REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego opłaca się stosować kontenery wymienne?

Grzegorz Lichocik
Grzegorz Lichocik
fot. Dachser
fot. Dachser
Dachser GmbH Co. KG

REKLAMA

REKLAMA

Co to są kontenery wymienne, jak je stosować i jakie wynikają z tego korzyści.

Kontenery wymienne stosowane są od lat 70-tych ubiegłego wieku. Jest to jedno z rozwiązań, które miało ogromny wpływ na usprawnienie obsługi klientów. Oprócz zalet związanych z maksymalnie możliwym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej oraz bezpieczeństwem, kontenery pomagają w optymalizacji przebiegu łańcuchów dostaw. Ze względu na unifikację pojazdów dostosowanych do przewozu kontenerów, system ten jest stosowany np. w firmie Dachser w znacznej części Europy.

REKLAMA

Kontener wymienny

Kontenery wyposażone są w cztery opuszczane podstawy, na których mogą być postawione w czasie załadunku lub rozładunku. Pomaga to zaoszczędzić czas pracy kierowców, którzy nie muszą go tracić na postój podczas rozładunku i załadunku. Jeśli operator logistyczny regularnie odbiera przesyłki od jakiegoś klienta, kontener może być traktowany jako magazyn gotowych do wysyłki towarów - codziennie o danej porze do klienta dostarczany jest pusty kontener i o ustalonej porze odbierany załadowany.


REKLAMA

Kontenery są przestrzenią ładunkową i środkiem transportu takim jak naczepa. Mogą być w nich przewożone różne przesyłki – wielkogabarytowe lub drobnica. Największym wyzwaniem jest maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej wypełnionej różnymi pod względem ciężkości, objętości oraz wymiarów przesyłkami. Przesyłki drobnicowe przewożone w kontenerach z reguły są spaletyzowane, czyli umieszczone na paletach typu EUR. Kontenery wymienne posiadają system regulowanych poziomych belek o nośności 1 tony, które pozwalają na utworzenie wewnątrz drugiego poziomu. Na belkach są ustawiane przesyłki na paletach. Aby możliwe było zastosowanie załadunku piętrowego, maksymalna wysokość przesyłek z paletą nie może przekroczyć 120 cm.

Wymiary kontenera wymiennego pozwalają na załadunek maksymalnie 72 palet. Dla porównania zwykła naczepa mieści ich jedynie 66. Optymalne wykorzystanie przestrzeni kontenerów, poprzez zmniejszenie liczby ciężarówek, ma również wpływ pro-ekologiczny. Przykładowo, do realizacji przewozu 720 palet potrzebnych będzie 10 zestawów z kontenerami, a nie 11 pojazdów z tradycyjnymi naczepami.

Kontener na długie trasy

REKLAMA

Wykorzystanie kontenerów jest również niezmiernie korzystne w długich, międzynarodowych trasach. Dzięki ich zastosowaniu możliwy jest płynny transport nawet na bardzo dalekich dystansach. Przykładowo dwa pojazdy, jeden z Polski a drugi z Francji, dojeżdżają do tego samego punktu (może to być parking strzeżony, stacja benzynowa lub terminal) i tam, w ciągu 15 minut, dokonują zamiany kontenerów. Samochód z Francji wraca do Francji a samochód z Polski – do Polski. W ten sposób można uniknąć ewentualnych problemów językowych. Sprzyja to także oszczędności czasu przejazdu i postojów w porównaniu do wykorzystania dwóch samochodów jadących całe trasy z Polski do Francji i w odwrotnym kierunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki temu, zastosowanie tego typu kontenerów pozwala na jeszcze większą optymalizację łańcucha dostaw. Mamy przykład dwóch kontenerów z przesyłkami: pierwszy ma trafić z Katowic do Francji, drugi – z Warszawy do Danii. Kontenery te, wraz z innymi, trafiają do Strykowa, stąd jeden pojazd przewozi je wszystkie do Berlina. Z Berlina linia do Francji zabiera kontener do Francji, natomiast linia do Danii zabiera kontener do Danii. Aby maksymalnie pod względem ładunkowym wykorzystać transport, obydwie linie są uzupełniane innymi kontenerami, nadanymi do tych samych krajów. Oczywiście w rzeczywistości stopień skomplikowania takiego łańcucha dostaw może być dużo wyższy.

Kontener wymienny fot. Dachser
Grzegorz Lichocik, prezes Dachser Polska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA