REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować relacje z przewoźnikami, kiedy na rynku toczy się walka cenowa na frachty?

Andrzej Wierzbicki
DB Schenker
DB Schenker

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca z przewoźnikiem to nie tylko zapisy umowy. Niemniej ważne jest także opracowanie modelu komunikacji, który zagwarantuje przejrzystość wszystkich procesów operacyjnych, bieżące monitorowanie realizacji usługi, a także informowanie o wszelkich odchyleniach w procesie przewozu.

Współpraca operatora logistycznego z przewoźnikami jest ważnym ogniwem gwarantującym wywiązanie się operatora ze zobowiązań, jakie złożył swoim klientom. Dlatego bardzo istotne jest ustalanie jasnych reguł współpracy i budowanie dobrych relacji z przewoźnikami. Jak to osiągnąć? Współpraca z przewoźnikiem opiera się najczęściej na zapisach zawartych w umowach (w przypadku stałych przewoźników) lub na danych zawartych w zleceniu przewozowym.

REKLAMA

To jednak nie wszystko. Niemniej ważne jest także opracowanie modelu komunikacji, który zagwarantuje przejrzystość wszystkich procesów operacyjnych, bieżące monitorowanie realizacji usługi, a także informowanie o wszelkich odchyleniach w procesie przewozu. Jakość tej współpracy następnie powinna być okresowo weryfikowana i oceniana.

Co w przypadku nieporozumienia z przewoźnikiem?

Warto pamiętać, że zapisy w umowach nie są w stanie wyeliminować wszystkich nieporozumień i niespodziewanych zdarzeń w procesie przewozu. Operator logistyczny i przewoźnik powinni wspierać się wzajemnie i budować relacje, które pozwolą na skuteczną współpracę również w trudnych sytuacjach. Aby osiągnąć takie porozumienie konieczne jest partnerstwo poparte etyką biznesową. Bardzo ważnym aspektem współpracy jest sposób wyboru partnerów biznesowych, a także ocena ryzyk pod kątem bezpieczeństwa dla firmy. W DB Schenker opracowano specjalne procedury, które szczegółowo określają zasady współpracy z przewoźnikami, tak aby utrzymać wysoką jakość wzajemnych relacji. Są to dokumenty takie jak: Dobór i weryfikacja dostawców, kwalifikacja przewoźników, rekrutacja i szkolenia kierowców, ocena i doskonalenie przewoźników i kierowców. W 2011 roku współpracowaliśmy z 350 przewoźnikami krajowymi i międzynarodowymi i co istotne, ze wszystkimi mieliśmy podpisaną umowę. Łącznie pracowało dla nas około 3 tys. kurierów, zdecydowana większość z nich na umowę o pracę.


Relacja spedytor- przewoźnik: Obustronne zaangażowanie

REKLAMA

Z DB Schenker współpracuje obecnie wielu przewoźników którzy zaczynali przygodę z naszą firmą wiele lat temu, posiadając 1-2 pojazdy a niejednokrotnie sami byli kierowcami. Dzisiaj tworzą oni trzon naszych najlepszych podwykonawców, dysponują potężną flotą pojazdów o różnorodnym tonażu i dalej się rozwijają. Ambicją operatora logistycznego powinno być nawiązanie współpracy z najlepszymi na rynku przewoźnikami i zatrudnianie najlepszych kierowców.

Aby było to możliwe, trzeba im zapewnić jak najlepsze warunki pracy i dać możliwość realizowania ich własnych pasji. Korzystamy z ponad 3 tys. różnych środków transportu, które należą do naszych kontraktowych dostawców. Dysponując tak dużą flotą, od początku kładliśmy duży nacisk w naszej strategii biznesowej na budowanie długoletnich partnerskich relacji z przewoźnikami. Budujemy przejrzyste zasady współpracy z przewoźnikami oparte na zaufaniu, uczciwości, ciągłym doskonaleniu i wiarygodności. Prowadzimy także cykliczne badania poziomu zaangażowania i satysfakcji naszych pracowników i dostawców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy: Doskonalenie umiejętności

REKLAMA

Kierowcy i przewoźnicy są ambasadorami operatora logistycznego w kontaktach z klientami, to oni są widoczni na drogach i ulicach polskich miast, a przez to mają wpływ na wizerunek operatora wśród jego interesariuszy. Dlatego bardzo istotne jest podnoszenie kwalifikacji przewoźników i kurierów, aby w ten sposób wpływać na jakość oferowanych usług.

DB Schenker od kilku lat prowadzi program dla współpracujących z firmą przewoźników pod nazwą: Akademia Przewoźnika i Kierowcy DB Schenker. W ramach tych szkoleń nie tylko staramy się doskonalić profesjonalizm i kwalifikacje kierowców, ale także chcemy podnosić jakość świadczonych przez nas usług. Dbamy o rozwój kompetencji przewoźników, zapraszając ich do czynnego udziału w grupach zadaniowych, konferencjach, szkoleniach i warsztatach. Akademia Przewoźnika DB Schenker z bogatym cyklem szkoleń doskonalących kompetencje naszych przewoźników i kurierów, to dobry przykład ważnych aspektów współpracy, których nie znajdziemy w umowie.


Ważne jest wspólne rozwiązywanie problemów i wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań. Dlatego kładziemy nacisk na ciągłą komunikację z przewoźnikami i kurierami, m.in. organizując regularne spotkania. W 2011 roku zorganizowaliśmy spotkania centralne, konferencje regionalne dedykowane przewoźnikom międzynarodowym oraz warsztaty dla przewoźników premium. Ponadto regularnie odbywają się także spotkania oddziałowe dla przewoźników.

Bardzo istotne jest, że dobre relacje z przewoźnikami nie są budowane w wyniku pojedynczych inicjatyw, ale są efektem ciągłego procesu. Pomaga nam w tym strategia zarządzania firmą oparta na Modelu Doskonałości EFQM (Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością). Model EFQM prezentuje kompleksowe podejście do zarządzania biznesem. W sposób szczególny wyróżnia relacje z dostawcami i społeczeństwem, czyniąc je jednymi z najważniejszych aspektów w prowadzeniu firmy.

Logistyka: W trosce o środowisko i bezpieczeństwo

Jednym z newralgicznych obszarów działalności operatorów logistycznych jest ich wpływ na środowisko naturalne. Aby minimalizować negatywne skutki dla ekologii, ważne jest kształcenie odpowiednich nawyków u przewoźników i kierowców. W DB Schenker organizujemy między innymi szkolenia z eco-drivingu. Przy zastosowaniu ekonomicznej techniki jazdy większość kierowców uzyskuje od 10 do kilkunastu procent oszczędności paliwa.

Dzięki wdrażaniu zdobytych umiejętności nasi kierowcy przyczyniają się nie tylko do oszczędności zużycia paliwa i redukcji CO2, ale również do zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Większość kosztów przeprowadzonych szkoleń z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy pokrywana jest z budżetu DB Schenker. Dotychczas przeszkoliliśmy ponad 2100 kierowców.

Transport drogowy: Bezpieczna jazda

Szczególną inicjatywą naszej firmy są Mistrzostwa z eco-drivingu, podczas których kierowcy rywalizują w zakresie ekologicznej i ekonomicznej jazdy. W tym roku zawody będą realizowane po raz trzeci a DB Schenker jest jak dotąd jedynym operatorem, który podjął się organizacji takiej imprezy. Mistrzostwa są efektem prowadzonej od wielu lat polityki zrównoważonego rozwoju, czyli harmonijnego połączenia trzech elementów – ekonomii, etyki i ekologii.

Stanowią doskonałą okazję do zacieśniania relacji z naszymi partnerami biznesowymi. Nie mniej ważnym obszarem jest bezpieczeństwo na drogach kierowców DB Schenker. Jak pokazało badanie „Preferowany Sąsiad”, które jest corocznie przeprowadzane przez firmę w 17 miejscowościach, gdzie znajdują się oddziały firmy, jednym z głównych obszarów do poprawy jest właśnie bezpieczeństwo na drogach. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, wprowadziliśmy m.in. projekt „Czy jadę bezpiecznie?”.

Użytkownicy ruchu drogowego mogą skomentować styl jazdy naszych kurierów pod dedykowanym numerem telefonu, który jest widoczny na naszych ciężarówkach. Wszystkie zgłoszenia analizowane są przez oddziałowych Koordynatorów Współpracy z Kierowcami. Uwagi zgłaszane przez użytkowników ruchu drogowego to ok. 40 proc. skarg, 30 proc. pochwał, 20 proc. zapytań o pracę i 10 proc. innych uwag (np. brak świateł). Pilotaż programu działa obecnie w Łodzi i Koninie, w kolejnych latach będziemy wdrażać go w całej organizacji.


DB Schenker: Korzyści ze współpracy

Jeśli spojrzymy na współpracę z perspektywy przewoźników, zwłaszcza tych mniejszych, to dla nich punktem newralgicznym są koszty operacyjne i eksploatacyjne floty pojazdów. Podejmując współpracę z operatorem logistycznym, stawiają pytanie, czy operator zechce partycypować w tych kosztach. W DB Schenker, dbając zarówno o własny wizerunek, jak i współpracujących z nami przewoźników, dofinansujemy logowanie pojazdów, zakup ubrań firmowych oraz szkolenia.

Wspomagamy także naszych przewoźników w negocjacjach z czołowymi producentami pojazdów oraz dostawcami paliw w celu uzyskania przez nich możliwie najlepszych warunków zakupowych. Ważna jest również optymalizacja wykorzystania pojazdów przewoźników przy jednoczesnym ograniczaniu liczby ,,pustych przebiegów”. Aby osiągnąć postawione cele uruchomiliśmy regionalne centra zarządzania pojazdami, których zadaniem jest nie tylko obsługa zleceń naszych klientów, ale też pozyskiwanie ładunków w celu zbilansowania potoków. Zarządzamy flotą, wykorzystując do tego celu najnowsze narzędzia i programy informatyczne.

Niewątpliwie współpraca z dużym operatorem logistycznym daje przewoźnikowi możliwość stabilnego rozwoju firmy dzięki stałej współpracy i regularnie podejmowanych zleceniach transportowych.

Nie zatrzymuje się tylko na wsparciu technicznym, finansowym i merytorycznym przewoźników. Chcemy iść krok dalej w budowaniu relacji z dostawcami, zapraszając ich do udziału w naszych projektach wolontariatu pracowniczego, które organizujemy cyklicznie 2 razy do roku. Przewoźnicy i kurierzy bardzo chętnie angażują się w społeczne i ekologiczne akcje, co jest doskonałą okazją do zacieśnienia wzajemnych relacji i wyrobienia wrażliwości na potrzeby otoczenia.

Nasz dialog z interesariuszami, w tym także z dostawcami i kurierami został zauważony i doceniony w tegorocznym Rankingu Odpowiedzialnych Firm Dziennika Gazety Prawnej. DB Schenker po raz drugi zajął I miejsce w zestawieniu w kategorii branżowej i II miejsce w zestawieniu ogólnym. Traktujemy tą nagrodą jako rynkowy wyróżnik dla naszych partnerów.

Andrzej Wierzbicki, Dyrektor ds. zarządzania flotą pojazdów Schenker Sp. z o.o.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA