się obsługą historycznego długu PKP, szacowanego na ok. 5 mld zł. Przewoźnik miał natomiast uzyskać środki na dalszy rozwój. Proces prywatyzacyjny jednak się przeciągał. Memorandum informacyjne, zawierające m.in. podstawowe informacje o sytuacji prawnej i ekonomiczno-finansowej spółki, pobrało kilkudziesięciu potencjalnych inwestorów, a kilkunastu wyraziło zainteresowanie kupnem udziałów firmy.

Przedstawiciele rządu deklarowali, że do prywatyzacji może dojść w pierwszej połowie 2012 r., później termin ten przesunięto na 2013 r. Od początku natomiast propozycji sprzedaży udziałów w PKP Cargo inwestorowi sprzeciwiali się związkowcy. Wskazują oni, że przy wielomilionowych zyskach, jakie notuje przewoźnik, jego sprzedaż byłaby po prostu nieopłacalna.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi co do wielkości w Unii Europejskiej - po Deutsche Bahn. W 2011 r. zysk netto PKP Cargo wyniósł 398,6 mln zł. Przychody netto ze sprzedaży sięgnęły w zeszłym roku ok. 5,06 mld zł, a koszty operacyjne wyniosły prawie 4,7 mld zł.

W pierwszym kwartale 2012 r. spółka odnotowała 22 mln zł zysku netto przy przewozach na poziomie ok. 27 mln ton. Według zapowiedzi władz firmy, w całym 2012 r. przewoźnik ma zarobić ok. 230 mln zł przy przewozach na poziomie 127,3 mln ton. W latach 2012-2016 spółka chce zarobić łącznie 1,72 mld zł.

(PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Kossakiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »